Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

WEC v Silverstone - souboj Audi a Porsche právě začal

WEC v Silverstone - souboj Audi a Porsche právě začal

Závod obou německých výrobců byl poznamenán těžkou nehodou a nakonec rozhodnut u zeleného stolu.

Souboj začal opravdu kuriozně. Relativně vyrovnaný  závod obou německých výrobců byl poznamenán těžkou nehodou a nakonec rozhodnut u zeleného stolu. Na trati se radovali jezdci Audi, dle rozhodnutí technických komisařů ovšem vítězství nakonec připadlo obhájci titulu Porsche.

Do prvního podniku World Endurance Championshipu se přihlásilo 33 posádek. Po rozsáhlých zimních testech ovšem bylo již před novou sezonou rozvržení sil v královské třídě LMP1 jasné: o vítězství se budou i letos přetahovat především tovární týmy sesterských automobilek Porsche a Audi, které nasadí vždy po dvou vozech. Třetí velká značka, Toyota, dohnala novou konstrukcí svůj velký odstup a mohla by během roku několikrát překvapit. Na souboj s velkými továrními týmy si i letos troufly bohužel pouze dvě soukromé stáje. Švýcarská organizace Rebellion se dvěma prototypy a maličký tým bývalého manažera F1, Colina Kollese z Německa.

Již kvalifikace toto pravděpodobné rozvržení sil potvrdila. První řadu zabraly oba vozy Audi posádek Faessler/Lotterer/Treluyer a Di Grassi/Duval/Jarvis. Přehledné byly i další dvě řady: druhá připadla jezdcům Porsche v sestavení Bernhard/Webber/Hartley a Dumas/Jani/Lieb, třetí Toyotě a jejím pilotům Sarrazin/Conway/Kobajaši a Davidson/Buemi/Nakajima. Trio Colina Kollese v sestavě Trummer/Webb/Rossiter na pole-position již ztrácelo 15 sekund - propast mezi továrními a soukromými týmy se tedy FIA ještě zdaleko nepodařilo "urovnat". Oba vozy Rebellion zbrzdily technické problémy a proto museli Prost/Piquet/Heidfeld a Tuscher/Kraihamer/Imperatori vyrazit až z chvostu pole.

V úvodní hodině závodu se snažil především Mark Webber na Porsche 919. Vyrval Audinám vedení a na konci svého stintu předal vůz Brendonovi Hartleyovi na první pozici. Mladík se poté ovšem stal obětí nedorozumění při předjíždění opozdilce. V rychlé zatáčce Farm zavadil o pomalejší vůz GT, prototyp LMP1 se vznesl a jen o vlásek ušel přemetu. Skončil ovšem demolován mimo trať. Také Audi muselo zhruba ve stejnou dobu oplakat jeden ze svých vozů: Lucas di Grassi odstavil jeho prototyp s technickým problémem.

Šestihodinový maraton vyrcholil půl hodiny před koncem, když o vítězství bojovali Andre Lotterer (Audi) a Neel Jani (Porsche). O souboj muže proti muži ovšem 52.000 diváků nakonec připravil defekt pneumatiky Švýcarova porsche. Z vítězství úvodního podniku WEC se tedy radoval tým z Ingolstadtu - povšem pouze jen do večera, než byla vyřízena technická kontrola vozů. Na vítězném Audi R18 shledali komisaři, že je plaňka na spodku vozu příliš obroušená, z čehož plyne, že šasi nedodrželo (tak jako roku 1994 u Schumacherova benettonu ve Spa) předepsaný odstup od vozovky. Vítěz tedy byl diskvalifikován a maximální počet bodů převeden na konto posádky Porsche, Romaina Dumase, Neela Janiho a Marca Lieba. Sarrazin, Conway a Kobajaši zaznamenali s kolovou ztrátou druhé místo a u Rebellionu se mohli tešit z nejlepšího výsledku svých dějin: obsadili pozice tři a čtyři.

Nejlepším vozem třídy LMP2 byl Ligier-Nissan týmu RGR-Morand obsazen Sennou, Albuquarquem a Gonzalesem, mezi vozy GT se prosadili Sam Bird a Davide Rigon na polotovárním Ferrari 488GTE stáje AF Corse.

Šampionát WEC pokračuje začátkem května dalším klasikem, šestihodinovkou ve Spa-Francorchamps.

Výsledek WEC, 6h of Silverstone:

1. Dumas/Jani/Lieb, Porsche 919

2. Sarrazin/Conway/Kobajaši, Toyota T050

3. Tuscher/Kraihamer/Imperatori, Rebellion-AER

4. Prost/Piquet/Heidfeld, Rebellion-AER

5. Gonzales/Albuquerque/Senna, Morand-Ligier-Nissan

6. Dalziel/Derani/Cumming, Extreme-Ligier-Nissan

7. Rusinov/Berthon/Rast, GDrive-Oreca-Nissan

8. Menezes/Lapierre/Richelmi, Signatech-Alpine-Nissan

9. Leventis/Watts/Kane, Strakka-Gibson-Nissan

10. Rao/Bradley/Merhi, Manor-Oreca-Nissan