Josef Newgarden získal v Alabamě premiérové vítězství
Honda Indy Grand Prix of Alabama – výsledky závodu
Josef Newgarden si v neděli připsal své první vítězství v kariéře v IndyCar. Povedlo se mu to na okruhu Barber Motorsports Park v Alabamě. Newgarden se dostal v prvním kole z pátého místa na roštu na druhou příčku. Během závodu se dostal i před z pole position startujícího Castronevese. V závěru se udržel na prvním místě, i když zezadu rychle postupoval fantasticky jedoucí Graham Rahal. Ten v posledním kole překonal vítěze z Long Beach Scotta Dixona, ale Newgarden měl už dostatečný náskok. Na čtvrtém místě i přes penalizaci v první polovině závodu dojel Will Power. Elitní pětku uzavírá loňský a předloňský vítěz Ryan Hunter-Reay. Vítěz kvalifikace Hélio Castroneves musel v závěru do boxů a propadl se ze čtvrtého místa na patnácté
Newgarden vykročil vítězství vstříc už na startu. V prvních zatáčkách se dostal před Dixona a Pagenauda, na konci prvního kola i před Powera. Castroneves prozatím svůj náskok hlídal. Ve 12. kole se otevřel prostor pro piloty, kteří chtěli zkusit alternativní strategii. K mechanikům první zamířil Hunter-Reay. Zároveň to byla doba, kdy začaly odcházet měkké pneumatiky. Na nich jedoucí Karam za sebou držel celý vláček pilotů. V 15. kole se na odcházejících gumách neudržel před Rahalem Dixon a na konci kola zamířil do boxů.
V 18. kole zamířil k mechanikům také Will Power. Když se vracel na dráhu, přehlédl vůz Takumy Satóa a do Japonce narazil. Vozy sice vyvázly prakticky nepoškozené, ale protože Sató zůstal na dráze, musel na trať poprvé vyjet zpomalovací vůz. Lídři závodu Castroneves s Newgardenem na to ještě stihli zareagovat zajetím k mechanikům, než nad okruhem zavlály žluté vlajky. Takové štěstí ale neměli třeba Pagenaud a Bourdais. Ti museli k mechanikům až během žluté fáze a propadli se do druhé desítky. Castroneves během pit stopů ztratil vedení, stejně jako před týdnem v Long Beach. Tentokrát mechanik vyměňující pravé přední kolo ztratil matici. Sice u sebe měl náhradní, ale čas potřebný k tomu, aby si toho všiml, nasadil novou matici a kolo přišrouboval, stačil k tomu, aby se do vedení dostal Newgarden.
Ten při restartu ve 25. kole vedl před Castronevesem, Rahalem, Hinchcliffem, Powerem a Dixonem. Power záhy o své vedení přišel, když musel znovu do boxů, tentokrát, aby si odpykal penalizaci za předchozí kontakt.
Power se propadl na poslední místo, na něm jej ale záhy vystřídal stájový kolega Montoya, když po restartu poškodil přední křídlo a musel do boxů pro nové. Přitom se předtím dokázal probojovat až na osmou příčku.
V této fázi závodu bavil diváky především Tony Kanaan souboji s piloty Andrettiho stáje. Ale o přerušení závodu se už ve 34. kole postaral Coletti optimisticky útočící na Jakese. Monačan z kolize vyvázl a odjel, Jakes zůstal stát napříč drahou a vynutil další výjezd zpomalovacího vozu.
Část jezdců zamířila do boxů. Tentokrát se situace obrátila a problémy, pro změnu s pravým zadním kolem, postihly Newgardena, což stačilo k tomu, aby se před něj dostal Castroneves. Ovšem i tak byl brazilský jezdec až na 10. místě. Devítka pilotů počínaje Rahalem a Hinchcliffem a konče devátým Montoyou totiž do boxů nezamířila.
Restart přišel ve 40. kole. Rahal stále sváděl krásný souboj s Hinchcliffem, který započal už před výjezdem pace caru. Diváky potěšila i bitva mezi Pagenaudem, Hawksworthem, Kimballem a Montoyou, kterou poslední jmenovaný tvrdým, ale férovým, předjetím Kimballa. Newgarden se při restartu dokázal dostat před Castronevese.
