Red Bull seriózně zvažoval výrobu vlastního motoru
I pro něj by to ale bylo příliš drahé.
Red Bull na začátku sezóny 2014 seriózně zvažoval, že si začne pohonné jednotky navrhovat a vyrábět sám, prozradil poradce společnosti pro motorsport, Helmut Marko.
Sezóna 2014 byla premiérou nové generace vozů poháněných hybridními turbomotory a pro rakouský tým sezóna velkého zklamání. Rozčarování přišlo hned po prvním zimním testu nové technologie. Red Bull Racing se po čtyřech vítězných sezónách ocitl v noční můře, na okruhu Jerez nemohl vůbec testovat, protože pohonná jednotka od Renaultu se ukázala být téměř nefunkční. Po rychlých záplatách a kompromisech byl výrobek francouzské automobilky schopen s trochou štěstí vydržet pár velkých cen, ale výkonnostně zaostával za konkurencí a tým výrobce energetických nápojů se začal ohlížet po jiném dodavateli a zároveň zkoumal možnost, že se sám stane výrobcem.
"V roce 2014 jsme se po prvních testech podívali i na tuto možnost. Analyzovali jsme naše možnosti," řekl Marko a následně dostal otázku, zda byla součástí plánu i AVL, rakouská společnost podnikající v oblasti vývoje motorů.
"Dietrich Mateschitz je ze Štýrska, AVL ze Štýrského Hradce a méně než hodinu cesty daleko jsou další společnosti vyrábějící turba. Problém nebyl s know-how, ale s náklady a složitostí celé věci, protože teď nemluvíme o motoru. Hovoříme o pohonné jednotce, která je mnohem komplikovanější.
Pravidla ohledně motorů jsou totálně zlé. Je to příliš drahé, příliš v moci inženýrů, nedostatečně hlučné a jezdec je víceméně pasažérem. Náklady jsou enormní. Potřebujete přibližně 250 až 300 lidí jen na vývoj takového motoru, přitom si nemůžete být jisti, jak dlouho se bude tenhle typ motoru používat."
Red Bullu definitivně došla trpělivost během podobně těžké sezóny 2015, s Renaultem se dohodl na ukončení smlouvy a byl odhodlaný získat motory Mercedes nebo Ferrari. Později zaklepal i na dveře Hondy, a když nikde neuspěl, vrátil se k Renaultu. Renault už Red Bullu nevěří, a tak za příplatek nechává své motory přejmenovávat na TAG Heuer. Celá dohoda však platí jen pro sezónu 2016. Co bude po ní?
"Máme možnosti. Příští rok nezůstaneme bez motoru. Chceme však dobrý motor. Takový, se kterým se dá jezdit vpředu, se kterým bude možné vítězit. Pokračují rozhovory o zmenšení rozdílů (ve výkonu pohonných jednotek) na maximálně dvě procenta anebo obnovení plánu na najmutí takzvaného neutrálního dodavatele. Uvidíme, jak se to vyvine na straně předpisů a jak bude pokračovat vývoj našeho současného motoru, tedy motoru TAG Heuer."
Scuderia Toro Rosso, menší z týmů Red Bullu, letos používá loňskou verzi motoru Ferrari a podle Marka ji to dává obrovskou výhodu.
"Ano, je to tak. Jejich motor Ferrari je výkonnější. Podle simulace to dělá rozdíl téměř osmi desetin sekundy (na jedno kolo), hlavně v kvalifikaci. V závodě je to méně."