Ferrari by mělo děkovat staré gardě
… míní propuštěný Nikolas Tombazis.
Řecký designér Nikolas Tombazis byl ze Scuderie Ferrari propuštěn na konci loňského roku, protože nezapadal do představy nového šéfa Maurizia Arrivabeneho. Tombazis byl ve Ferrari od 90. let minulého století a byl tedy při vítězné sérii Michaela Schumachera. V roce 2004 přešel na stranu McLarenu, jen aby se před sezónou 2006 vrátil jako šéfdesignér. Byl tedy i při neúspěšné éře s Fernandem Alonsem a Stefanem Domenicalim a je skálopevně přesvědčen, že letošní dvě vítězství Sebastiana Vettela a rychlost vozu SF15-T je neprávem připisována novému Arrivabeneho týmu.
"Vyhazov jsem nečekal," citují Tombazise italské noviny Corriere della Sera. "V žádném případě nepopírám svůj díl odpovědnosti, ale na voze sezony 2014 jsem měl menší podíl než na jeho předchůdcích. Kromě toho, vůz jezdící tuto sezónu byl mým prvním od roku 2008, na jehož přípravu jsem dostal dostatek času a prostoru. Také je první, který nevznikl ve starém větrném tunelu. Tuto sezónu (nebýt velkého propouštění a příchodu nových lidí) bychom nebyli dosáhli úrovně Mercedesu, ale zlepšili bychom se. Jenže lidé, kteří (loni) přišli do Maranella, tento názor nesdíleli.
Ferrari mě mohlo vyhodit kdykoli, ale právě tehdy to bylo nelogické. Očekával jsem jiné zacházení a je mi líto Domenicaliho i di Montezemola. Jejich odchod z Ferrari mě šokoval. Všichni dělají chyby, ale znovuzrození Ferrari v sezóně 2015 bylo nastartováno bývalými zaměstnanci."
Tombazis je přesvědčen, že velký podíl na letech neúspěšných bojů s Red Bullem měl starý větrný tunel, který nedosahoval kvalit moderního zařízení, se kterým v Milton Keynes pracoval tým pod vedením Adriana Neweyho.
"Od roku 2010 byl Red Bull neustále vpředu, ale Fernando je párkrát téměř porazil. Byl by nám titul pomohl? Z psychologického hlediska určitě, ale od roku 2009 jsme nikdy neměli nejrychlejší monopost v poli. Newey je génius, ale v Red Bullu nikdy nebyl takový tlak jako ve Ferrari. V týmu pak byla špatná atmosféra, bylo to jako pracovat s pistolí za zády a problémy začaly v roce 2009 kvůli větrnému tunelu."
Scuderia Ferrari teď už naplno využívá nový větrný tunel, jehož výstavbu odsouhlasil ještě Luca di Montezemolo a pro tým to byla nemalá investice. Tombazisovi je líto, že Fernando Alonso, který byl s týmem během tohoto těžkého období, odešel z Ferrari bez titulu.
"Nikdy jsme Fernandovi nedali vítězný vůz, což je velmi špatné. Byl nejlepší ze všech jezdců a snad znovu bude. Ferrari si ho mělo nechat… a mě taky."