Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Grand magazín 14/2015 (17. července – 12. srpna)

Grand magazín 14/2015 (17. července – 12. srpna)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

24. července
Páteční odpoledne během víkendu 24 hodin ve Spa bylo v minulosti příležitostí pro představení plánů Ratelovy organizace na nadcházející sezonu. Letos se však tradiční konference neuskutečnila, protože není připraven kalendář klíčové Blancpain GT Series na rok 2016. Jeho představení je očekáváno během závěrečného podniku vytrvalostní BES na Nürburgringu plánovaného na konec září.

30. července
Necelý týden po premiérovém vítězství týmu Marc VDS v 24 hodin ve Spa se do světa rozlétla zpráva o odchodu Base Leinderse z belgické stáje.

Vedoucí a v minulosti také pilot totiž splnil jeden z dlouhodobých cílů. Nyní se tým Marc van der Stratena, který působí též v závodech motocyklů, hodlá zaměřit na vytvoření společného vedení a logistiky nyní samostatných jednotek. Oznámení o podobě nového vedení budou zveřejněny v polovině září.

5. srpna
Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem bude 15. září představen nový reprezentant BMW ve třídě GT3. Poprvé se objeví bez dosud známého černobílého maskování. Od uvedeného data si vůz mohou objednávat první zákazníci.

Ocelové šasi je vpředu i vzadu doplněno deformačními zónami z uhlíkových vláken. Pohonnou jednotkou je upravený sériový vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru, jemuž k maximální dosaženému výkonu 585 koní pomáhá dvojice turbodmychadel. Výkon motoru, stejně jako uváděná hmotnost nižší než 1 300 kilogramů, mohou následně podléhat úpravám výkonnosti (BoP).

Výrobce obecně uvádí nižší provozní náklady (například o 30% u hnacího ústrojí) v porovnání s předchůdcem Z4 GT3. Konkrétnější je zveřejnění požadované částky 379 000 euro za nový vůz.

Prototyp BMW M6 GT3 na dráze v Dingolfingu

Foto: Andreas Beil

10. srpna
V nejbližších týdnech se rozhodne Honda, zda upraví svůj typ NSX dle pravidel třídy GT3, případně GTE. Japonský výrobce nyní působí v Pirelli World Challenge, kde s výjimkou nasazuje čtyřkolku Acura TLX-GT. Od příštího roku se nabízí její využití pouze s pohonem zadních kol anebo v roce 2017 její nahrazení Hondou NSX.

V současnosti se zvažuje zda se úprav ujme americké vývojové středisko HPD anebo dlouhodobý partner japonského výrobce, italský tým Jas Motorsport. S velkou pravděpodobností však Japonci nepoužijí hybridní ústrojí, neboť série a týmy nejsou tomuto druhu pohonu zatím nakloněny.

Výsledkový servis

Blancpain Endurance Series (4/5); BGTS (8/12), 24 hodin ve Spa

Před dvěma týdny proběhl na okruhu v belgickém Spa-Francorchamps 67. ročník 24 hodinového závodu určeného pouze gétéčkům. Do belgických Arden se nakonec dostavilo 57 účastníků (23 profesionálů, 23 smíšených posádek a 11 amatérských) včetně české stáje ISR. Konečnou verzi startovní listiny s doplňujícími údaji k účastníkům naleznete Zde.

Po většině víkendu stráveného na suché dráze, navozující podobnost s loňským závodem, čekalo na účastníky sobotní odpoledne na asfaltu smáčeném deštěm. I přes mizernou viditelnost proběhl start bez výraznějších problémů. Již po půlhodině však odstartoval pro první čtvrtinu typický kolotoč častých neutralizací závodu anebo měnících se klimatických podmínek.

V této části poznamenané šesti z celkových deseti výjezdů bezpečnostních vozů skončil také jediný český zástupce v podniku. Salaquarda po vjetí do vody držící se mimo osychající stopu nezvládl vůz a narazil do bariéry za zatáčkou Blanchimont.

S postupující nocí se zbývající účastníci začali místo postupně ubývající vody na dráze potýkat s teplotami klesajícími k nepříliš letním sedmi stupňům. Paprsky vycházejícího slunce se pracně prodíraly přes mlhu. Závodníci se přesto mohli zapotit při vzájemných soubojích, které vystřídaly zdlouhavé kroužení za bezpečnostním vozem.

S přibývajícími se hodinami se množila dočasná i trvalá selhání techniky. Mezi ty se šťastnějším koncem patřila Reipova oprava poškozené elektroniky palivového sytému dle pokynů mechanika, který k zatáčce Fagnes přijel na Buncombově skútru.

Naopak v první polovině závodu suverénní mercedes týmu Rowe se na třetí pozici necelou hodinu před koncem nedokázal rozjet po závadě alternátoru ani přes snahu mechaniků německé stáje. Předtím z vedoucí pozice dokonce odstoupil Werner, který směřoval s Martinem a Farfusem k toužebně očekávanému triumfu týmu Marc VDS. Porucha motoru byla neočekávaná, neboť technici neměli data z telemetrie kvůli anténě zlomené po kontaktu s ptákem.

Přesto se nakonec se radovali z prvního triumfu v týmu Marc VDS Racing. Dlouholeté úsilí Belgičanů zvítězit v prestižním závodě naplnila posádka Palttala/Luhr/Catsburg, která čtvrthodiny po odstoupení kolegů převzala štafetu v čele závodu.

Následující odkaz (Zde) vede přímo ke kapitole s tabulkou obsahující odkazy k článkům souvisejícím s letošním ročníkem.

Audi týmu ISR během podniku 24 hodin ve Spa

Foto: Andrea Sciarra

Očekávané události

14. – 16. srpna - ADAC GT Masters (5/8); Nürburgring

Také letos se účastníci německé série utkají na kratší (3,629 km) verzi okruhu. Do podhůří Eifel se vypraví celkem 21 účastníků. Řady stálých aktérů doplní mercedesy německých stájí Rowe a Car Collection.

Letošní novinkou je vysílání přímých přenosů závodů přes internet (Zde). V tomto případě se jedná o promítání ve zmenšeném okně pouze v době probíhajícího závodu s minimálními časovými přesahy. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.

Po skončení závodu lze na portálu You Tube nalézt záznamy, které je možné sledovat na celé obrazovce. Odkazy na tyto záznamy budou součástí následujících vydání Grand magazínu.

 Událost  Den  ADAC  Start
 První závod  Sobota  13,15 – 14,15
13,10
 Druhý závod  Neděle  13,15 – 14,15
13,10

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

28. – 30. srpna - ADAC GT Masters (6/8); Sachsenring

4. – 6. září - Blancpain Sprint Series (5/7); BGTS (9/12), Algarve

4. – 6. září - International GT Open (6/8); Spa-Francorchamps

18. – 20. září - ADAC GT Masters (7/8); Zandvoort

19. – 20. září - Blancpain Endurance (5/5); BGTS (10/12), Nürburgring

Blancpain Sprint Series, Slovakia Ring 2014

Foto: Martin Ševčík

Doplňující odkazy

 Popis
Odkaz
Grand magazín 13/2015 (2. – 16. července)
Profil Blancpain Sprint Series 2015
Profil Blancpain Endurance Series 2015
Profil ADAC GT Masters 2015

Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Endurance-Info, Sportscar 365, Formule