Sezóna 2016 bude mnohem lepší, nepochybuje Honda
Araj nelže, jen občas není správně pochopen.
Jasuhisa Arajovi se nezdá správné, že je Honda podrobována tvrdé kritice. Na mnoho nepříjemných otázek musel sportovní šéf Hondy odpovídat i během víkendu Velké ceny Japonska, ale především ve zlém vzpomíná na VC Itálie.
"Komunikace je velmi dobrá a každým dnem se zlepšuje, takže nedokážu zcela pochopit nepříjemné útoky, kterým jsem byl podroben v poslední době, především v Monze. Honda si je vědoma rozdílu mezi námi a vedoucími týmy. Víme, co se děje a jak to zastavit a je mi líto vší té kritiky. Je to smutné," řekl Araj.
V neděli nás Fernando Alonso nenechal na pochybách, co si myslí o současné pohonné jednotce Hondy, což Araje samozřejmě nepotěšilo. Ze strany McLarenu očekával mnohem víc mediální podpory.
"Tým by měl zabránit vznikání takových situací. Jako tým děláme všechno pro to, abychom zůstali jednotní a nedělili se na tábory. Honda byla vždy upřímná, vždy řekneme, ve kterém úseku cesty se právě nacházíme a co potřebujeme zlepšit. Bohužel, vždy se ukazuje pouze na nás, a když nepřijde očekávaný výsledek, řekne se, že Honda lže. Ale není to tak.
Tyto pohonné jednotky jsou velmi komplexní. Věděli jsme, že to pro nás bude těžké, ale že jsme tady už tuto sezónu nám umožnilo hodně se naučit. Ale opakuji, ne všemu je na vině motor, trápí nás i některé oblasti šasi."
Fanoušci McLarenu byli nejvíce zklamáni po VC Belgie, na kterou Araj slíbil poslat "motor téměř na úrovni Ferrari". Prý si neuvědomil, co tato věta způsobí bez upozornění, že hovoří pouze o spalovacím motoru, ne o celém výkonu pohonné jednotky.
"Jsem inženýr a mám přístup k datům a vše co řeknu, můžu i dokázat. Spousta lidí si myslí, že jsem lhal o výkonu naší pohonné jednotky, ale když jsem mluvil o dohnán Ferrari, byla řeč pouze o spalovacích motorech."
Honda si je vědoma, že její systémy MGU-H a MGU-K jsou momentálně hlavním problémem, ale vzhledem k počtu vývojových žetonů přidělených pro sezónu 2015 se rozhodli v průběhu sezony pracovat pouze na motoru a po zimě budou nasazeny nové rekuperační systémy.
"Pokud má okruh několik dlouhých rovinek, projeví se nedostatek elektrické energie a přijdeme o 160 koní. To je mnohem více, než můžeme získat díky motoru (pravděpodobně myšleno ve srovnání s Renaultem, který má prý slabší spalovací motor). K vyřešení problému s ERS je třeba změnit design motoru. Již se pracuje na řešení pro sezónu 2016."
Výrobci budou v sezóně 2016 limitováni 25 žetony. To už pro Hondu nemusí být problém, protože na ERS se již pracuje a další homologaci bude potřebovat až příští rok v únoru nebo březnu. Žetony přitom nelimitují počet změn vyzkoušených pouze na prototypech, takže Honda může na konkrétních dílech pracovat celý podzim a zimu a pak si homologovat už jen finální řešení.
"Ano, s tímto nemáme žádný problém," potvrdil Araj.