Montoya vyhrál 99. ročník 500 mil Indianapolis
99th Indianapolis 500 – Výsledky závodu
Kolumbijec Juan Pablo Montoya se i přes potíže v úvodu závodu, kdy po kolizi se Simonou de Silvestro přišel o část zadního křídla a propadl na konec pole, dočkal svého druhého vítězství v závodě 500 mil Indianapolis. Jeho dva triumfy ve Staré cihelně dělí 15 let. Po závodění ve Formuli 1 a v NASCAR se Montoya do Indianapolisu vloni vrátil, dojel pátý, a letos si připsal své druhé vítězství, šestnácté pro tým Penske. V dramatickém závěrečném souboji skončil na druhém místě Montoyův stájový kolega Will Power. Poté, co jeho stájový kolega Scott Dixon prohrál souboj s Montoyou a Powerem, protáhl se na třetí příčku Charlie Kimball.
Už na startovním roštu postihly problémy Alexe Taglianiho, který nemohl zařadit rychlost. Jeho týmu se ale vůz podařilo během zaváděcích kol opravit a Kanaďan mohl do závodu vyrazit. Tolik štěstí už neměl Conor Daly. Jeho den skončil ještě v zaváděcích kolech, když z motoru vyšlehly plameny.
Jen za první zatáčku dojel Sage Karam. Na vnitřní straně měl Hunter-Reaye, tak uhýbal směrem ke zdi, kam se ovšem pokusil nacpat Takuma Sató. Jeho optimistický pokus skončil kolizí s Karamem, po níž musel mladý Američan odstoupit. Sató se se zlomeným zavěšením dobelhal do boxů. Na jejich kolizi doplatil ještě Briscoe, který po drobném kontaktu dostal hodiny, ale po nastartování motoru mohl pokračovat. Tým A.J. Foyta předvedl úžasný výkon a Sató se vrátil na dráhu s vyměněným zavěšením a pouze dvoukolovou ztrátou.
První pokus o restart musel být odmáván, když Simona de Silvestro narazila zezadu do Juana Pabla Montoyi. Oba piloti museli do boxů pro nová křídla. Pravý nárazník, který je součástí zadního přítlačného křídla, z Montoyova vozu navíc zůstal ležet na trati. Kolumbijec se propadl na chvost startovního pole, když ve 13. kole přišel restart.
V prvním stintu se o vedení přetahovali Dixon a Kanaan. Pagenaud dokázal držet krok, Power už ztrácel 3,5 vteřiny a za ním byl Castroneves. Dixon, který povětšinou vedl, zamířil ve 35. kole do boxů jako první jezdec z vedoucí skupiny. Ve 41. kole přišel na řadu také Juan Pablo Montoya. Ten dotankoval palivo během výměny zadního přítlačného křídla, takže na trati vydržel o chvíli déle. Při svém pit stopu ale nedobrzdil a najel i na hadici od pistole na výměnu kol. INDYCAR ale pro letošek zmírnila pravidla a za přejetí hadice již není penalizace jako dříve, pouze varování.
Po pitstopech bojovali o vedení Dixon a Pagenaud. Kanaan ztrácel vteřinu, Castroneves šest, Power devět. Nejlepším ze zbytku pole byl HIldebrand s jedenáctivteřinovou ztrátou. Tak vypadalo pořadí po čtvrtině závodu.
V 65. kole najel Bryan Clauson příliš na vnějšek trati, dostal se do nečistot a už mohl jen sledovat, jak se blíží zeď. Žluté fáze využili piloti k dalšímu pit stopu. Po ní bylo pořadí Pagenaud, Dixon, Kanaan, Power a Castroneves. Juan Pablo Montoya se už dostal na osmé místo a byl na stejné strategii jako zbytek pole. Těsně před žlutou zastavili Wilson a také trápící se Hunter-Reay. Vítěz loňského závodu nemohl z vozu dostat žádný slušný výkon a navíc jej výjezd pace caru po pit stopu poslal na konec pole. Při restartu v 71. kole na sebe poprvé upozornil Charlie Kimball, kterému se podařilo postoupit do první pětky.
