Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Značka Audi vyhrála po zahájení sezony v Silverstone i ve Spa

Značka Audi vyhrála po zahájení sezony v Silverstone i ve Spa

WEC se teď těší na 24h v Le Mans.

V rámci svého druhého podniku sezony 2015 se vzkvétající světový šampionát vytrvalostních závodů (World Endurance Championship) představil na klasické trati ve Spa-Francorchamps – a jak! Parádní třída LMP1 se díky blížícímu se velkopodniku 24h du Mans pyšnila hned osmi továrními vozy: Audi a Porsche nasadily v Belgii třetí posádky. Německým značkám se postavily dvě japonské Toyoty a jediný „soukromník“ mezi LMP1, CLM-AER doktora Kollese. Tým Reinholda Joesta do Arden dokonce přivezl dva Audi R18 v aerodynamickém provedení pro Le Mans, zatímco u Porsche debutovala hvězda Grand Prix, Nico Hülkenberg. Špičkové obsazení všech kokpitů bylo samozřejmostí. Zbrojení před Le Mans, které z technologického a finančního hlediska dávno dohnalo F1, prostě dosáhlo svého vrcholu.

Volný trénink: první rána pro Toyotu


Poněkud pomalejší třída LMP2 se pyšnila deseti výborně připravenými speciály a všechny tyto rakety měly za úkol, proplést se během sobotní šestihodinovky pokud možno bez úhony mezi patnácti vozy GT. „Jde mi zde hlavně o to, sbírat zkušenosti s „provozem“ a předjížděním vozů pomalejších tříd,“ vyzvednul Hülkenberg, který si Porsche 919 dělil s dalšími dvěma debutanty, Nickem Tandym a Earlem Bamberem.

Pěkný počet vozů LMP1 se o vlásek rozhodně zmenšil již při deštivém volném tréninku ve čtvrtek, když Nakajima vrazil za vysoké rychlosti do Jarvise. Rozbité vozy mechanici dokázali spravit, jen Japonec nedostal od lékařů v Malmedy povolení k dalšímu nasazení. Bývalý pilot Williamsu F1 si tak uspořil Waterloo, které Toyota nejen v pátek zažila: tak jako v Silverstone dominovala značka Porsche všem tréninkům i kvalifikaci!

Porsche dominuje v kvalifikaci

Za chladného, ale slunečného počasí ukázali Timo Bernhard a Brendon Hartley, co jejich 919 Hybrid dovede: „1:54,767 to je na okruh jako Spa dost rychlé, ne? A mohu vám potvrdit, že jsem tu rychlost i vydatně cítil přesto, že je vůz výborně natavený,“ těšil se Hartley, zatímco Bernhard toto pole-position věnoval svému idolu dětství, Stefanovi Bellofovi. Bellof přišel ve Spa před 30 lety o život a Bernhard použil jeho lakování přilby. Značka z Zuffenhausenu demonstrovala svou výbornou formu před Le Mans i místy, které  obsadily posádky v cíli ve složení Hülkenberg, Bamber, Tandy a Dumas, Jani, Lieb. Následovaly dva vozy Audi R19, přičemž Lotterer, Faessler, Treluyer na pole-position ztráceli osm desetin. Na Toyoty zbyla jen startovní místa šest a sedm. Nejrychlejší třídy LMP2 byli Bird s Canalem na Ligieru týmu G-Drive, mezi vozy GT se prosadili pilot GP2 Richie Stanaway s kolegou Fernandem Reesem.

Závod: Audi ví, jak na to


34 posádek na startu mělo jednu hlavní obavu: aby nesprchlo. Spa roku 2015 se ale ukázalo ze své čokoládové strany – celý závod zůstalo relativně teplo a sucho. Sebevědomé trio Porsche vyrazilo s očekávanou agresivitou a pořadí po startu znělo Hartley, Lieb (oba Porsche), Fässler (Audi) a Wurz (Toyota). Netrvalo to dlouho a Tandy zajistil Švábům trojité vedení. Obě „Le-Mans-Audi“ se musely zařadit za devětsetdevatenáctky, zatímco obě Toyoty zpočátku nehrály roli – což se překvapivě nemělo ani v dalším v průběhu podniku změnit. Brzy na to dostala dominace Porsche první trhlinu: Tandy si zničil nos vozu o pomalejšího konkurenta (Estreho Porsche 911). Po první hodině ale pořád ještě vedli Hartley/Bernhard/Webber před sesterským 919 Dumase/Janiho/Lieba.

Krátce před koncem druhé hodiny, právě když měl Webber převzít od Bernharda, musel i jejich Porsche kvůli problému v okolí tlumičů setrvat v boxech a ztratil šest pozic. Vůz Janiho, Lieba a Dumase ale „držel pohromadě“ a i o poločas dále „hrál zajíce“ před Audinami Lotterera a di Grassiho. Ve třídě LMP2 vedl po třech hodinách Jota-Gibson-Nissan trojice Dolan/Evans/Tincknell, mezi vozy GT byl nejrychlejší Aston Martin Stanawye, Reese a MacDowalla.

