Hamilton je připraven akceptovat ošklivé halo
Může zachránit životy.
Už zítra by se mělo rozhodnout o vzhledu a bezpečnosti vozů pro sezónu 2017. Nová generace vozů F1 bude rychlejší než současná a bez halo by měla být i hezčí, s halo zase bezpečnější. Nejmocnější lidé padoku F1 s místem v Strategické skupině se ve čtvrtek setkají v Ženevě a mimo jiné budou diskutovat i na téma ochranné konstrukce kolem hlavy jezdce. Diskusi by mělo následovat hlasování, pak hlasování Komise F1 a poslední slovo bude mít Světová rada motorsportu.
Některé z nejhlasitějších negativních hlasů se dosud ozývaly přímo z tábora jezdců, které má halo chránit. Ředitel závodů F1 Charlie Whiting a bezpečnostní ředitel FIA Laurent Mekies si je proto ještě před závodem v Maďarsku pozvali na prezentaci, kde jim byly ukázány incidenty ze sérií F1, GP2 i GP3, aby jim mohli vysvětlit, jak by se nehody odehrály s halo. Zástupci FIA také odpověděli na otázky jezdců a probíral se i výhled z kokpitu na tratích jako Spa, tedy na těch, které nejsou ploché jako placka a vrchní rám halo by tam jezdcům mohl překážet ve výhledu do kopce. Video také obsahoval ukázku testů aeroscreenu, alternativy k halo od týmu Red Bull Racing, a také vysvětlení, proč je halo, alespoň prozatím, lepším řešením.
Carlose Sainze, jezdce Toro Rosso, prezentované záběry šokovaly.
"Ukázali nám několik obrázků, které byly dost šokující. Viděli jsme, jak to funguje a kolik životů to mohlo zachránit. My jezdci, i kdybychom to nenáviděli a mysleli si, že to nepatří do DNA tohoto sportu, tak po těch obrázcích nám halo dává smysl. Nelíbí se mi to, ale je to něco, jako když vám otec řekne, že něco neděláte správně. Víte že má pravdu, ale nechcete si to připustit," řekl syn šampiona WRC.
Svůj postoj zásadně změnil Lewis Hamilton, který poté, co halo poprvé viděl na voze Ferrari, řekl, že něco tak ošklivého na svém voze nechce.
"Tomu brífinku jsem věnoval maximální pozornost, bezpečnost beru moc vážně," řekl úřadující mistr světa. "Systém halo nevypadá dobře a podle mě nevypadá jako věc, co patří na závodní vůz, ale nemůžeme ignorovat fakt, že v některých situacích z minulosti by byly šance na záchranu jezdcova života o 17 % vyšší. Ale toto není konec této cesty. V určitém bodě budeme, podle mě, muset kokpity uzavřít. S nejvyšší pravděpodobností, protože až to může být 100%.
Hovořili také o tom, že byly nehody, jako například Massova nehoda v roce 2009, kde by (halo) jezdce neochránilo před úderem do hlavy. Myslím, že také o Justinově (Wilsonově) případě řekli, že (halo) by ho nezachránilo, protože to byl špičatý předmět, který na něj spadl shora. Kompletní kryt na kokpitu by tomu asi zabránil. Takže si nemyslím, že to můžeme ignorovat a pokud je tu nějaký způsob, jak to udělat alespoň trochu hezčím, pak dobře. A pokud není, je to věc bezpečnosti, takže to beztak musíme všichni akceptovat. Pokud to bude pravidlo, tak to prostě bude pravidlo a všichni ho budou muset akceptovat."
Hamiltona ale nadále trápí estetika.
"Ukázali nám, jak vůz GP2 přistál někde ve zdi a pokud by měl toto, tak by ho to ochránilo. Naštěstí se tehdy (jezdec) nezranil, ale mohl přijít o hlavu. Na Julesově (Bianchiho) nehodě by se nic nezměnilo, protože to byl opravdu velmi těžký stroj. Podle mě budeme muset pokročit. Ještě jsem s tím nejel, takže mohu říci jen, že to nevypadá jako součást vozu F1."
Některé z nejhlasitějších negativních hlasů se dosud ozývaly přímo z tábora jezdců, které má halo chránit. Ředitel závodů F1 Charlie Whiting a bezpečnostní ředitel FIA Laurent Mekies si je proto ještě před závodem v Maďarsku pozvali na prezentaci, kde jim byly ukázány incidenty ze sérií F1, GP2 i GP3, aby jim mohli vysvětlit, jak by se nehody odehrály s halo. Zástupci FIA také odpověděli na otázky jezdců a probíral se i výhled z kokpitu na tratích jako Spa, tedy na těch, které nejsou ploché jako placka a vrchní rám halo by tam jezdcům mohl překážet ve výhledu do kopce. Video také obsahoval ukázku testů aeroscreenu, alternativy k halo od týmu Red Bull Racing, a také vysvětlení, proč je halo, alespoň prozatím, lepším řešením.
Carlose Sainze, jezdce Toro Rosso, prezentované záběry šokovaly.
"Ukázali nám několik obrázků, které byly dost šokující. Viděli jsme, jak to funguje a kolik životů to mohlo zachránit. My jezdci, i kdybychom to nenáviděli a mysleli si, že to nepatří do DNA tohoto sportu, tak po těch obrázcích nám halo dává smysl. Nelíbí se mi to, ale je to něco, jako když vám otec řekne, že něco neděláte správně. Víte že má pravdu, ale nechcete si to připustit," řekl syn šampiona WRC.
Svůj postoj zásadně změnil Lewis Hamilton, který poté, co halo poprvé viděl na voze Ferrari, řekl, že něco tak ošklivého na svém voze nechce.
"Tomu brífinku jsem věnoval maximální pozornost, bezpečnost beru moc vážně," řekl úřadující mistr světa. "Systém halo nevypadá dobře a podle mě nevypadá jako věc, co patří na závodní vůz, ale nemůžeme ignorovat fakt, že v některých situacích z minulosti by byly šance na záchranu jezdcova života o 17 % vyšší. Ale toto není konec této cesty. V určitém bodě budeme, podle mě, muset kokpity uzavřít. S nejvyšší pravděpodobností, protože až to může být 100%.
Hovořili také o tom, že byly nehody, jako například Massova nehoda v roce 2009, kde by (halo) jezdce neochránilo před úderem do hlavy. Myslím, že také o Justinově (Wilsonově) případě řekli, že (halo) by ho nezachránilo, protože to byl špičatý předmět, který na něj spadl shora. Kompletní kryt na kokpitu by tomu asi zabránil. Takže si nemyslím, že to můžeme ignorovat a pokud je tu nějaký způsob, jak to udělat alespoň trochu hezčím, pak dobře. A pokud není, je to věc bezpečnosti, takže to beztak musíme všichni akceptovat. Pokud to bude pravidlo, tak to prostě bude pravidlo a všichni ho budou muset akceptovat."
Hamiltona ale nadále trápí estetika.
"Ukázali nám, jak vůz GP2 přistál někde ve zdi a pokud by měl toto, tak by ho to ochránilo. Naštěstí se tehdy (jezdec) nezranil, ale mohl přijít o hlavu. Na Julesově (Bianchiho) nehodě by se nic nezměnilo, protože to byl opravdu velmi těžký stroj. Podle mě budeme muset pokročit. Ještě jsem s tím nejel, takže mohu říci jen, že to nevypadá jako součást vozu F1."