Právě Hunter-Reay odstartoval v 97. kole třetí pit stopy. Nejenže měli piloti s hondou k dispozici menší výkon než chevrolety, oproti okruhové verzi přišla kombinace aerokitu a motoru japonského výrobce o svou jedinou výhodu – lepší spotřebu. Po pit stopech opět vedl Pagenaud před Kanaanem, na třetí místo už postoupil Montoya, za ním byli Power, Dixon, Kimball a elitní sedmičku tvořenou piloty týmů Ganassi a Penske uzavíral Castroneves. Ten na vedoucího Pagenauda ztrácel 4 vteřiny. Nejlepší ze zbytku světa a zároveň nejlepší pilot s Hondou Marco Andretti už téměř 15 vteřin.
V 113. kole se na cílové rovince na poslední chvíli pokusil překvapit Carpenter Oriola Serviu útokem na vnitřek. Španěla překvapil dokonale. Ten o něm vůbec nevěděl a ve chvíli, kdy jej spotter upozornil, že má na vnitřní straně jiný vůz, už oba monoposty kolidovaly. Ačkoliv od pit stopů uběhlo ani ne20 kol, využili jezdci nabídnuté možnosti k další zastávce.
Zastávky zase mechanici týmu Penske zvládli na jedničku. Nejenže Pagenaud udržel vedení, ale Power získal tři pozice a posunul se na druhé místo. Za ním byli Dixon, Montoya, Castroneves, Kanaan, který v boxech přišel o čtyři příčky, Kimball a opět nejlepší ze zbytku světa Andretti.
Bohužel pit stop se neobešel bez ošklivé nehody, která postihla všechny tři vozy týmu Dale Coyne Racing. Tým kolem Jamese Davisona vyslal svého svěřence na dráhu zrovna ve chvíli, kdy Pippa Mann opustila rychlou stopu a chystala se zajet do svého stání. Vozy o sebe zavadily a Davison vletěl do boxového stání Tristana Vautiera, kde zasáhl dva mechaniky. Ten, který měnil pravé přední kolo, byl zraněn jen lehce, ale o zdravotním stavu mechanika měnícího levé zadní kolo zatím nejsou žádné zprávy. Záchranný tým jej přímo v boxech ošetřoval několik minut a pak byl s neurčitými zraněními převezen do nemocnice. Tým Dale Coyne Racing přitom taková nešťastná událost postihla letos již podruhé. Svého mechanika zasáhl už v Louisianě Francesco Dracone.
Další restart přišel ve 124. kole. Ukázalo se, že Castroneves má s restarty problémy. Nedokázal držet krok se svými stájovými kolegy a s piloty Ganassiho stáje. Vždycky se v průběhu stintu dostal zpátky, ale během restartu ztrácel. Na to si stěžoval i v rozhovoru po skončení závodu. Power, Pagenaud, Kanaan a Dixon se mezitím přetahovali o vedení. Montoya jezdil hned v závěsu za nimi.
Dixon zamířil k předposlední zastávce v 150. kole. O kolo později přijel k mechanikům Kanaan, který si nechal upravit přítlak. Power, Pagenaud a Montoya zastavili společně. Vrátili se těsně před Dixonem, který se před Powera a Montoyu dokázal dostat. Pagenauda už nepředjel, protože znovu nad okruhem zavlály žluté vlajky. Úprava přítlaku se neukázala být šťastným rozhodnutím, Kanaan ztratil kontrolu nad vozem a narazil do zdi.
Protože byl v tu chvíli na pit lane, spadlo vedení do klína Kimballovi. Jeho soupeři totiž museli kvůli žlutým vlajkám zpomalit a Američan se dokázal vrátit před nimi. Po restartu dokázal i tři kola odolávat, ale v 163. kole jej Dixon předjel. Dlouho se ovšem nezávodilo. O vůz Takumy Satóa totiž někdo zezadu zavadil a urval z Japoncovi formule jeden z nárazníků bránících kontaktu kol. Paradoxně tím ovšem Satóvi pomohl, protože ten se během žluté fáze vrátil do stejného kola jako lídr závodu. A to během první čtvrtiny závodu ztrácel dokonce tři kola!
Muňoz a Wilson si byli vědomi, že se svými vozy dnes bez nějaké strategie na lepší výsledek nemají, tak zkusili nezajet do boxů. Zbytek pole k mechanikům zamířil. Power a Montoya vedli před Dixonem, Pagenaudem, Castronevesem, Kimballem a Andrettim.
