Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Honda: Nevěděli jsme, že návrat bude tak těžký

Honda: Nevěděli jsme, že návrat bude tak těžký

Formule 1 se hodně změnila.

Honda chce po letní přestávce využít část vývojových žetonů a zvýšit účinnost svého motoru. Prozradil to její ředitel pro motorsport, Jasuhisa Araj, podle něhož je už spolehlivost na dostatečné úrovni a přišel čas začít navyšovat výkon.

Honda strávila zimní přípravu i první polovinu sezony odstraňováním příčin selhávání různých částí pohonné jednotky, k čemuž vývojové žetony nepotřebovala, pouze před Velkou cenou Kanady použila dva. Momentálně jí zbývá ještě sedm a některé z nich budou použity před VC Belgie nebo následujícími závody.

"Jsem přesvědčen, že problémy se spolehlivostí jsou již za námi a nyní se můžeme zaměřit na zvyšování výkonu," řekl Araj. "Naším plánem je použít po letní přestávce pár z našich sedmi zbývajících žetonů a upravit především spalovací systém. Současné předpisy vyžadují vysokou efektivnost spalování paliva, takže chceme upravit design komory, přívod paliva a výfukový systém."

Další výzvou je snížit mechanické tření v převodovém systému, ale Araj přiznal, že pravděpodobně nestíhají vše připravit před belgickým závodem a některá vylepšení tedy budou odložena na pozdější závody.

Také poprvé připustil, že Honda trochu podcenila složitost nových pohonných jednotek a náročnost návratu do F1. Je trochu zvláštní, že sportovní šéf Hondy porovnal současnou situaci s technikou na přelomu 80. a 90. let, přitom Honda se od té doby již jednou do F1 vrátila a dodávala motory V10 týmu BAR a pak svůj vlastní tým zásobovala motory V8.

"Sport se od slavných dnů McLaren-Honda hodně změnil. Současné technologie jsou mnohem sofistikovanější a je těžké vyrobit dobrý závodní vůz. Věděli jsme, že to nebude snadné, ale asi jsme si nedokázali ani představit, že to bude takhle těžké. Já jsem si rozhodně nedokázal představit, čemu budeme čelit po stránce technologie. Ale mám neoblomnou víru v směr, kterým jsme se vybrali s naší pohonnou jednotkou. K poražení špičkových týmů jsme museli přijít s něčím radikálním a to je přece naším nejhlavnějším cílem. Chceme být nejlepší."

Ve snaze vysvětlit komplexnost a složitost vývoje moderního turbo motoru s množstvím elektroniky a hybridními částmi nám Araj nastínil jejich současný problém.

"Pokud se pokusíte zvýšit množství energie sbírané pomocí MGU-H (motorgenerátoru rekuperace tepelné energie) zatížíte tím turbo. Když více zatížíte turbo, nebude pracovat zcela správně a do motoru nažene více vzduchu, což vede k snížení jeho výkonu. To se stane, když se jedna část jednotky postaví proti jiné části a nepracují společně tak, jak by měly. Takových řetězových reakcí vedoucích až k zastavení vozu bylo rozhodně víc, než jsme počítali nebo jak jsme si představovali."

Jako vždy když se nedaří, i nyní se spekuluje o možném padání hlav a první by v takovém případě zřejmě patřila právě Arajovi. Ten se zatím tohoto scénáře neobává a je přesvědčen o správnosti návratu Hondy do F1 i vlastního přístupu.

"Vývojové metody Hondy jsou velmi odlišné od toho, jak pracuje Formule 1 a McLaren. Samozřejmě, cítím na svých ramenou velký tlak, především od fanoušků, představenstva Hondy a mých kolegů, ale to je naprosto normální. Jsem přesvědčen, že mám vše, co je potřeba k vedení tohoto projektu, ale o své budoucnosti nerozhoduji já ani média ani představenstvo McLarenu. Doufám v pokračování tohoto projektu a věřím, že mám důvěru členů našeho představenstva."