Na „rychlý pátek“ nejrychlejší opět Pagenaud
99th Indianapolis 500 – 5. trénink
Francouz Simon Pagenaud vyhrál další trénink na závod 500 mil Indianapolis. Po čtvrtečním tréninku se mu to povedlo i na tzv. rychlý pátek. Pagenaud ovládl poslední trénink před víkendovou kvalifikací. Rychlý pátek ale svému jménu moc nedostál. Ačkoliv INDYCAR jezdcům úpravou turba přidává na páteční trénink a na víkendovou kvalifikaci 40 až 50 koňských sil, jen pět jezdců překonalo hranici 230 mil/h.
Jako první zajel kolo průměrnou rychlostí 230 mil v hodině Marco Andretti a napodobil tak svého stájového kolegu Carlose Muňoze, který to ale zvládl už ve středu bez posíleného turba. Bohužel v pátek jezdce trápily vysoké teploty a silný vítr. Takové počasí rychlým časům nepřeje.
Kauzou dne byly stále „létající Chevrolety“. Tým CFH Racing trochu uklidnil veřejnost a INDYCAR, když informoval, že Newgardenova čtvrteční nehoda byla způsobena prasklou pneumatikou. Takový problém může jezdce potkat. INDYCAR se ale předtím obávala, že Newgarden mohl havarovat v důsledku aerodynamické nestability vozu. Což se naštěstí nepotvrdilo.
Přesto si vzala na mušku aerokit amerického výrobce, konkrétně jeho bočnice, které plynule přecházely v kryt zadního kola. INDYCAR zvažovala jejich zákaz. Oddělený kryt (určený k zabránění kontaktu kol dvou vozů) by vůz zpomalil. INDYCAR jej nakonec pouze doporučila. Bočnici přecházející v kryt přímo nezakázala. Týmy během tréninku testovaly obě varianty.
Vedle Pagenauda a Andrettiho si vstupenku do „Klubu 230“ vyjeli také Scott Dixon, kterého od Pagenaudova času dělily jen tisíciny, a jeho stájoví kolegové Tony Kanaan a Sage Karam. Obhájce mistrovského titulu Will Power zajel pátý čas a také překonal hranici 230 mil/h.
To se nepovedlo jeho stájovému kolegovi Castronevesovi. Ale i ten se pěkně oklepal ze středeční nehody a zajel slušný osmý čas. Do první desítky se vešel i čtvrtý z pilotů týmu Penske Juan Pablo Montoya. Překvapením, a to rozhodně příjemným, je pak sedmý čas nováčka Gabbyho Chavese.
Trať si vyzkoušelo všech 34 jezdců. Simona de Silvestro, kterou v úterý postihl požár, zajela 24. čas. Pippa Mann, stále se oklepávající ze středeční nehody, byla 33. Zatím to ale vypadá, že by si Černého Petra mohl vytáhnout vítěz z roku 1996 Buddy Lazier. I v pátečním tréninku mu patřil jasně nejhorší čas.
V sobotu začíná v Indianapolisu kvalifikace, ale to nejdůležitější se odehraje až následující den. Sobota pouze určí, kteří piloti se poperou o pole position. Tato výsada bude náležet devíti nejrychlejším jezdců. Piloti, kteří zajedou 10. až 30. čas, budou mít místo na startovním roštu jisté. Právě oni nedělní kvalifikaci odstartují a během dvou hodin si rozdělí místa v řadách 4 až 10. Sobotní časy se všem pilotům mažou.
Nejhorší čtveřice se pak následně v neděli utká o tři místa na roštu. K dispozici dostanou třičtvrtě hodiny. Jeden nešťastník tak závod bude sledovat z tribuny. Pokud nekvalifikovaným vozem nebude 19ctka týmu Dale Coyne Racing, odstartuje z posledního místa James Davison, protože pro něj by měl vůz kvalifikovat Tristan Vautier a když se tým mezi kvalifikací a závodem rozhodne vyměnit jezdce, putuje auto na konec roštu. Davison se kvalifikace nemůže zúčastnit, protože závodí v Kanadě.
Poslední přichází na řadu jezdci bojující o pole position. Během 45 minut mezi po 2 hodině odpoledne místního času (po osmé hodině SELČ). se poperou o místa v prvních třech řadách.
Navzdory tradici nyní mohou na trať vyjíždět jezdci i přesto, že tým jejich čas neodvolal. V minulosti pokud se jezdec chtěl pokusit o nový kvalifikační čas, musel svůj předchozí čas odvolat. Ale nyní najdeme na pit lane vozy seřazené ve dvou frontách. Ve Fast Lane budou piloti, kteří na kvalifikační pokus teprve čekají, nebo ti, kteří svůj čas odvolali. Vedle toho v normální frontě ostatní jezdci, kteří by se chtěli pokusit rekvalifikovat. Ale musí počkat, až bude Fast Lane prázdná. Nicméně pokud by se na trať dostali a zajeli horší čas než předtím, bude platit ten první. Piloti z Fast Lane to mají hop a nebo trop.