Restart přišel v 174. kole. Wilson sice svého stájového kolegu předjel, ale z vedení se dlouho neradoval. V dalším kole se kolem něj přehnali Power a Montoya. Do té doby skvěle jedoucí Pagenaud ale o dvě kola později poškodil přední křídlo, prudce zpomalil a tak tak to neskončilo nehodou, když se mu ostatní piloti museli vyhýbat. Bohužel o půl kola později zavadil Jack Hawksworth o vůz Sebastiana Saavedry, oba piloti doklouzali zádí napřed do zdi. Saavedrův vůz se odrazil zpět přímo do jízdní dráhy Stefana Colettiho. A po prudkém nárazu od Colettiho vozu točící se monopost ještě narazil do vnitřní ochranné zdi. Záchranný tým Saavedru dlouho vyprošťoval, jeho noha zjevně zůstala v troskách zaklíněná. Jeden ze záchranářů jej pak v náručí odnesl přímo do sanitky. Rozsah zranění kolumbijského pilota zatím není znám.
Restart přišel 15 kol před koncem. Power vedl před Montoyou, Dixonem, Muňozem a Kimballem. Pagenaud se kvůli pit stopu propadl na 21. místo, byl posledním pilotem ve stejném kole jako lídr závodu. Castroneves se pohyboval kolem 10. místa a jeho šance na 4. vítězství se už rovnaly nule. Po restartu se rozhořel boj mezi Powerem, Dixonem a Montoyou. Čtyři kola před koncem se na protilehlé rovince dostal Montoya před Dixona a na cílové rovince také před Powera. Dixon navíc v souboji ztratil rychlost a třetí příčku převzal Kimball. Ačkoliv se Power držel těsně za svým stájovým kolegou, v závěru už na něj nenašel recept. A přestože Montoya vedl z celkových dvou set kol jen devět, dojel si pro druhé vítězství v nejslavnějším americkém závodě.
Poprvé tak letos vyhrál pilot, který už dokázal v některém z předešlých závodů letošní sezóny zvítězit. Montoyovi se to povedlo hned v úvodním podniku v St. Petersburgu. Do Indianapolisu přijel jako lídr šampionátu a díky třetímu místu ve Velké ceně si vedení udržel i před Indy500. Navíc za kvalifikaci nebyly udělovány bonusové body, takže mu neublížila ani špatná startovní pozice. Montoya tak svůj náskok v čele mistrovství navýšil.
Na druhé místo má náskok 25 bodů. To upevnil Will Power. Loňský šampion IndyCar vyhrál Grand Prix Indianapolisu a v Indy500 dojel druhý. Třetí v průběžném pořadí Dixon už na Montoyu ztrácí 61 bodů. Castroneves dalších pět. Pátá příčka patří nejlepšímu pilotovi s hondou, kterým je trochu překvapivě Graham Rahal.
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Čas/Odstup
|
1.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
|
2.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
+ 0.1046
|
3.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 0.7950
|
4.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
+ 1.0292
|
5.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
+ 2.3122
|
6.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
+ 2.5388
|
7.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
+ 2.7821
|
8.
|
JR Hildebrand | CFH Racing |
C
|
+ 3.5631
|
9.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
C
|
+ 4.0281
|
10.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
+ 4.2148
|
11.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
+ 5.3067
|
12.
|
R.Briscoe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 5.6687
|
13.
|
T.Sato | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
+ 6.1678
|
14.
|
T.Bell | Dreyer & Reinbold Kingdom Racing |
C
|
+ 8.5005
|
15.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
+ 9.6481
|
16.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
H
|
+ 10.1016
|
17.
|
A.Tagliani | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
+ 11.2151
|
18.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
+ 12.0431
|
19.
|
S.de Silvestro | Andretti Autosport |
H
|
+ 12.7328
|
20.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
+ 39.8346
|
21.
|
J.Wilson | Andretti Autosport |
H
|
+ 1 kolo
|
22.
|
P.Mann | Dale Coyne Racing |
H
|
+ 3 kola
|
23.
|
S.Saavedra | Chip Ganassi Racing |
C
|
Havárie
|
24.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
Havárie
|
25.
|
S.Coletti | KV Racing Technology |
C
|
Havárie
|
26.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
Havárie
|
27.
|
J.Davison | Dale Coyne Racing |
H
|
Havárie
|
28.
|
T.Vautier | Dale Coyne Racing |
H
|
Havárie
|
29.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
Havárie
|
30.
|
E.Carpenter | CFH Racing |
C
|
Havárie
|
31.
|
B.Clauson | Jonathan Byrd's Racing |
C
|
Havárie
|
32.
|
S.Karam | Chip Ganassi Racing |
C
|
Havárie
|
33.
|
C.Daly | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
Porucha
|