Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamilton: Halo by mělo být nepovinné

Hamilton: Halo by mělo být nepovinné

Palmer: Formule 1 není IndyCar.

Lewis Hamilton dává nadále najevo nespokojenost s připravovaným zavedením ochranné konstrukce, tzv. systému Halo.

Konstrukce kolem jezdce by měla být schopna odrazit větší letící předměty a výrazně tak snížit riziko, že jezdci způsobí vážné poranění hlavy. Mnozí ze samotných jezdců však o takový typ ochrany nemají zájem, přijde jim přehnaný, nevzhledný a nerespektující tradici otevřených kokpitů. Jezdec Mercedesu tedy navrhuje, aby bylo Halo nepovinné.

"Pokud to projde, snad budeme moci sami rozhodnout, zda to chceme používat nebo ne. V konečném důsledku jde přece o ochranu jezdce, takže by si jezdec měl sám vybrat. Já sám bych měl rozhodnout, jestli to chci mít na mém voze. A já bych si to tam nedal.

Líbí se mi to tak, jak je to nyní. Když si sedám do vozu, tak vím, že tu je určité riziko. Bezpečnost je velmi, velmi důležitá, samozřejmě, ale to riziko podstupujeme my a je na nás, jak velké riziko chceme podstoupit. Já bych raději jezdil bez toho a riskoval."

Na stranu odpůrců se již přidal i nováček Jolyon Palmer.

"Jde o zvýšení bezpečnosti, ale pro Formuli 1 je důležité… Mám rád otevřené kokpity a jejich tradici. Podle mě je dobré, že fanoušci vidí jezdce při práci. S Halo je jezdec do značné míry skrytý a už to vypadá spíše jako sportovní vůz. A to není dobré. Když se díváte na fotbal, tak vidíte hráče. Ano, my nosíme přilby, ale přesto je nás ve voze vidět, lze nás rozeznat a změnit to by nebylo dobré."

O připravovaném vývoji nějakého druhu ochrany jezdcovy hlavy se mluvilo už několik let, ale definitivně ho rozhýbala až tragická nehoda Justina Wilsona, ke které došlo loni v americké sérii IndyCar.

"V IndyCar by to mělo větší smysl, protože se tam (na oválech) jezdí opravdu rychle bez výjezdových zón," vysvětluje Palmer. "Takže když někdo vrazí do zdi, trosky vyletí do vzduchu a pokud se nedostanou na tribunu, musí spadnout zpátky na trať.

Proto je tam mnohem větší šance, že se něco takového stane a tam by Halo bylo efektivní. Ale ne v F1. Naše tratě mají obrovské výjezdové zóny, takže trosky po haváriích nelétají zpátky na trať. V Monaku ano, ale tam se zase jezdí mnohem pomaleji (než na oválech) a trosky nelétají daleko."

Jak prozradil Bill Pappas, nový viceprezident IndyCar pro soutěž a závodní inženýrství, americká série nevylučuje zvážení podobné ochrany, ale na seznamu priorit není vysoko.

"Máme spoustu priorit. Tohle je určitě věc, o které si budeme muset promluvit a pokusit se přijít s nějakým řešením. Ale opakuji, mnoho jiných věcí má přednost," řekl minulý měsíc Pappas.