Tabulka - nejrychlejší časy:
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas
|
Odstup
|
1.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
00:39.0121
|
|
2.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
00:39.0193
|
+ 0.007
|
3.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
00:39.0529
|
+ 0.041
|
4.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
00:39.0774
|
+ 0.065
|
5.
|
W.Power | Team Penske |
00:39.0954
|
+ 0.083
|
6.
|
S.Karam | Chip Ganassi Racing |
00:39.1022
|
+ 0.090
|
7.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
00:39.1490
|
+ 0.137
|
8.
|
H.Castroneves | Team Penske |
00:39.1556
|
+ 0.144
|
9.
|
T.Sato | A.J. Foyt Enterprises |
00:39.1632
|
+ 0.151
|
10.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
00:39.1791
|
+ 0.167
|
11.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
00:39.2165
|
+ 0.205
|
12.
|
T.Bell | Dreyer & Reinbold Kingdom |
00:39.2360
|
+ 0.224
|
13.
|
JR Hildebrand | CFH Racing |
00:39.2408
|
+ 0.229
|
14.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
00:39.2831
|
+ 0.271
|
15.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
00:39.2972
|
+ 0.285
|
16.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
00:39.2974
|
+ 0.285
|
17.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
00:39.2977
|
+ 0.286
|
18.
|
S.Coletti | KV Racing Technology |
00:39.2982
|
+ 0.286
|
19.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
00:39.3053
|
+ 0.293
|
20.
|
E.Carpenter | CFH Racing |
00:39.3211
|
+ 0.309
|
21.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan Racing |
00:39.3223
|
+ 0.310
|
22.
|
J.Wilson | Andretti Autosport |
00:39.3490
|
+ 0.337
|
23.
|
S.Saavedra | Chip Ganassi Racing |
00:39.3544
|
+ 0.342
|
24.
|
S.de Silvestro | Andretti Autosport |
00:39.3632
|
+ 0.351
|
25.
|
A.Tagliani | A.J. Foyt Enterprises |
00:39.3665
|
+ 0.355
|
26.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
00:39.3778
|
+ 0.366
|
27.
|
C.Daly | Schmidt Peterson Motorsports |
00:39.4208
|
+ 0.409
|
28.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
00:39.4988
|
+ 0.487
|
29.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson Motorsports |
00:39.5452
|
+ 0.533
|
30.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
00:39.5736
|
+ 0.562
|
31.
|
B.Clauson | Jonathan Byrd's Racing |
00:39.6635
|
+ 0.652
|
32.
|
T.Vautier | Dale Coyne Racing |
00:39.6721
|
+ 0.660
|
33.
|
P.Mann | Dale Coyne Racing |
00:39.9189
|
+ 0.907
|
34.
|
B.Lazier | Lazier Partners |
00:41.6468
|
+ 2.635
|
Tabulka - nejvyšší průměrná rychlost (míle/h):
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Kol
|
Rychlost
|
1.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
48
|
230.698
|
2.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
12
|
230.655
|
3.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
44
|
230.457
|
4.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
34
|
230.312
|
5.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
36
|
230.206
|
6.
|
S.Karam | Chip Ganassi Racing |
C
|
28
|
230.166
|
7.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
H
|
32
|
229.891
|
8.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
35
|
229.852
|
9.
|
T.Sato | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
38
|
229.808
|
10.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
32
|
229.714
|
11.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
52
|
229.495
|
12.
|
T.Bell | Dreyer & Reinbold Kingdom Racing |
C
|
38
|
229.381
|
13.
|
JR Hildebrand | CFH Racing |
C
|
41
|
229.353
|
14.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
26
|
229.106
|
15.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
29
|
229.024
|
16.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
33
|
229.023
|
17.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
38
|
229.021
|
18.
|
S.Coletti | KV Racing Technology |
C
|
33
|
229.018
|
19.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
16
|
228.977
|
20.
|
E.Carpenter | CFH Racing |
C
|
26
|
228.885
|
21.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
15
|
228.878
|
22.
|
J.Wilson | Andretti Autosport |
H
|
44
|
228.722
|
23.
|
S.Saavedra | Chip Ganassi Racing |
C
|
22
|
228.691
|
24.
|
S.de Silvestro | Andretti Autosport |
H
|
39
|
228.640
|
25.
|
A.Tagliani | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
19
|
228.621
|
26.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
H
|
11
|
228.555
|
27.
|
C.Daly | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
34
|
228.306
|
28.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
C
|
52
|
227.855
|
29.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
13
|
227.588
|
30.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
30
|
227.424
|
31.
|
B.Clauson | Jonathan Byrd's Racing |
C
|
81
|
226.909
|
32.
|
T.Vautier | Dale Coyne Racing |
H
|
10
|
226.860
|
33.
|
P.Mann | Dale Coyne Racing |
H
|
6
|
225.457
|
34.
|
B.Lazier | Lazier Partners |
C
|
8
|
216.103
|