Zastávky těch pilotů, kteří při neutralizaci nestavěli, odstartovali ve 45. kole Kanaan a Pagenaud. Lídr závodu Rahal zamířil k mechanikům v kole 47. O kolo později zastavil také Hinchcliffe. Sice se vrátil těsně před Rahalem, ale ten jej v páté zatáčce překonal. Ve vedení se ještě vystřídali Bourdais a Montoya, který po svém pit stopu v 51. kole předal vedení Newgardenovi. Mladý Američan jezdil první před CAstronevesem, Dixonem, Hunter-Reayem a Andrettim.
Ve střední fázi závodu nerozlučný tandem Rahal – Hinchcliffe rozdělil Francesco Dracone. Díky pozdním zastávkám v boxech totiž duo bojující o vítězství spadlo v pořadí až za beznadějně pomalého Itala. Rahal jej sice rychle předjel, ale Hinchcliffe za ním ztratil několik vteřin. V 68. kole musel do boxů Montoya, který o Draconeho zlomil další přední křídlo.
Předtím se ale nejprve Dixon dostal před Castronevese, to v kole 57, a o tři kola později se do první pětky probil Power. V 62. kole zamířil do boxů Castroneves, k poslednímu plánovanému pit stopu. Newgarden a Hunter-Reay následovali v kole následujícím. Dixon vydržel až do 64. kola. Když se jezdci vrátili z boxů, vedl Rahal před Newgardenem, Hinchcliffem, Dixonem, Bourdaisem a Pagenaudem. Kromě Newgardena a Dixona ale ostatní jezdce čekal ještě jeden pit stop.
U Rahala a Hicnchliffea přišel v 70. kole a Rahal se dokázal vrátit jako šestý. V tu chvíli vedl Dixon o 6 vteřin před Dixonem. Castroneves ztrácel už skoro 20 vteřin a těsně za zády měl Hunter-Reaye, Powera a Rahala.
Rahal ale v závěru závodu předvedl jízdu jak z jiné planety. Nejprve se i s drobným kontaktem dostal na výjezdu z 5. zatáčky před Powera. Na chvíli vysvobodil Castronevese z Hunter-Reayova tlaku, ale 11 kol před koncem se před loňského vítěze Indy500 dostal. O dvě kola později předjel úplně stejným způsobem na výjezdu z 5. zatáčky také Castronevese a posunul se na stupně vítězů. Vedoucí dvojici Newgarden – Dixon rychle stahoval a za Novozélanďana se dostal dvě kola před cílem.
Dva útoky v páté zatáčce tentokrát nevyšly, ale v posledních metrech závodu se před Dixona trápícího se na odcházejících pneumatikách už dostat dokázal. Mezitím Power předjel Hunter-Reaye a Castronevese tým 1 kolo před cílem musel povolat do boxů. Špatně mu spočítal spotřebu, a i když Brazilec jezdil hodnoty, které tým předpokládal, že budou stačit, na konci závodu se ukázalo, že nestačily.
Josef Newgarden si dojel pro své první vítězství v kariéře, ale skvělý závod odjel také druhý Rahal. Dixon třetím místem zopakoval loňský výsledek a na okruhu Barber Motorsports Park vždy dokončil závod na stupních vítězů, byť nikdy nevyhrál. Power dokázal odčinit většinu škody způsobené udělenou penalizací a získat dobrý příděl bodů. Šampionát Verizon IndyCar Series pokračuje Velkou cenou Indianapolisu už v sobotu 9. května.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/odstup
|
1.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
C
|
|
2.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 2.2061
|
3.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 4.8371
|
4.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 19.4903
|
5.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 22.0663
|
6.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
+ 24.0595
|
7.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 24.6529
|
8.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
+ 25.4534
|
9.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
+ 30.6139
|
10.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 33.4777
|
11.
|
L.Filippi | CFH Racing |
C
|
+ 34.1607
|
12.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 34.6792
|
13.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 35.3334
|
14.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
+ 36.6361
|
15.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 39.4194
|
16.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
H
|
+ 45.8965
|
17.
|
T.Sato | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
+ 50.8442
|
18.
|
S.Karam | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 55.1372
|
19.
|
S.Coletti | KV Racing Technology |
C
|
+ 55.4160
|
20.
|
R.Gonzales | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 1:07.9855
|
21.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
+ 1:13.1828
|
22.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 1 kolo
|
23.
|
F.Dracone | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 1 kolo
|