Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Klíčové oblasti vývoje sezóny 2015…

Klíčové oblasti vývoje sezóny 2015…

… aneb O čem se bude mluvit v Jerezu (2. část)

Už tuto neděli uvidíme na trati v Jerezu nové vozy Formule 1. Pravidla se oproti minulé sezóně velmi nezměnily, ale upravené nosy monopostů rozeznáme už na první pohled a týmy se budou snažit zoptimalizovat i chlazení částí pohonné jednotky. Pod povrchem se ale budou ukrývat další klíčové změny a odborník Autosportu se rozhodl připravit celý seznam klíčových bojišť sezóny 2015.

2. část

aerodynamika

Na konečnou rychlost monopostu mají obrovský vliv pneumatiky a pohonné jednotky, vývoj v těchto oblastech je však mimo dosah týmů a tak je v jejich továrnách věnována pozornost především aerodynamice, a to přesto, že kromě oblasti nosu zůstaly pravidla prakticky nezměněná. Právě v této oblasti se dají ušetřit cenné desetiny i celé sekundy.

Po velké změně pravidel před sezónou 2014 týmy přišly o přítlak především v zadní části vozu a bez přítlaku na zadní nápravě nemohou týmy pokračovat ani v přidávání přítlaku v přední části, protože by to rozhodilo chování vozu v zatáčkách. Zajímavé tak bude sledovat, co týmy vymyslí v oblasti difuzorů a zda se pokusí nějak nahradit zakázané spodní zadní křídlo. Jedním z řešení může být i rozvinutí konceptu, který jsme mohli vidět například na loňském voze Mercedesu, kde funkci spodního zadního křídla částečně nahrazoval tvarovaný výfuk.

Týmy určitě věnují pozornost také přednímu křídlu, jelikož po přiblížení špičky nosu blíže k vozovce bude ještě těžší nasměrovat silný a “čistý“ proud vzduchu pod vůz, kde je potřebný k vytváření přítlaku. Kromě toho se týmy nejspíš budou muset přizpůsobit o cosi výkonnějším pohonným jednotkám a možná proto uvidíme větší chladící otvory i bočnice.

náhrazení systému FRIC

Od roku 2009 slavily v F1 úspěchy vozy s nízko položeným předkem a zvýšenou zádní částí. Přední křídlo se díky tomu během jízdy dostávalo blízko k asfaltu a lokálně mohlo docházet k přísavnému efektu, zatímco vysoká záď zvyšovala efektivitu difuzoru.

Nemohly to však přehánět, aby udržely přední podlahovou desku (tea-tray) nad zemí. K tomu jim pomáhalo hydraulické propojení předního a zadního zavěšení - FRIC (Front-to-Rear Inter-Connected), které přední části vozu ani během ostrého brzdění nedovolilo klesnout příliš nízko a poškodit tea-tray.

Po zákazu FRICu týmy pokračují ve vývoji složitého hydraulického odpružení, které však již není propojené. Několik týmů včetně Lotusu loni neinvestovalo do rychlého řešení a místo toho se už přes půl roku věnují vývoji komplexní náhrady. Je to velká úloha a nové systémy možná nebudou fungovat okamžitě, ale nakonec by mohly sehrát klíčovou roli.

další

Kromě toho můžeme v první dny očekávat testy vylepšených systémů elektronického řízení zadních brzd. Systém byl povolen loni, aby jezdci nemuseli řídit nabíjení baterií obnovováním kinetické energie ručně. O kombinaci brzdné síly klasického brzdného systému a MGU-K ve správném poměru se tak nyní stará počítač. Loni způsobil tento systém horké chvíle v testech i v Austrálii především jezdc1um Lotusu, letos by už však k tak velkým problémům docházet nemělo.

Pokud se některé týmy už v Jerezu odhodlají k dlouhým stintům, jistě budou sledovat také výdrž pneumatik. Černí mágové z Pirelli potrestají každou nedokonalost vozu buď pomalým zahříváním, nebo naopak rychlým přehřátím pneumatik.

A kdoví? Možná některé týmy překvapí něčím úplně novým. Motory budou muset naskočit už tuto neděli na trati v Jerezu.

(1. část)