Připomínka z letošních Legend
Fotografie a postřehy z druhého ročníku motoristické slavnosti.
Během minulého víkendu proběhla v Praze motoristická slavnost LEGENDY - spojení výstavy automobilů, motocyklů, uměleckých děl s tematikou motorismu, účasti osobností z motorsportu, ale také exhibičních jízd.
V našich končinách nemají Legendy obdoby, proto se pořadatelé ohlíží až do zahraničí k nejznámější podobné akci v Goodwoodu. Čímž se podařilo vytvořit bezpochyby lákavou příležitost pro zdejší fanoušky motorismu. Zároveň lze očekávat, že se organizátoři zaměří na další zvyšování úrovně této jedinečné akce.
Jedním z lákadel bylo každý den několik bloků věnovaných předváděcím jízdám. V neděli dopoledne se na této Škodě 130 vyjímal nápis svědčící o mnohdy ostřejším průjezdu 1,5 kilometru dlouhou drahou.
Především v sobotu se staly jedním z úskalí této velkolepé akce nekonečné fronty. U vstupů do areálu se nečekalo neboť zde byl dostatek (možná nadbytek) pořadatelů, ale zakoupení lístku vyžadovalo značnou trpělivost.
Na ploše u hlavního vstupu z Ústavní ulice bylo tentokráte umístěno pódium. Loni sloužilo mj. k rozhovorům s osobnostmi, přičemž se dal (byť v omezené míře) sehnat i rozvrh vystoupení s tématy anebo jmény vystupujících.
Letos zaujala hlavní místo poblíž vstupu expozice závodních verzí Škody 130. Mezi nimi byl také ve světové premiéře představen Rapid 130 R/H (zcela vpravo), který úspěšně působil ve své třídě v náročném podniku v „Zeleném pekle“.
Jedna ze „stotřicítek“ mířících ke startu exhibičních jízd v detailu.
Za částí pojmenovanou v plánku Legendy reprezentovanou mladoboleslavskými reprezentanty na okruzích i v rallye byla část Top exponáty s přehlídkou vybraných vozů. Právě zde se nacházely mj. DTM vozy ze sbírky Jiřího Jírovce ze zlaté éry známého německého mistrovství.
BMW M3 E30 DTM: vůz Steva Sopera z roku 1988.
Ford Sierra Cosworth ze stejného roku pilotovaný Klausem Ludwigem. Německý závodník v tomto roce vybojoval se Sierrou titul v DTM.
Mercedes-Benz 2.5-16V Evo II. Automobil, s nímž se dostáváme již do roku 1992, kdy dovezl Klause Ludwiga k dalšímu titulu v německé sérii.
V blízkosti historických speciálů z DTM se nacházel zástupce, jenž je příkladným vzorem budoucí legendy závodů GT aut. Audi R8 LMS ultra, s nímž v roce 2012 (Winkelhock, Stippler, Haase, Basseng) a 2014 (Winkelhock, Mamerow, Haase, Rast) uspěl německý výrobce v 24 hodin na Nürburgringu. Zároveň tato R8 představovala vrchol nabídky Audi, neboť v případě slíbeného prototypu R18 e-tron se jednalo o omyl. Nezbývá než doufat, že v budoucnu se některý z prototypů stane ozdobou české výstavy.
Kdo si vyzvedl na některém z informačních míst plánek obsahující na druhé straně mj. informace o programu mohl marně hledat v této části některé z exponátů. Jestliže se nepodařilo zajistit Schumacherův monopost anebo Bugatti 35A, další vozy se nacházely v jiných částech. Poměrně snadno se daly najít historické vozy Tatra. Noble M400 a Bugatti Veyron se vyskytovaly v hájemství českého klubu vozů Lotus.
Proměna obvykle černých reprezentativních automobilů Tatra 603 v oranžového vytrvalce u modelu B5/B6. Zádi dominují obrovské koncovky výfuků….
….tak podobné těm z monopostu dle tehdejších pravidel GP, Tatra 607/2.
Zvednuté křídlo impozantního supersportu Bugatti Veyron.
Po několika přislíbených exponátech aut snů měl být druhý ročník přehlídkou špičkových silničních vozidel. Ke zvýraznění jejich přítomnosti nakonec nedošlo, neboť navzdory početnému zastoupení supervozů značek zvučných jmen (Lamborghini, Ferrari, Noble, Lotus, Corvette, Bugatti, Porsche, Jaguar, Maserati, AMG) chyběly ony pověstné třešničky na dortu. I přes českou premiéru roadsteru Aventador, Huracánu anebo Caymanu GTS by jste v Praze marně hledali v únoru slíbené La Ferrari anebo v letáku uváděný McLaren P1, Porsche 918, Maserati MC12 aj.
V kolekci marranellských skvostů se nakonec pyšnilo označením „Hvězda slavnosti“ upravené Ferrari F12berlinetta.
