DTM před Moskvou: exemplární tresty pro Audi!
Ztráta bodů, pokuta a zákazy pro Scheidera s Ullrichem.
Prázdniny jsou u konce, zpět do kokpitů! Po čtyřtýdenní letní pauze se kolotoč DTM vrací zpět na závodní dráhu, aby v Moskvě ukončil své letošní zahraniční turné. Jeden ze čtyřiadvaceti závodníků si však bude muset dovolenou nedobrovolně prodloužit (více k důsledkům skandálu ze Spielbergu níže).
Moscow Raceway, vzdálená téměř 100 kilometrů od svého mateřského města a otevřená v roce 2012, bude hostit závody německých karbonových speciálů už potřetí. I letos opět na své 3,931 km dlouhé GP verzi.
Svoji charakteristikou trať původně zamýšlená pro formuli 1 vyhovuje především vozům Audi a BMW, Mercedes doposud na ruské půdě neoslnil. „Letos je náš vůz mnohem lepší než byl vloni a v roce 2013, takže doufejme, že to tento víkend prolomíme,“ přál by si Robert Wickens.
BMW dostalo po spielbergském debaklu opět možnost ulehčit svým vozům (hned 5 jezdců bude zpět na minimální hmotnosti) a proto panují obavy, že by se mohla opakovat krasojízda ze Zandvoortu, kde mnichovská automobilka v sobotu opanovala prvních sedm a v neděli prvních pět míst v cíli.
Audi RS 5 DTM bude naproti tomu znovu nejtežším vozem (viz. tabulka). Ani to však v posledním závodě nezastavilo Mattiase Ekströma před vítězstvím. „V letošním roce získá titul ten, kdo dokáže zajet dobré výsledky i s velkou zátěží,“ prorokuje Švéd, aktuálně vedoucí muž průběžného pořadí.
p.
|
Jezdec | Značka – Tým |
Aktuální hmotnost
|
Zátěž
|
1.
|
M.Ekström | Audi - Abt Sportsline |
1137,5 kg
|
+17,5 kg
|
2.
|
E.Mortara | Audi - Abt |
1135 kg
|
+15 kg
|
3.
|
M.Rockenfeller | Audi - Phoenix |
1135 kg
|
+15 kg
|
4.
|
J.Green | Audi - Rosberg |
1130 kg
|
+10 kg
|
5.
|
P.Wehrlein | Mercedes – HWA |
1127,5 kg
|
+7,5 kg
|
6.
|
N.Müller | Audi - Rosberg |
1127,5 kg
|
+7,5 kg
|
7.
|
D.Juncadella | Mercedes – Mücke |
1125 kg
|
+5 kg
|
8.
|
G.Paffett | Mercedes – ART |
1125 kg
|
+5 kg
|
9.
|
C.Vietoris | Mercedes – HWA |
1125 kg
|
+5 kg
|
10.
|
R.Wickens | Mercedes – HWA |
1125 kg
|
+5 kg
|
11.
|
M.Götz | Mercedes – Mücke |
1125 kg
|
+5 kg
|
12.
|
M.Molina | Audi - Abt Sportsline |
1125 kg
|
+5 kg
|
13.
|
T.Scheider | Audi - Phoenix |
1125 kg
|
+5 kg
|
14.
|
A.Tambay | Audi - Abt |
1125 kg
|
+5 kg
|
15.
|
L.Auer | Mercedes – ART |
1122,5 kg
|
+2,5 kg
|
16.
|
P.di Resta | Mercedes – HWA |
1122,5 kg
|
+2,5 kg
|
17.
|
M.Wittmann | BMW - RMG |
1107,5 kg
|
-12,5 kg
|
18.
|
A.Farfus | BMW - RBM |
1107,5 kg
|
-12,5 kg
|
19.
|
A.Félix da Costa | BMW - Schnitzer |
1107,5 kg
|
-12,5 kg
|
20.
|
M.Martin | BMW - RMG |
1105 kg
|
-15 kg
|
21.
|
T.Glock | BMW - MTEK |
1105 kg
|
-15 kg
|
22.
|
B.Spengler | BMW - MTEK |
1105 kg
|
-15 kg
|
23.
|
T.Blomqvist | BMW - RBM |
1105 kg
|
-15 kg
|
24.
|
M.Tomczyk | BMW - Schnitzer |
1105 kg
|
-15 kg
|
STALO SE...
Nürburgring si smlouvou zajistil pořádání závodů DTM do roku 2017; automobilky zůstaly po závodním víkendu v Rakousku na testování, aby pracovaly na vyladění nastavení svých vozů.
Za nesportovní chování tvrdý trest pro Audi
Tribunál německého svazu DMSB ve středu projednával kauzu rádiového příkazu šéfa Audi Dr. Wolfganga Ullricha z posledního kola nedělního závodu ve Spielbergu (detaily zde). Komisaři tehdy na místě vyloučili příjemce zprávy Tima Scheidera ze závodu a doporučili nechat celou věc dále prošetřit kvůli podezření z nesportovního chování.
Soudu se tak museli zpovídat Scheider a šéf týmu Phoenix Ernst Moser coby držitelé licencí vydaných DMSB a dále za Audi Volker Nossek, jenž podával přihlášku automobilky do šampionátu výrobců. Původce aféry Dr. Ullrich paradoxně vystupoval pouze jako civilní osoba, jelikož není ani držitelem licence ani nefiguroval v relevantních dokumentech.
Soud považoval za prokázané, že Dr. Ullrich dal svému jezdci povel, aby kolidoval se soupeřem. Scheiderovi na základě telemetrických dat prokázali úmysl už komisaři ve Spielbergu a DMSB mu nyní zakázal start během následujících závodů v Moskvě. Ullrichovi byl do konce sezony zakázán přístup na pitlane a aktivní účast na rádiové komunikaci.
Automobilce tribunál odebral všech 62 bodů, které v posledním závodě posbírala do poháru značek. Navíc musí Audi zaplatit pokutu ve výši 200 000 euro. Dle komuniké svazu se všichni zúčastnění vzdali práva na odvolání a doposud prozatimní výsledky desátého závodu sezony jsou rozhodnutím soudu potvrzeny.
Poslední uvedené je špatnou zprávou pro Mercedes, jenž doufal v odškodnění pro oba své jezdce, kteří byli manévrem dvojnásobného šampiona vyřazeni ze hry. Objevily se spekulace, že by se závod mohl klasifikovat na základě stavu z předposledního kola. Jak Wickens tak Wehrlein však zůstavají bez bodu.
Třebaže Scheider nesmí v Moskvě za volant, mělo by Audi kvůli existujícím závazkům i tak vyjet s osmi vozy. Náhradníkem by se mohl stát některý z továrních jezdců, kteří nepojedou o víkendu závod WEC na Nürburgringu. Bohaté zkušenosti s DTM má Filipe Albuquerque, jenž zde startoval v letech 2011-2013.
AKTUALIZOVÁNO:
Podle informací anglického Autosportu by měl Scheidera nahradit Antonio Giovinazzi, jenž je aktuálně vedoucím mužem evropského šampionátu formule 3 a vůz DTM pro Audi testoval letos na Lausitzringu.