Smutné finále WEC v Bahrajnu
Závod značil i konec "zlaté éry LMP1".
Šampionát WEC (World Endurance Championship) se sezonou 2016 loučil minulou sobotu v Bahrajnu. A neznamenalo to jen loučení s ročníkem. Závod, který se de facto konal za vyloučení veškeré veřejnosti, současně značil i konec "zlaté éry LMP1". Po odchodu výrobce Audi zbydou v této beznadějně přetechnizované třídě jen dva soupeři, což se bude od příštího roku pomotérům jen těžce prodávat jako "hodnotný sport". S kariérou závodníka se loučil i bývalý jezdec F1 Mark Webber a tak mnozí večer po závodě nevěděli, zda se mají smát, nebo brečet.
Ingolstadtská značka čtyř kruhů, která scénu vytrvalostních závodů prototypů téměř dvě dekády výrazně ovlivnila, se loučila z pole-position. Lucas di Grassi a Oliver Jarvis zajistili vozu Audi R18 pěkné, ale v závodech na 6 hodin bezcenné, nejlepší postavení na startu před oběma prototypy Porsche 919, sesterskou Audinou a oběma vozy značky Toyota. Poslednímu souboji Audi-Porsche-Toyota dělaly v Arábii "kulisu" dva konkurence neschopné soukromé vozy LMP1, deset prototypů LMP2 a 13 vozů GT.
Čest vést pole WEC prvním kolem posledního závodu roku připadla jezdci Joest-Audi Duvalovi, za ním se za zvolna zapadajícího slunce zařadily obě porsche. Loučení Audi s velkým mezinárodním sportem pak po šesti hodinách jízdy pod stožáry umělého osvětlení skončilo grandiózním dvojitým triumfem. Duvalovy kolegové Jarvis s Di Grassim letos podruhé nedali až do cíle žezlo z ruky a za nimi se na druhé místo probojovala sesterská posádka s Lottererem, Trelyuerem a Faesslerem v kokpitu. