Chevrolet ukázal aerokit, v prvním testu byl rychlejší
99th Indianapolis 500 – Opening day
V sobotu odhalil svůj aerokit pro dlouhé ovály také Chevrolet. Americký výrobce, jehož aerokit a motor vyhrály tři ze čtyř letošních závodů, zvolil o poznání skromnější prezentaci, než jeho japonský konkurent, který aerokit předvedl už přímo na voze. Ale na to, jak aerokit vypadá přímo na vozech, nemuseli fanoušci dlouho čekat. V neděli byl totiž na programu oficiální test.
Ten slouží týmům k tomu, aby si nový aerokit poprvé osahaly a vyzkoušely jej, než v pondělí 11. května začnou tréninky na slavný závod. K prvnímu tréninku se už sešlo 27 pilotů. Nováček Gabby Chaves stihl prokázat, že je schopný na ovále bezpečně závodit. Bryan Clauson, Simona de Silvestro, Oriol Servia, Pippa Mann, Justin Wilson, James Jakes, Conor Daly a Sage Karam zase využili příležitosti si jízdu na oválu v klidu zopakovat a splnili tzv. Refresher test.
Ale nejprve k samotnému aerokitu Chevroletu. Ten má většinu dílů společných s okruhovou variantou. Výrazně se liší především přítlačná křídla. To přední má oproti aerokitu od Hondy výraznější boční hrany. Podle zástupců Chevroletu takto plní dvě funkce – nahání vzduch ke chladiči a vnější hrana řídí tok vzduchu kolem předních kol, aby se snížil odpor.
Aerokity Hondy a Chevroletu se liší především u zadních přítlačných křídel. Zatímco to Hondy přesahuje až nad zadní kola, Chevrolet zvolil minimalistické řešení. Vedle křídel pak na první pohled vozy nejlépe odlišíte také podle „žraločí ploutve“, známé z Formule 1, kterou má za airboxem Honda, ale Chevrolet ne.
První měření sil vyznělo spíše pro Chevrolet. Nejrychlejší čas si připsal Juan Pablo Montoya (Team Penske) před stájovým kolegou Héliem Castronevesem. Nejrychlejší honda se zásluhou Marca Andrettiho umístila na třetím místě. V první desítce najdeme šest chevroletů a čtyři hondy.
Na okruhu se už objevili někteří jezdci, kteří budou startovat pouze v Indy500, případně tuto sobotu ve Velké ceně Indianapolisu na silničním okruhu uvnitř Staré cihelny. Letos poprvé se tak představil fanouškům Justin Wilson (Andretti Autosport), který pojede v obou závodech. Ve voze 29 se zase poprvé předvedla Simona de Silvestro (Andretti Autosport, start pouze v Indy500), která v úvodních dvou podnicích řídila vůz, který v Indianapolisu dostane Wilson.
Zatím pouze jeden vůz vyslal na dráhu tým Dale Coyne Racing. Pilotovala jej Pippa Mann, další dva piloty Coyne teprve oznámí. Favoritkou na jednu ze sedaček je další žena Katherine Legge. Ve třetím voze týmu Sama Schmidta se ukázal Conor Daly, který by mohl startovat i v sobotu ve Velké ceně, ale za tým Dale Coyne Racing. Nechyběl ani Bryan Clauson (Jonathan Byrd´s Racing). Pro oválového specialistu závodícího v závodech USAC to bude druhá Indy500. V roce 2012 přitom předváděl v trénincích nadějné výkony.
Vůz číslo 24 týmu Dreyer & Reinbold Racing nasazovaný s podporou stáje Kingdom Racing vyvezl na dráhu dvaapadesátiletý veterán Davey Hamilton. Týmy jej do závodu připravují pro Townsenda Bella, ale ten v neděli závodil na okruhu Laguna Seca v šampionátu United SportsCar Championship ve třídě GT Daytona. Hamilton tak poprvé od závodu v Las Vegas v roce 2011 nasadil helmu a pustil se na dráhu, aby vůz pro Bella připravil. Podobnou službu odvedl pro svého stájového kolegu Stefana Colettiho také Sebastien Bourdais, který kromě svého vozu číslo 11 absolvoval také šest kol ve voze číslo 4.