Jen o deset minut později si honička vyžádala i první oběť z tábora Audi: v boxech se opravovalo na di Grassiho voze. Téměř současně stál v garáži i Davidson (Toyota) s defektem elektroniky. Také dvě hodiny před koncem vedoucí Porsche ještě „šlapal“, na záda mu ale začal silněji dýchat rychlý Audi číslo sedm.

Závod vyvrcholil duelem Neel Jani versus Benoit Treluyer a Francouzův Audi měl nakonec k dobru výhodnější nastavení ohledně spotřeby pnaumatik a potřebný speed. „Když mi tým oznámil, že necháme gumy na autě i třetí stint za sebou, tak jsem měl jisté obavy. Byla to ale naše šance na vítězství a povedlo se,“ shrnul Treluyer. Po Silverstone slavila značka Audi druhé vítězství sezony, tentokrát se zkušený tým Reinholda Joesta prosadil vůči konkurenci od Porsche o tucet sekund. Spa znamenalo těžkou porážku pro Toyotu, jejíž nejlepší vůz dojel až  pátý.

Ve třídě LMP2 zachovali jezdci týmu Jota chladnou hlavu a trojice kolem majitele/jezdce Simona Dolana sestávající z mladíků Mitche Evanse a Harryho Tincknella si zajistila zlato.

Nepozornost mechaniků AF-Ferrari připravila diváky o velké finále skupiny GT: Bruni (Ferrari) se ještě 10 minut před koncem přel o vedení se Stanawayem, za přestupek při zastávce v boxech ale musel Ital absolvovat stop-and-go penalizaci.

Týmy mají po Spa šest týdnů čas, aby se připravily na vyvrcholení sezony: klasických 24 hodin v Le Mans.

Výsledek šestiho dinovky WEC ve Spa-Francorchmps:
1 LMP1 M.Fassler, A.Lotterer, B.Treluyer Audi Sport Team Joest Audi 6h01m08.896s
2 LMP1 R.Dumas, N.Jani, M.Lieb Porsche Team Porsche - 13.424s
3 LMP1 T.Bernhard, M.Webber, B.Hartley Porsche Team Porsche - 1kolo
4 LMP1 F.Albuquerque, M.Bonanomi, R.Rast Audi Sport Team Joest Audi - 2 kola
5 LMP1 A.Wurz, S.Sarrazin, M.Conway Toyota Racing Toyota - 3 kola
6 LMP1 N.Hulkenberg, E.Bamber, N.Tandy Porsche Team Porsche - 3 kola
7 LMP1 L.di Grassi, L.Duval, O.Jarvis Audi Sport Team Joest Audi - 8 kol
8 LMP1 A.Davidson, S.Buemi, K.Nakajima Toyota Racing Toyota - 14 kol
9 LMP2 S.Dolan, M.Evans, H.Tincknell JOTA Sport Gibson/Nissan - 15 kol
10 LMP2 G.Yacaman, L.Derani, R.Gonzalez G-Drive Racing Ligier/Nissan - 16 kol


Proč nezačít koncem? Vítězné tři posádky na podiu po šestihodinovce.

Vítězný Audi R18 číslo 7 před závodem. V pozadí je Reinhold Joest.

WEC, to je...

 

 

..fofr!

Spokojenost polemanů Bernharda a Hartleye při tiskové konferenci.

 

Měl debutantovi Huelkenbergerovi co radit: legendární Jacky Ickx zde vyhrál před 40 lety, před 30 lety byl ovšem zamotán do Bellofovy tragické nehody...

Ředitel WEC Gerard Neveu a jeho mediální drahokam: herec, alias závodník, Patrick Dempsey.

U Toyoty zažili černý víkend...

 Nesměl ve Spa chybět: Dánský rekordní vítěz Le Mans, Tom Kristensen (vlevo je krajan Kristian Poulsen).

Vítězi v La Source

Na startu udávaly tón Porsche 919

 Simon Dolan se právě otočil, s pomocí Mitche Evanse a Harryho Tincknella ale vyhrál třídu LMP2.

 

Zastávka v boxech u Toyoty - Davidson působí resignovaně...

Vrhl se na scénu WEC s vlastním týmem: bývalý jezdec Indy500, Scott Sharp.

Porsche se neustále lepší a jde dobře připraveno do Le Mans.

Jani, Lieb a Dumas ztratili závod po šesti hodinách jen o tucet sekund.

 

Reinhold Joest a jeho tým Audi je ve vytrvalostním sportu pořád ještě měřítkem pro konkurenci.

Timo Bernhard startoval s přilbou v lakování Stefana Bellofa.

Stanaway, Rees a Macdowall vyhráli na Astonu Martin Davida Richardse třídu GT.

 

O proud kvalitních jezdců do WEC je postaráno: Giedo van der Garde mluví o budoucnosti se šéfen stáje Alpine-Signature