Budou mokré restarty ze startovního roštu?
Diváci by nebyli ochuzeni o sprint do první zatáčky.
Zástupci týmů F1, FIA a FOM se dnes v Ženevě budou zabývat i nápadem zavést pevné restarty závodů odstartovaných za safety carem.
Problém je zřejmý a v plné kráse se ukázal na Silverstone. Před závodem pršelo, ale když se jezdci seřadili na startovní rovince, dešťové mraky se přesunuly jinam. Velká cena Velké Británie ale přesto začala za bezpečnostním vozem. Hlavním úkolem vláčku bylo dostat z louží v ideální stopě co nejvíce vody a po jeho splnění safety car odbočil do boxové uličky a jezdci pokračovali v jízdě. Začátek závodu zdramatizovalo míchání pořadí během výměn mokrých pneumatik za přechodné a pak i přechodných za slicky, ale diváci byli ochuzeni o pevný start.
Navrhovaným řešením je zavedení pevných restartů po skončení safety car fáze v případě, že se kvůli vodě stojící na trati od začátku jezdilo za bezpečnostním vozem. Fáze vysoušení trati by tak vlastně byla jako série zahřívacích/přípravných kol, které by se ale započítávala do závodu. Šéfovi Mercedesu se tento nápad líbí. Zároveň vyslovil domněnku, že ředitel závodu, Charlie Whiting, je po tragické nehodě Julese Bianchiho až příliš opatrný, když se na trati objeví voda.
"Co se týče Silverstone, měli jsme je nechat závodit o kolo nebo dvě dříve," řekl Toto Wolff. "Kdybych mohl určovat pravidla, což samozřejmě nemohu, nechal bych je jedno, dvě kola jezdit za safety carem, aby zjistili, jaké podmínky jsou na trati. Pak by se safety car vrátil do boxové uličky a následoval by pevný start, nebo by se všichni vrátili do boxů.
Podle mě jsme nyní "über-opatrní" kvůli okolnostem Julesovy (Bianchiho) nehody a jejích následků. Na jedné straně je to pochopitelné, ale potřebujeme se vrátit k tomu, o čem je motorsport - nejlepší jezdci v nejsilnějších strojích v náročných podmínkách. Oni mají na to, aby to zvládli."
Lewis Hamilton se už podělil o svůj názor, že pevné starty na mokré trati by byly super. V roce 2008 se na Silverstone startovalo v dešti a bylo to vzrušující, takže letos byl zklamaný. Jenson Button připomněl, že kola za safety carem byla nutná i kvůli vodě stojící v první zatáčce a že součástí problému jsou pneumatiky Pirelli, které zpod sebe neodvádí tolik vody, kolik by jezdci potřebovali.
"Podle mě v určitých situacích můžete mít pevný start na mokré trati, předtím se to dělalo často, ale momentálně nemůžeme startovat během lijáku. Bylo by to příliš. Nejen kvůli viditelnosti, ale pneumatiky neodvádějí dostatečné množství vody. Není to o jezdeckých schopnostech, protože v určitém bodě (při aquaplaningu) jsme naprosto bezmocní."
Problém je zřejmý a v plné kráse se ukázal na Silverstone. Před závodem pršelo, ale když se jezdci seřadili na startovní rovince, dešťové mraky se přesunuly jinam. Velká cena Velké Británie ale přesto začala za bezpečnostním vozem. Hlavním úkolem vláčku bylo dostat z louží v ideální stopě co nejvíce vody a po jeho splnění safety car odbočil do boxové uličky a jezdci pokračovali v jízdě. Začátek závodu zdramatizovalo míchání pořadí během výměn mokrých pneumatik za přechodné a pak i přechodných za slicky, ale diváci byli ochuzeni o pevný start.
Navrhovaným řešením je zavedení pevných restartů po skončení safety car fáze v případě, že se kvůli vodě stojící na trati od začátku jezdilo za bezpečnostním vozem. Fáze vysoušení trati by tak vlastně byla jako série zahřívacích/přípravných kol, které by se ale započítávala do závodu. Šéfovi Mercedesu se tento nápad líbí. Zároveň vyslovil domněnku, že ředitel závodu, Charlie Whiting, je po tragické nehodě Julese Bianchiho až příliš opatrný, když se na trati objeví voda.
"Co se týče Silverstone, měli jsme je nechat závodit o kolo nebo dvě dříve," řekl Toto Wolff. "Kdybych mohl určovat pravidla, což samozřejmě nemohu, nechal bych je jedno, dvě kola jezdit za safety carem, aby zjistili, jaké podmínky jsou na trati. Pak by se safety car vrátil do boxové uličky a následoval by pevný start, nebo by se všichni vrátili do boxů.
Podle mě jsme nyní "über-opatrní" kvůli okolnostem Julesovy (Bianchiho) nehody a jejích následků. Na jedné straně je to pochopitelné, ale potřebujeme se vrátit k tomu, o čem je motorsport - nejlepší jezdci v nejsilnějších strojích v náročných podmínkách. Oni mají na to, aby to zvládli."
Lewis Hamilton se už podělil o svůj názor, že pevné starty na mokré trati by byly super. V roce 2008 se na Silverstone startovalo v dešti a bylo to vzrušující, takže letos byl zklamaný. Jenson Button připomněl, že kola za safety carem byla nutná i kvůli vodě stojící v první zatáčce a že součástí problému jsou pneumatiky Pirelli, které zpod sebe neodvádí tolik vody, kolik by jezdci potřebovali.
"Podle mě v určitých situacích můžete mít pevný start na mokré trati, předtím se to dělalo často, ale momentálně nemůžeme startovat během lijáku. Bylo by to příliš. Nejen kvůli viditelnosti, ale pneumatiky neodvádějí dostatečné množství vody. Není to o jezdeckých schopnostech, protože v určitém bodě (při aquaplaningu) jsme naprosto bezmocní."