Novinky

  • 08.10.2024 Bad Michael Andretti již neřídí tým Andretti Global, zůstal jako poradce

  • 10.09.2024 Neutral Magnussena v Baku nahradí Bearman.

  • 31.08.2024 Good Ital Andrea Kimi Antonelli nahradí u Mercedesu pro příští rok Lewise Hamiltona

Facebook Instagram

Norrise už Verstappenovy manévry nepřekvapují

Norrise už Verstappenovy manévry nepřekvapují

Do zatáčky by se beztak nevešel, míní Horner

Po souboji v úvodních kolech Velké ceny Mexika nikoho nepřekvapí, že slovní válka mezi znepřátelenými tábory bojujícími o titul pokračuje v rychlém tempu. Lando Norris, který byl v jednom kole dvakrát mimo trať, se hned po závodě vyjádřil, že od Verstappena jiný styl závodění ani neočekával. A to si ještě donedávna říkali kámoši a pošeptávalo se, že chtějí společně závodit za Red Bull.

Věděl jsem, co mám očekávat. Nechtěl jsem takové věci očekávat, protože Maxe respektuji jako jezdce, ale byl jsem připraven očekávat věci. Není to moc čistý styl závodění, podle mě, ale zvládl jsem to a měl jsem dobrý závod. V prvních pár kolech jsem myslel hlavně na to, že chci zůstat v závodě a bez poškození na vozu,“ řekl Norris jen týden poté, co byli s Verstappenem mimo trať i v Austinu.

Do každého závodu jdu s tím, že budu mít tvrdý souboj s Maxem,“ pokračoval britský závodník. „Je jasné, že pro něj teď není velký rozdíl mezi prvním nebo druhým místem, pro něj je nejdůležitější porazit mě a klidně tomu obětuje svůj závod, jak jsme dnes viděli. Já s ním s radostí budu dál tvrdě závodit, ale chtěl bych čisté souboje. A co dnes udělal, to nebylo férové, čisté závodění, takže podle mě dostal, o co jsi už dlouho koledoval.

Zak Brown, šéf týmu McLaren, se v rozhovoru pro Sky nechal slyšet, že i dva desetisekundové tresty byly pro Verstappena nedostatečné, avšak tleská závodním komisařům, že se odhodlali zakročit a už by si přál návrat k čistému závodění.

Ředitel Asociace jezdců velkých cen, George Russell, prozradil, že 19 z 20 jezdců po závodě v USA souhlasilo s tím, aby se ještě letos přepsal soubor pokynů pro závodníky, kterými se mají při závodění řídit a ke kterým pak přihlížejí i komisaři.

Prozatím ale vše zůstává stejné jako v USA. V osmé zatáčce oba opustili trať, avšak Verstappen jel do zatáčky za Norrisem a vrátil se před ním, takže dostal desetisekundový trest za získání výhody mimo trať. Desetisekundový, ne pětisekundový, protože narozdíl od Norrise v Austinu, Verstappen v Mexiku předjel mimo trať, aniž by byl alespoň v apexu evidentně první. Předtím, ve čtvrté zatáčce, se dopustil vytlačení soupeře mimo trať.

Změní 20 trestných sekund souboje posledních čtyř velkých cen? Foto: McLaren

K mimořádně zajímavému kroku se odhodlal Christian Horner. Po závodě zamířil rovnou mezi novináře s listem papíru, na kterém byl graf Norrisových rychlostí ve čtvrté zatáčce, jak byly vypočteny na základě GPS. Jak tvrdí, Norris jel v souboji tak, že by se do zatáčky beztak nevešel, protože do souboje s Verstappenem se dostal pozdními brzdami.

"Zde vidíte graf Lando versus Lando," řekl šéf týmu Red Bull. „Zde je bod, ve kterém začal Lando brzdit v jeho nejrychlejším kole a samozřejmě ještě dokázal projet zatáčkou. A v tomto kole měl incident s Maxem, tady je o 15 km/h rychlejší a brzdí později než v nejrychlejším kole. A to má na palubě asi tak 80 kilogramů paliva. Do zatáčky by se nevešel, určitě by vyjel ven.

Kombinace extrémně pozdního brzdění a téměř plné nádrže nesvědčí v Norrisův prospěch, i když je třeba vzít v potaz faktor nových pneumatik ze žluté směsi. Na druhé straně, Norris neudělal nic, co by bylo v rozporu s pravidly, komisaři rozhodli v souladu se souborem pokynů pro závodníky a Verstappena nikdo nenutil brzdit tak pozdě, že následně potřeboval celou šířku trati, až po bílou čáru. Být to jinak, tak Norris prostě vyletí z trati a Verstappen pojede dál. Britský web Motorsport navíc kontruje s tím, že jemu data z GPS prozradila, že Norris nebrzdil mnohem později než v předchozím devátém a následujícím jedenáctém kole.

Verstappen se po závodě nechtěl k incidentům detailně vyjadřovat.

Můj pocit je, že trest za čtvrtou zatáčku je více sporný. V sedmé zatáčce se prostě stalo, co se stalo,“ řekl úřadující šampion. „Popravdě, to není můj problém. Problémem je, že jsme příliš pomalí. To je důvod, proč se dostávám do takových situací. To je můj problém.

Za zmínku ještě stojí, že v zákulisí bylo slyšet mručení Frédérica Vasseura, šéfa týmu Ferrari, že podruhé za dva týdny kontroverze dvou znepřátelených táborů v médiích zastiňuje vítězství jezdce Ferrari a celkově výbornou rychlost červeného vozu po posledním balíku vylepšení.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren