Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Chevrolet ukázal aerokit, v prvním testu byl rychlejší

Chevrolet ukázal aerokit, v prvním testu byl rychlejší

99th Indianapolis 500 – Opening day

V sobotu odhalil svůj aerokit pro dlouhé ovály také Chevrolet. Americký výrobce, jehož aerokit a motor vyhrály tři ze čtyř letošních závodů, zvolil o poznání skromnější prezentaci, než jeho japonský konkurent, který aerokit předvedl už přímo na voze. Ale na to, jak aerokit vypadá přímo na vozech, nemuseli fanoušci dlouho čekat. V neděli byl totiž na programu oficiální test.

Ten slouží týmům k tomu, aby si nový aerokit poprvé osahaly a vyzkoušely jej, než v pondělí 11. května začnou tréninky na slavný závod. K prvnímu tréninku se už sešlo 27 pilotů. Nováček Gabby Chaves stihl prokázat, že je schopný na ovále bezpečně závodit. Bryan Clauson, Simona de Silvestro, Oriol Servia, Pippa Mann, Justin Wilson, James Jakes, Conor Daly a Sage Karam zase využili příležitosti si jízdu na oválu v klidu zopakovat a splnili tzv. Refresher test.

Ale nejprve k samotnému aerokitu Chevroletu. Ten má většinu dílů společných s okruhovou variantou. Výrazně se liší především přítlačná křídla. To přední má oproti aerokitu od Hondy výraznější boční hrany. Podle zástupců Chevroletu takto plní dvě funkce – nahání vzduch ke chladiči a vnější hrana řídí tok vzduchu kolem předních kol, aby se snížil odpor.

Aerokity Hondy a Chevroletu se liší především u zadních přítlačných křídel. Zatímco to Hondy přesahuje až nad zadní kola, Chevrolet zvolil minimalistické řešení. Vedle křídel pak na první pohled vozy nejlépe odlišíte také podle „žraločí ploutve“, známé z Formule 1, kterou má za airboxem Honda, ale Chevrolet ne.

První měření sil vyznělo spíše pro Chevrolet. Nejrychlejší čas si připsal Juan Pablo Montoya (Team Penske) před stájovým kolegou Héliem Castronevesem. Nejrychlejší honda se zásluhou Marca Andrettiho umístila na třetím místě. V první desítce najdeme šest chevroletů a čtyři hondy.

Na okruhu se už objevili někteří jezdci, kteří budou startovat pouze v Indy500, případně tuto sobotu ve Velké ceně Indianapolisu na silničním okruhu uvnitř Staré cihelny. Letos poprvé se tak představil fanouškům Justin Wilson (Andretti Autosport), který pojede v obou závodech. Ve voze 29 se zase poprvé předvedla Simona de Silvestro (Andretti Autosport, start pouze v Indy500), která v úvodních dvou podnicích řídila vůz, který v Indianapolisu dostane Wilson.

Zatím pouze jeden vůz vyslal na dráhu tým Dale Coyne Racing. Pilotovala jej Pippa Mann, další dva piloty Coyne teprve oznámí. Favoritkou na jednu ze sedaček je další žena Katherine Legge. Ve třetím voze týmu Sama Schmidta se ukázal Conor Daly, který by mohl startovat i v sobotu ve Velké ceně, ale za tým Dale Coyne Racing. Nechyběl ani Bryan Clauson (Jonathan Byrd´s Racing). Pro oválového specialistu závodícího v závodech USAC to bude druhá Indy500. V roce 2012 přitom předváděl v trénincích nadějné výkony.

Vůz číslo 24 týmu Dreyer & Reinbold Racing nasazovaný s podporou stáje Kingdom Racing vyvezl na dráhu dvaapadesátiletý veterán Davey Hamilton. Týmy jej do závodu připravují pro Townsenda Bella, ale ten v neděli závodil na okruhu Laguna Seca v šampionátu United SportsCar Championship ve třídě GT Daytona. Hamilton tak poprvé od závodu v Las Vegas v roce 2011 nasadil helmu a pustil se na dráhu, aby vůz pro Bella připravil. Podobnou službu odvedl pro svého stájového kolegu Stefana Colettiho také Sebastien Bourdais, který kromě svého vozu číslo 11 absolvoval také šest kol ve voze číslo 4.

 

Pippa Mann (Dale Coyne Racing, Honda)

Juan Pablo Montoya (Team Penske, Chevrolet)

 

 Graham Rahal (Rahal Letterman Lanigan Racing, Honda)

 

 Josef Newgarden (CFH Racing, Chevrolet)

 

Simon Pagenaud (Team Penske, Chevrolet)

Ryan Hunter-Reay (Andretti Autosport, Honda)

Tabulka - nejrychlejší časy:

p.
 Jezdec  Tým
M
Čas
Odstup
1.
 J.P.Montoya  Team Penske
C
00:39.6874
 
2.
 H.Castroneves  Team Penske
C
00:39.7407
+ 0.054
3.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
00:39.7759
+ 0.089
4.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
C
00:39.8440
+ 0.157
5.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
00:39.8864
+ 0.199
6.
 T.Sato  A.J.Foyt Enterprises
H
00:39.8987
+ 0.212
7.
 S.de Silvestro  Andretti Autosport
H
00:39.9438
+ 0.257
8.
 E.Carpenter  CFH Racing
C
00:39.9544
+ 0.267
9.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
00:39.9631
+ 0.276
10.
 S.Karam  Chip Ganassi Racing
C
00:40.0122
+ 0.325
11.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
H
00:40.0237
+ 0.337
12.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
C
00:40.0305
+ 0.344
13.
 G.Chaves  Bryan Herta Autosport
H
00:40.0502
+ 0.363
14.
 W.Power  Team Penske
C
00:40.0605
+ 0.374
15.
 J.Wilson  Andretti Autosport
H
00:40.1276
+ 0.441
16.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
H
00:40.1991
+ 0.512
17.
 J.Newgarden  CFH Racing
C
00:40.2083
+ 0.521
18.
 O.Servia  Rahal Letterman Lanigan
H
00:40.2355
+ 0.549
19.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
H
00:40.2544
+ 0.567
20.
 C.Daly  Schmidt Peterson Motorsports
H
00:40.3066
+ 0.620
21.
 J.Jakes  Schmidt Peterson Motorsports
H
00:40.3242
+ 0.637
22.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
C
00:40.4154
+ 0.728
23.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
C
00:40.4257
+ 0.739
24.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
H
00:40.4305
+ 0.744
25.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan
H
00:40.5929
+ 0.906
26.
 D.Hamilton  Dreyer & Reinbold/Kingdom
H
00:40.9166
+ 1.230
27.
 B.Clauson  Jonathan Byrd´s Racing/KV
C
00:41.1927
+ 1.506
28.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
C
00:41.3227
+ 1.636

 

 Tabulka - nejvyšší průměrná rychlost (v mílích za hodinu):

p.
 Jezdec  Tým
M
Kol
Rychlost
1.
 J.P.Montoya  Team Penske
C
95
226.772
2.
 H.Castroneves  Team Penske
C
88
226.468
3.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
60
226.268
4.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
C
84
225.881
5.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
57
225.641
6.
 T.Sato  A.J.Foyt Enterprises
H
47
225.571
7.
 S.de Silvestro  Andretti Autosport
H
43
225.317
8.
 E.Carpenter  CFH Racing
C
72
225.257
9.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
76
225.208
10.
 S.Karam  Chip Ganassi Racing
C
40
224.931
11.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
H
92
224.867
12.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
C
95
224.829
13.
 G.Chaves  Bryan Herta Autosport
H
81
224.718
14.
 W.Power  Team Penske
C
93
224.660
15.
 J.Wilson  Andretti Autosport
H
82
224.285
16.
 P.Mann  Dale Coyne Racing
H
69
223.886
17.
 J.Newgarden  CFH Racing
C
81
223.834
18.
 O.Servia  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
75
223.683
19.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
H
77
223.578
20.
 C.Daly  Schmidt Peterson Motorsports
H
73
223.288
21.
 J.Jakes  Schmidt Peterson Motorsports
H
70
223.191
22.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
C
61
222.687
23.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
C
52
222.631
24.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
H
34
222.604
25.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
77
221.714
26.
 D.Hamilton  Dreyer & Reinbold/Kingdom Racing
H
19
219.960
27.
 B.Clauson  Jonathan Byrd´s Racing/KV
C
46
218.485
28.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
C
6
217.798