Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak jsou na tom jezdci s pohonnými jednotkami?

Jak jsou na tom jezdci s pohonnými jednotkami?

Mercedes září, Honda ve vlastní lize.

Druhá polovina sezóny 2015 je již v plném proudu a tento týden uzavřeme evropskou část sezony na rychlém okruhu v Monze. Pojďme se tedy podívat, jak jsou na tom jezdci a výrobci se svými pohonnými jednotkami před Velkou cenou Itálie, ještě předtím si ale připomeneme pravidla.

Pohonná jednotka vozu F1 je pravidly rozdělena na 6 částí - motor s vnitřním spalováním (ICE), turbodmychadlo (TC), motorgenerátor rekuperace kinetické energie (MGU-K), motorgenerátor rekuperace tepelné energie (MGU-H), úložiště energie (ES, baterie) a řídicí elektroniku (CE). Jezdec smí za sezónu použít pouze čtyři pohonné jednotky, za nasazení každé první části z další pohonné jednotky přijde na startu o 10 míst, za každou další část z téže jednotky už jen o 5 míst. Honda jako nový výrobce dostala výjimku a měla povolených 5 pohonných jednotek na sezónu a jezdce.

Tabulka nás nenechává na pochybách, nejvytrvalejší a nejspolehlivější motor má jednoznačně Mercedes. Lewis Hamilton a Nico Rosberg obsadili v Spa-Francorchamps první a druhé místo a stačily jim k tomu pohonné jednotky používány již od VC Kanady, tedy to byl už jejich pátý závod. Spolehlivost PJ Mercedesu je vidět i v řádcích jezdců Williamsu a Sergia Péreze z Force India a ani Nico Hülkenberg a jezdci Lotusu na tom nejsou vůbec špatně.

Dnes bylo oznámeno, že jezdci továrního týmu Mercedesu v Monze nastoupí s novými, upravenými motory. Německá automobilka použila k úpravě všechny své žetony.

O Scuderii Ferrari víme, že třetí pohonné jednotky využívá již déle a v Monze chce nasadit již čtvrté, zatímco piloti Sauberu používají nové PJ Ferrari až od Belgie. Renault doplácí na problém se spolehlivostí motorů ze začátku sezóny a jezdci Red Bullu budou muset v Monze použít již šesté motory. Max Verstappen z Toro Rosso byl na čísle 6 již v Belgii a jeho týmového kolegu čeká ztráta 10 míst na startu, jelikož použije pátý motor, první část páté pohonné jednotky.

Honda je po Belgii definitivně ve vlastní kategorii, Jenson Button načal již 9. pohonnou jednotku a v Monze plánují oba jezdci McLarenu opět nastoupit s úplně novými jednotkami, ačkoliv ty z Belgie by měly být ještě použitelné.

Jezdec Tým ICE TC MGU-K MGU-H ES CE
Hamilton Mercedes 2 2 2 2 2 2
Rosberg Mercedes 2 2 2 2 2 2
Ricciardo Red Bull 5 4 4 4 2 2
Kvjat Red Bull 5 4 2 2 2 2
Massa Williams 2 2 2 2 2 2
Bottas Williams 2 2 2 2 2 2
Vettel Ferrari 3 3 3 3 3 3
Räikonen Ferrari 3 3 3 3 3 3
Alonso McLaren 8 8 8 7 4 6
Button McLaren 8 9 9 8 3 4
Hulkenberg Force India 3 3 3 3 2 2
Perez Force India 2 2 2 2 2 2
Verstappen Toro Rosso 6 3 3 4 2 3
Sainz Toro Rosso 4 3 3 3 2 3
Grosjean Lotus 2 2 2 2 3 3
Maldonado Lotus 2 2 2 2 3 3
Stevens Manor 3 3 3 3 2 3
Merhi Manor 4 4 4 3 2 3
Ericsson Sauber 3 3 3 3 3 3
Nasr Sauber 3 3 3 3 3 3