Le Mans: Horko ničilo hybridy
V závodě plném zvratů nakonec triumfovalo Porsche.
Letošní drama v Le Mans opět potvrdilo starou pravdu - pokud chcete vyhrát, musíte nejprve dojet do cíle. U Toyoty musejí i nadále přemýšlet nad tím, jak prolomit prokletí tohoto 24hodinového závodu.
Letošní 85. ročník závodu 24 hodin v Le Mans přilákal 280 000 diváků, z toho jen z Velké Británie jich přijelo 60 000! Největší evropský festival rychlosti jim nakonec přinesl úplně jiná dramata, než jaká očekávali. Místo bitvy mezi hybridními prototypy Porsche a Toyota nakonec šlo o to, zda alespoň jeden z vozů nejvyšší kategorie dojede do cíle, aby uhájil přednosti nevídaně složité techniky v podobě hybridního pohonu proti nepřeplňovaným velkoobjemovým motorům vozů třídy LMP2.
Průběh závodu ovlivnilo především velké horko - teplota vzduchu dosahovala v sobotu i neděli až 34 °C. To mělo vliv nejen na únavu techniky i jezdců, ale také zcela změnilo strategii využívání pneumatik. Druhou významnou okolností byla nová generace prototypů LMP2. Ty jsou nejen rychlejší než dřív, ale i relativně dostupnější. V důsledku toho se na startu objevilo mnoho velké množství těchto vozů a spolu s tím i mnoho debutujících jezdců, kteří způsobili více kritických situací, než je obvyklé.
Kvalifikace pro 85. ročník 24 hodin Le Mans vyzněla pro vozy Toyota. S vozem Toyota Gazoo TS050 Hybrid zajel Kamuj Kobajaši senzační kolo 3:14,791, což znamená průměrnou rychlost 251,9 km/h! Jeho čas byl o více než 2 s lepší než rekord Neela Janiho s Porsche z roku 2015 a průměrná rychlost překonala dokonce i výkon Hanse-Joachima Stucka z roku 1985 (s Porsche), kdy na dlouhé rovince Mulsanne ještě nebyly dvě šikany! V kategorii GTE dělila sedm nejrychlejších vozů, v nichž bylo zastoupeno všech pět značek, pouhá jedna sekunda a dvanáct vozů se vešlo do 1,5 s.
Závod samotný znovu přinesl dramata překonávající hollywoodské scénáře. Od startu dominovaly vozy Toyota, které byly nejrychlejší už v kvalifikaci. Porsche velmi brzy přišlo o jeden prototyp, u něhož se musel měnit motorgenerátor na přední nápravě. Netrvalo dlouho a stejný problém postihl i jeden z vozů Toyota. Zajímavé bylo, že oprava v podstatě identické závady trvala u Toyoty o více než půl hodiny déle než u Porsche. To se nakonec ukázalo jako rozhodující.
Po deseti hodinách se na konci žluté fáze Kamuj Kobajaši s vedoucí toyotou nerozjel. S poruchou spojky se dlouho neúspěšně snažil dostat do boxů. Ve chvíli, když rezignovaně opouštěl svůj vůz, zbývající toyota dostala ránu od vozu LMP2 vyjíždějícího z boxů. Ani Nicolas Lapierre nedokázal poškozený vůz dostat k mechanikům a musel odstoupit.
V čele s velkým náskokem zůstal poslední z hybridních prototypů LMP1 Porsche 919. Jenže čtyři hodiny před koncem jeho řidič Andre Lotterer ohlásil poruchu motoru a zastavil na trati. Ve vedení se tak ocitly prototypy LMP2, pronásledované oběma prototypy opravovanými už v úvodu. Toyota sice byla i nadále nejrychlejším autem na trati a Sébastien Buemi zajel nejrychlejší kolo, nicméně její ztráta byla příliš velká. Brendon Hartley s Porsche nasadilo ďábelské tempo a dotahoval ztrátu. Hodinu před koncem se střídající Timo Bernhard dostal do vedení a závod nakonec vyhrál.
Nezměrná radost byla i v táboře prvního poraženého - týmu Jackieho Chana, který s vozem Oreca vybojoval druhé místo v cíli a vítězství v kategorii LMP2. Byla o to větší, že vůz čínského týmu dovedl do cíle čínský jezdec Ho Pin Tung. Naopak zklamání zavládlo v týmu Alpine, který v závěru přišel o stupně vítězů po jezdecké chybě Andrého Nagraa. Ten tak věnoval třetí místo v cíli svému krajanovi Nélsinhu Piquetovi. Ten alespoň trochu zlepšil náladu ve švýcarském týmu Rebellion, který po většinu závodu kategorii LMP2 kraloval a měl na dosah i boj o absolutní vítězství.
Nevídanou bitvu předváděly po celých 24 hodin vozy kategorie GTE. Ve vedení se vystřídaly automobily všech pěti značek, přičemž po celý závod se ve vedoucím kole neustále pohybovala celá skupina, svádějící na trati souboje, jako by šlo o sprint. V závěru se o vítězi rozhodovalo mezi letošním vítězem z Daytony a Sebringu Jordanem Taylorem se Chevroletem Corvette a mladým Britem Jonathanem Adamem s vozem Aston Martin. Dlouhé minuty je dělila méně než sekunda. Rozhodnutí přišlo v předposledním kole, kdy už zcela sjeté pneumatiky corvetty ztrácely přilnavost a po několika výletech do kačírku přišel defekt. Corvetta nakonec o pouhé dvě sekundy ztratila i druhé místo v cíli.
Vyhrál tedy Aston Martin, který s osm let starou konstrukcí porazil mnohem modernější vozy. To dokládá účinnost letošní metodiky vyrovnání výkonnosti (BoP - Balance of Power). Druhé místo získal Ford týmu Chipa Ganassiho, ale v porovnání s loňským rokem byly výkony jeho vozů zklamáním. Ferrari si spravilo náladu triumfem v kategorii rok a více starých vozů LMPE Am, kde skončilo na prvních třech místech.
Výsledky:
1. Porsche LMP Team, Bernhard/Bamber/Hartley, Porsche 919 Hybrid, 367 kol, LMP1Hy
2. Jackie Chan DC Racing, Tung/Laurent/Jarvis, Oreca 07 - Gibson, 366 kol, LMP2
3. Vaillante Rebellion, Piquet/Heinmeier/Beche, Oreca 07 - Gibson, 364 kol, LMP2
4. Jackie Chan DC Racing, Cheng/Gommendy/Brundle, Oreca 07 - Gibson, 363 kol, LMP2
5. Signatech Alpine Matmut, Panciatici/Ragues/Negrao, Alpine A470 - Gibson, 362 kol, LMP2
6. United Autosports, Owen/De Sadeleer/Albuquerque, Ligier JSP217 - Gibson, 362 kol, LMP2
LMGTE:
18. Aston Martin Racing, Turner/Adam/Serra, Aston Martin Vantage, 340 kol, GTE Pro
19. Ford Chip Ganassi Team UK, Priaulx/Tincknell/Derani, Ford GT, 340 kol, GTE Pro
20. Corvette Racing - GM, Magnussen/García/Taylor, Chevrolet Corvette C7.R, 340 kol, GTE Pro
21. Porsche GT Team, Lietz/Makowiecki/Pilet, Porsche 911 RSR, 339 kol, GTE Pro
22. AF Corse, Rigon/Bird/Molina, Ferrari 488 GTE, 339 kol, GTE Pro
23. Ford Chip Ganassi Team USA, Hand/Müller/Kanaan, Ford GT, 339 kol, GTE Pro