Pippa Mann (Dale Coyne Racing, Honda)
Juan Pablo Montoya (Team Penske, Chevrolet)
Graham Rahal (Rahal Letterman Lanigan Racing, Honda)
Ryan Hunter-Reay (Andretti Autosport, Honda)
Tabulka - nejrychlejší časy:
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas
|
Odstup
|
1.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
00:39.6874
|
|
2.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
00:39.7407
|
+ 0.054
|
3.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
00:39.7759
|
+ 0.089
|
4.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
00:39.8440
|
+ 0.157
|
5.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
00:39.8864
|
+ 0.199
|
6.
|
T.Sato | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
00:39.8987
|
+ 0.212
|
7.
|
S.de Silvestro | Andretti Autosport |
H
|
00:39.9438
|
+ 0.257
|
8.
|
E.Carpenter | CFH Racing |
C
|
00:39.9544
|
+ 0.267
|
9.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
00:39.9631
|
+ 0.276
|
10.
|
S.Karam | Chip Ganassi Racing |
C
|
00:40.0122
|
+ 0.325
|
11.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
00:40.0237
|
+ 0.337
|
12.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
00:40.0305
|
+ 0.344
|
13.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
H
|
00:40.0502
|
+ 0.363
|
14.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
00:40.0605
|
+ 0.374
|
15.
|
J.Wilson | Andretti Autosport |
H
|
00:40.1276
|
+ 0.441
|
16.
|
P.Mann | Dale Coyne Racing |
H
|
00:40.1991
|
+ 0.512
|
17.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
C
|
00:40.2083
|
+ 0.521
|
18.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan |
H
|
00:40.2355
|
+ 0.549
|
19.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
00:40.2544
|
+ 0.567
|
20.
|
C.Daly | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
00:40.3066
|
+ 0.620
|
21.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
00:40.3242
|
+ 0.637
|
22.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
00:40.4154
|
+ 0.728
|
23.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
00:40.4257
|
+ 0.739
|
24.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
00:40.4305
|
+ 0.744
|
25.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan |
H
|
00:40.5929
|
+ 0.906
|
26.
|
D.Hamilton | Dreyer & Reinbold/Kingdom |
H
|
00:40.9166
|
+ 1.230
|
27.
|
B.Clauson | Jonathan Byrd´s Racing/KV |
C
|
00:41.1927
|
+ 1.506
|
28.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
00:41.3227
|
+ 1.636
|
Tabulka - nejvyšší průměrná rychlost (v mílích za hodinu):
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Kol
|
Rychlost
|
1.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
95
|
226.772
|
2.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
88
|
226.468
|
3.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
60
|
226.268
|
4.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
84
|
225.881
|
5.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
57
|
225.641
|
6.
|
T.Sato | A.J.Foyt Enterprises |
H
|
47
|
225.571
|
7.
|
S.de Silvestro | Andretti Autosport |
H
|
43
|
225.317
|
8.
|
E.Carpenter | CFH Racing |
C
|
72
|
225.257
|
9.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
76
|
225.208
|
10.
|
S.Karam | Chip Ganassi Racing |
C
|
40
|
224.931
|
11.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
92
|
224.867
|
12.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
95
|
224.829
|
13.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
H
|
81
|
224.718
|
14.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
93
|
224.660
|
15.
|
J.Wilson | Andretti Autosport |
H
|
82
|
224.285
|
16.
|
P.Mann | Dale Coyne Racing |
H
|
69
|
223.886
|
17.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
C
|
81
|
223.834
|
18.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
75
|
223.683
|
19.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
77
|
223.578
|
20.
|
C.Daly | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
73
|
223.288
|
21.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
70
|
223.191
|
22.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
61
|
222.687
|
23.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
52
|
222.631
|
24.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
34
|
222.604
|
25.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
77
|
221.714
|
26.
|
D.Hamilton | Dreyer & Reinbold/Kingdom Racing |
H
|
19
|
219.960
|
27.
|
B.Clauson | Jonathan Byrd´s Racing/KV |
C
|
46
|
218.485
|
28.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
6
|
217.798
|