Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

DTM 2016 – Facelift Mercedesu s rizikem

DTM 2016 – Facelift Mercedesu s rizikem

Komplexní profil účastníků.

Mercedes v průběhu loňského léta velmi kriticky zvažoval další účast v šampionátu DTM. Důvodem skepse byly zvyšující se náklady na vývoj nových turbomotorů, které se série zavázala nasadit od sezony 2017. Nyní je již jasné, že přeplňované agregáty od příštího roku nebudou a že Mercedes zůstává.

 

 

Technika

Stuttgartští v poslední době až příliš často platili za rebely šampionátu. Navzdory dohodám nasazovali o jeden vůz méně než konkurenti a v roce 2014 nedali komisi DTM jinou možnost, než posunout homologaci stroje, který technicky nestačil s dechem na konkurenci. Nyní Mercedes jako jediný nasazuje obměněný model vozu.

Marketing hraje v DTM klíčovou roli a proto automobilka s trojcípou hvězdou vloni aktualizovala jméno vozu a nyní, v posledním roce jeho plánovaného závodního života, i jeho vizáž. Stávající pravidla však neumožňují takové zásahy do techniky, které by si za normálních okolností uvedení nového modelu vyžádalo, Mercedes si proto musel vystačit s překreslením siluety nad tzv. designovou linií (na obr. horní hranice červeně vyznačené části vozu).

 

Pro prvky pod touto linií platí přísný zákaz úprav a jelikož aerodynamika v této oblasti byla optimalizována pro tvar původního modelu, nabízí se otázka, zda se Mercedes poté, co tuto část vozu před dvěma lety pracně předělával v rámci dodatečného termínu homolace, nyní nestřelil do vlastní nohy. Ačkoliv by se změny nemusely zdát na první pohled zásadní, v tak vyrovnaném šampionátu, jakým si nová DTM zvykla být, hrají i detaily velkou roli.

Zatímco konkurence mohla po zimní přestávce navázat tam, kde v loňském roce přestala, pro Mercedes byl první test ve španělské Andalusii v podstatě roll-outem nového stroje a oficiální testy na Hockenheimu pak prvním srovnáním se soupeři.

Rizika si byli u Mercedesu plně vědomi. "Samozřejmě bychom si přáli mít možnost vyvinout zcela nový vůz. To ale v rámci pravidel, která mají za cíl také snížit náklady, není možné," konstatoval šéf projektu DTM Ulrich Fritz.

 

Sestava

Jedinou změnou čtyřiadvacetičlenného jezdeckého pole DTM byl odchod loňského mistra Pascala Wehrleina do F1. Mercedes tím na jednu stranu přišel o možnost pyšnit se jedničkou na voze, na stranu druhou může odchod protěžované postavy prospět zdravé interní rivalitě. 

Akcelerovaný Wehrleinovým odchodem přišel stejně jako u konkurence impulz k rotaci jezdců uvnitř týmů. Tovární HWA kromě šampiona opustil také Christian Vietoris. Místa v nejúspěšnejším týmu historie DTM zaplnili Maximilian Götz a Daniel Juncadella.

Tým ART se při svém loňském debutu nevyhnul nováčkovským chybám, přesto dosáhl na několik pozoruhodných úspěchů, při kterých těžil především ze zkušeností Garyho Paffetta. Stejnou možnost nyní dostane i nováček DTM Esteban Ocon. Devatenáctiletý Francouz doposud působil v roli testovacího a rezervního jezdce a doufá, že si podobně jako Wehrlein najde přes DTM cestu do formule 1.

Příležitost uvedení nového modelu Mercedes využil k tomu, aby změnil také vizuální styl svého vozového parku. Až na zdvojnásobení počtu růžových panterů (nyní Auer a Vietoris) nelze tuto inovaci hodnotit než kladně.

 

č.
 Jezdec  Tým
2
 Gary Paffett  Mercedes-AMG DTM Team ART
34
 Esteban Ocon  Mercedes-AMG DTM Team ART
6
 Robert Wickens  Mercedes-AMG DTM Team HWA
12
 Daniel Juncadella  Mercedes-AMG DTM Team HWA
3
 Paul di Resta  Mercedes-AMG DTM Team HWA
84
 Maximilian Götz  Mercedes-AMG DTM Team HWA
8
 Christian Vietoris  Mercedes-AMG DTM Team Mücke
22
 Lucas Auer  Mercedes-AMG DTM Team Mücke

 

 

Reklama výkonu navzdory?


Mercedes si vždy šel svou vlastní cestou. V období, kdy jeho konkurenti sázeli na kontinuitu, napumpoval do svého kádru čerstvou krev. Nyní se odhodlal pro riskantní faceliftu vozu.

I přes nepochybný talent Pascala Wehrleina byl jeho loňský titul především strategickým úspěchem značky. Zatímco konkurence nechávala ve většině případů volný průběh interním soubojům, ve Stuttgartu vsadili vše na Wehrleinovu kartu.

Pravidla týmovou režii, jejíž extrémní aplikaci Mercedes demonstroval vloni na Nürburgringu, stále povolují. Nezbývá tedy než doufat, že si stuttgartští stratégové vezmou k srdci slova svého šéfa o tom, že "DTM je šampionátem jezdců."