Ve zpětném zrcátku: Lausitzring
Ohlédnutí za vybranými momenty druhého závodního víkendu.
Turbulentní závody na Hockenheimringu nastavily laťku definice kvality nového formátu závodů DTM hodně vysoko. Lausitzring zůstal v tomto ohledu poněkud za očekáváním. Příčinu lze hledat především v dominanci jedné značky.
Sobotní prořídlé tribuny vypovídaly o tom, že fanoušci kouzlo nového závodního formátu ještě zcela neprohlédli (nebo dali přednost psychické přípravě na večerní finále německého fotbalového poháru). Celkem si však za víkend našlo na nejmladší německý okruh cestu 60 000 diváků, o dva tisíce více než v loňském roce.
DTM jim nabídla hegemonii Audi a rozčarování konkurentů. Mercedes si přičichl k jízdě na čele pouze za pomoci svého safety caru (premiéru slavil nový Mercedes AMG GT S) a BMW bylo opět zcela bez šance.
Zelený víkend
Sobotu němečtí komentátoři po dvou triumfem Jamieho Greena v krátkých závodech překřtili na "Green Day". To však ještě netušili, že se druhý podnik sezony promění v "Green Weekend". Jezdec týmu Rosberg opanoval Lausitzring opravdu ve velkém stylu.
Nejdříve zvítězil v kratším závodě i s nefunkčním DRS a následně si připsal hattrick v podobě pole position (s náskokem více než půl sekundy!), vítězství a nejrychlejšího kola v závodě druhém. Audi tím pomohl zaokrouhlit historický počet prvenství na sedmdesát. "Fantastický víkend, asi nejlepší v mé kariéře," radoval se v nedělním odpoledni Green. "Zdá se, jakoby mi RS 5 bylo letos šité přímo na míru."
Green se vítězstvími ve třech ze čtyř odjetých závodů dostal do čela průběžného pořadí. Na druhého Mattiase Ekströma má náskok 17 bodů. Další zastávkou DTM je přitom legendární trať v ulicích Norimberku a je to právě anglický jezdec, jehož titulují přezdívkou "Mr. Norisring".
Náskok díky technice?
Vozy se čtyřmi kruhy ve znaku nehrály hlavní roli pouze na dráze, nýbrž i mimo ni. Zatímco Mercedes a BMW dostaly své stroje po sobotním závodě už dávno zpět, osmička Audi RS 5 DTM zůstala v parc fermé až do půl jedenácté večer.
Zvýšenou péči delegátů DMSB si svými rozměry zasloužila spoilerová lišta na zadním kufru. Diskutovanou šířku spoileru však technické regule přesně nedefinují a disputaci ohledně výkladu předpisů komisaři zakončili vyjádřením, že nebylo prokázáno porušení pravidel.
O pozornost si Audi řeklo také svojí taktikou správy motorů, která se nesetkala u soupeřů s velkým pochopením. Automobilky mají na sezonu k dispozici kontingent devíti zaplombovaných motorů, které mohou teoreticky rozdělovat mezi osmičku svých vozů. Náhradní, devátý motor však lze beztrestně použít pouze v případě poškození původního agregátu při nehodě. Penalizaci podléhá také zásah do motoru, při kterém dojde k porušení plomby. Jezdec, který takto opravený motor použije, musí následně startovat do závodu jako poslední.
Po úvodním víkendu v Hockenheimu Audi zjistilo (dle svých slov) poškození motorů ve vozech obou vítězů Greena s Ekströmem. „Nejednalo se o závadu ani o mechanický problém s motorem, bylo to vnější poškození, pravděpodobně po kontaktu s obrubníkem,“ vysvětloval novinářům i konkurentům šéf divize DTM Dieter Gass.
Aby nahradili dvě poškozené pohonné jednotky a zároveň ochránili postavení svých předních jezdců, sáhli v Ingolstadtu po rezervním agregátu a jeden z opravených motorů instalovali do vozu Adriena Tambaye, který se tak stal nevinnou obětí taktických hrátek a přišel v sobotu o šanci na slušný výsledek.
Černé zlato ztrácí lesk
V Hockenheimu mělo Audi navrch, na přední příčky však dosáhl i Mercedes. Lausitzring ovšem přinesl zcela jiný obrázek - odstup nejrychlejší značky od konkurence se dramaticky prohloubil a soupeřům přibyly vrásky na čele.
Na trati citlivé na teplotu a i přes částečně nový povrch stále charakteristicky hrbolaté vyplula na povrch zřejmá příčina nedostatku rychlosti. „Měli jsme nečekané problémy s pneumatikami, které teď musíme společně s výrobcem analyzovat,“ vysvětlil šéf Mercedesu Ulrich Fritz.
U BMW byli v popisu svých problémů ještě konkrétnější a přiznali, že se aktuálně potýkají s tím, že nedokáží využít maximálního potenciálu pneumatik během celé délky jízd. „Po restartu závodu bylo opět vidět, že nám trvalo dvě, tři kola, než pneumatiky začaly fungovat,“ popsal své postřehy boss Jens Marquardt.
Důvody slabé výkonnosti mnichovských vozů potvrzují i sami jezdci. Maxime Martin, který byl v obou závodech v Lužici nejlepším mužem BMW, nedokázal držet krok s vedoucí skupinou. „Měl jsem větší potíže s degradací pneumatik než ostatní. Problém to byl obzvlášť po restartu závodu,“ vysvětlil Belgičan.
Černé zlato od Hankooku však způsobuje BMW starosti i při jízdě na kratší vzdálenosti. Kvalifikace jsou v letošním formátu pro úspěch v závodě klíčové a cesta ke zlepšení proto musí začít právě tam. To potvrzuje i Timo Glock: „Musíme se zlepšit v kvalifikaci. Momentálně se mi nedaří využít potenciál nových pneumatik. Ve warm-upu jsem byl s použitými pneumatikami stejně rychlý jako potom v kvalifikace s novými.“
Ani u Audi však neprobíhalo vše tak růžově, jak by se mohlo zdát. Vyšší teplotou pneumatik a s ní spojeným zhoršením jejich vlastností odůvodnil Mattias Ekström skutečnost, že nebyl schopen odpovědět na rychlost Jamieho Greena v nedělním závodě.
Že se nejedná pouze o výmluvy k ospravedlnění nezdarů, ale o skutečný problém, dokazuje i fakt, že se automobilky dohodly na odložení testů, které byly na Lausitzringu naplánovány den po závodním víkendu. Společně s Hankookem budou týmy analyzovat data a na závodní dráhu se vrátí v momentě, kdy porozumí chování pneumatik. Nejpozději však poslední červnový víkend na Norisringu.
Foto: DTM, BMW