Novinky

  • 11.12.2024 Bad Mick Schumacher na konci roku opustí roli rezervního jezdce týmu Mercedes

  • 11.12.2024 Neutral 33letý Daniel Juncadella bude simulátorovým jezdcem týmu Aston Martin

  • 06.12.2024 Bad Leclerc v Abú Zabí přijde o 10 míst na startu

Facebook Instagram

GP2: Jak vidí sezonu 2015 a budoucnost Rio Haryanto

GP2: Jak vidí sezonu 2015 a budoucnost Rio Haryanto

Letos již desetkrát dojel na bodovaných místech a drží čtvrté místo celkového hodnocení.

Tichý a plaše působící 22letý jezdec z Indonésie potřeboval tři sezony, než se v GP2 zařadil mezi vítěze. Letos již desetkrát dojel na bodovaných místech a drží čtvrté místo celkového hodnocení. Rio Haryanto mnohém ohledu oplývá velkým potenciálem, který by jej měl dříve nebo později zavát do formule 1. V Monze vedl s Romanem Klemmem následující rozhovor.

RK: Tři sezony jsi se v GP2 snažil bez výrazných úspěchů, letos patříš mezi absolutní špičku, jak se to stalo?

RH: V GP2 jezdilo již mnoho jezdců, kteří jednoduše potřebovali jistý čas, aby posbírali zkušenosti. Například Pantano, Maldonado, nebo Valsecchi. To je část vysvětlení. Na druhé straně je to má výborná spolupráce s týmem Campos. Bydlím v jeho bezprostřední blízkosti a dílny navštěvuji každý den. No a pak je tu samotný Adian Campos. Jezdil ve formuli 1, takže dobře ví, co dělá a o čem mluví.

RK: Letos jsi dokázal již třikrát vyhrát. Jaký je to pocit, být vítězem?

RH: Dojezd do cíle v Bahrajnu byl velmi výjimečným okamžikem mého života. Dlouho jsem pro tento okamžik pracoval a najednou to vyšlo. Zcela to změnilo mé sebevědomí a motivaci. Na úspěch v Rakousku jsem také hrdý. Ztratil jsem tam totiž část předního spoileru a přesto se mi podařilo porazit Vandoorneho. No a nakonec Silverstone: je to má oblíbená trať, kde se vždy cítím dobře, takže se tam vítězství tak nějak hodilo.

RK: Kde jsi letos z vlastního hlediska podal nejlepší výkon?

 RH: Jednoznačně v Bahrajnu. Odstartoval jsem pouze ze sedmého místa a nevěděli jsme vůbec nic o chování pneumatik. Všechno mi tam ale výborně vyšlo.

RK: Když to otočíme, co bylo největším zklamáním sezony?

RH: Belgie! Druhým startovním místem jsem tam vybudoval dobrý základ a mohu Ti říci, že jsme v den závodu byli opravdu rychlí. Jsem si jist, že jsem mohl Vandoorneho ohrozit, nebýt mé penalizace. Byla to promarněná šance.

RK: Apropos penalizace, jak dobře se vyznáš v komplikovaných pravidlech motorsportu?

RH: Mám dost času, abych se teorií zabýval, řekl bych proto, že dost dobře.

RK: Když jsi před 5 lety začal kariéru profesionelního závodníka, tak pro tebe byl přesun do Evropy velkým šokem. Jak se zde cítíš teď?

 RH: Žít v Evropě pro mne pořád ještě není lehké. Bydlím ve Valencii v bytě, který si dělíme společně s dalším Camposovým jezdcem z formule 3. Je pro mne dobrým kamarádem, se kterým trávíme volný čas na pláži nebo třeba v kině. Základním problémem ale zůstává, že my Asiaté jsme jednoduše zdvořilejší, než Evropané a mnozí Evropané si mou zdvořilost nebo zdrženlivost vykládají jako znamení slabosti. Takoví lidé si pak myslí, že se mnou mohou nakládat jaksi "seshora". Potřeboval jsem nějaký čas, než jsem se na tohle zařídil.

RK: Jak často jezdíš domů?

RH: Mimo sezony zůstávám v Indonésii a během těch sedmi měsíců, co závodíme se tam podívám asi tak dvakrát.

RK: Jsi jistě jedním z mezinárodně nejúspěšnějších sportovců tvé země, jaký je ohlas veřejnosti, když jsi doma?

RH: U nás jsou sporty číslo jedna fotbal a badminton, také já ale již patřím mezi "celebrity" a musím psát autogramy, když se objevím na ulici. Mé úspěchy mi dopomohly ke značné popularitě a mám v mé zemi velkou podporu. Je u lidí, tak i u sponzorů.

RK: Do konce sezony zbývá šest závodů a myslím, že o titulu je již rozhodnuto ve prospěch Stoffela Vandoorna. Co považuješ za svůj realistický cíl?

RH: Chtěl bych šampionát zakončit mezi prvními třemi. A když pomyslím na to, že mi trať v Soči opravdu sedí, a že se ještě jednou vracíme do Bahrainu, kde se mi tak dařilo, tak věřím, že bych měl zaútočit i na titul vicemistra.

RK: Nakonec k nevyhnutelné otázce, co dál?

RH: Potřebuji ještě několik dobrých výsledků a chtěl bych se především soustředit na zbývající závody. Samozřejmně, že by bylo logické, postoupit roku 2016 o třídu výše a že společně s mými manažery zvažujeme a zkoumáme mé možnosti. Teprve před týdnem jsem vedl několik rozhovorů s mými sponzory a výsledky byli velmi kladné. Buď zvládneme postup do F1, nebo zkusím ještě jednou zaútočit na titul mistra GP2. Jiné šampionáty, jako IndyCars, pro mne nepřipadají v ůvahu.