Ferrari F599 GTB Fiorano. Příjemné počasí nedělního odpoledne svádělo hostesky k posezení v trávě.
Závodní automobily byly z velké části opět soustředěny poblíž startu oblíbených prezentačních jízd. Větší část dráhy byla zachována, ke změnám došlo v oblasti startu a cíle.
Posunutí startu blíže k hlavní příjezdové komunikaci umožnilo vybudování většího počtu diváckých zón a vznik technické pasáže. Ta nahradila loňský nepraktický a méně zajímavý dojezd. Jednodušší přesun areálem ke startu umožnil většině vozů prohnat se po dráze několikrát v jednom z šesti (v neděli pěti) bloků vyhrazených exhibičním jízdám.
Ani přesuny po průjezdu uzavřenou tratí nemusely být nezajímavé pro diváky, kteří se nedostali přímo k dráze. Pokud to situace na komunikacích v areálu umožnila neváhali piloti závodních speciálů dopřát přihlížejícím alespoň chvilkové opojení burácejících motorů.
Audi R8 LMS ultra týmu ISR si dopřávalo odpočinek ve společnosti hostesky Jany před tehdy blížícím se šestihodinovým závodem na okruhu Paul Ricard. Jeden z mnoha závodních vozů, který byl umístěn v expozici výrobce, respektive prodejce.
Klid před bouří. Lotus Evora se čtyřlitrovým motorem zdatně konkuroval Engeho Camaru s ryčným vidlicovým osmiválcem takřka dvojnásobného objemu. Podobné to bylo s dojmem rychlosti britského atleta v porovnání s americkým svalnatcem.
Do vzpomínek na léta strávená v soutěžích se Škodou Fabia S2000 se naplno ponořil Juho Hänninen. Nebylo proto divu, že finský pilot patřil na 1,5 km dlouhé dráze mezi nejrychlejší. Udivoval diváky mrštným protažením šikanou z balíků slámy umístěné na cílové rovince.
Další z party libozvučně hlučných vozů, Mitsubishi Lancer Evolution X. Doménou jednoho z ikonických soutěžních sedanů jsou v tomto případě „kopce“. Pokud jste slýchali během jízd „kanonádu“, zde vidíte původce.
Osoba zahalená rouškou tajemství také navštívila Legendy. Stig příležitostně pózoval s návštěvníky, v závěrečném defilé usedl do Bentley Continental.
Terénní vozy byly letos přemístěny z odlehlého statku v severozápadní části do svažitého prostředí k dráze s terénními jízdami. Do jejich blízkosti byly soustředěny speciály z nově vyhrazené zóny účastníků Dakaru, kteří nepohrdli zpevněným povrchem bohnického parku při exhibicích.
LIAZ 100.55D, který se v roce 1985 zúčastnil jako první československý zástupce Rallye Paříž – Dakar míří ke startu exhibičních jízd. Liberecký kamion byl zpestřením nedělní odpolední projížďky, z dakarské sekce se po uzavřené dráze mnohem častěji proháněli novější reprezentanti.
Převážná většina exponátů byla umístěna pod širým nebem, což postavilo pořadatele před novou výzvu. Prostředí parku umožnilo lépe snášet vysoké teploty, řada vzrostlých stromů poskytla stín anebo naopak úkryt v okamžiku lehkých přeháněk. Kdo dbal doporučení pořadatelů a vybavil se pro případ deště, mohl pokračovat v prohlídce i v dešti pozdního sobotního odpoledne. Musel se ovšem spokojit s omezenější nabídkou, neboť otevřené vozy se ocitly pod plachtami. Totéž platilo i pro vzácnější exponáty.
Venku umístěná galerie „Stříbrných šípů“ statečně odolávala dešti nezahalena. Ostatní díla byla umístěna pod střechou, tentokráte na dvou místech. Jedna z možností jak přečkat nepříjemné okamžiky kratšího lijáku.
Rozsah výstavy každoročně roste, takže je nemožné vše podrobněji popsat a zobrazit. V rozmanité nabídce mapující již 129 let doby automobilové je nejlepší si najít své oblíbené expozice třeba při návštěvě příštího ročníku. Motoristické slavnosti budu na tomto portálu věnovat větší množství informací ať už v samostatných článcích anebo v aktualitách v Barometru, který se nachází na hlavní stránce vpravo.
V rozlehlém areálu jste se mohli také zastavit u expozice s policejními a sanitními vozy.
Legendy nebyly jen o minulosti, ale také o zhmotněné budoucnosti. Hybridní BMW i8 bylo možné zhlédnout hned ve dvou exemplářích. Vpředu si vůz zachovával typické rysy mnichovských výtvorů, při návrhu zádi návrháři popustili uzdu své fantazii.
Odkazy na články věnované letošnímu ročníku
Popis |
Odkaz
|
Upoutávka z května 2015 | |
Souhrn užitečných informací k návštěvě | |
Galerie ze sobotního dne |