I helmy podléhají standardům
Co znamená kódové označení CR u Arai?
Prakticky vše ve formuli 1 podléhá regulaci a nejinak je tomu v oblasti ochranných prostředků jezdců. Již před nějaký časem přišla FIA se standardem 8860, který upravuje technické požadavky na přilby pilotů formule 1. Nařízení vstoupilo v platnost 1.7.2004.
"Vyhovět tomuto standardu bylo velmi náročné,“ uvedl koordinátor pro formuli 1 Peter Burger z Arai Helmets. Přilby Arai zdobily a chránily hlavy Davida Coultharda a Kimiho Räikkönena ze stáje McLaren.
"Arai vytvořil zcela novou helmu označenou kódovým jménem CR. Zkratka CR znamená Carbon Racing. Přilba je vyrobena primárně z uhlíkových vláken. Rozdíl oproti předchozí generaci helem spočívá v tom, že odolá mnohem většímu nárazu. Vyrobili jsme více než sto přileb, než se nám podařilo vyhovět testům a vyhovět tak novým požadavkům FIA.“
"Design přileb se během několika posledních let výrazně změnil," připomíná David Coulthard. "Důraz je kladen na konstrukci přilby, která musí být pevná, lehká a příjemná na nošení.“
Aby bylo možno testovat helmy v souladu s novým standardem, bylo třeba nejdříve připravit nové způsoby testování. Namísto prostého zkoušení přileb různými nárazovými testy (čelní, boční, průrazový) vkládá nová metoda tvarovanou hlavu do vnitřku přilby. Předmětem testu se stává měření sil působících na hlavu pilota během nárazu. Měří se síly, které působí na střed helmy. Následně tak lze spočítat i síly působící na skutečnou lidskou hlavu.
Helmy vyhovující novému standardu sice vypadají vzhledově velmi podobně, jako jejich předchůdci a nejsou ani výrazně lehčí, přesto však jejich konstrukce zvyšuje úroveň ochrany zhruba o padesát procent.
Tyto přilby jsou navrhovány pro každého pilota zvlášť, i když je jejich základní konstrukce identická. David například odtrhává slídu z vizoru své helmy z opačné strany, než Kimi. Vizor samotný je konstruován jako neprůstřelný. Slídy, které se vrství na vizor, během závodu piloti odstraňují, aby si udrželi jasný výhled.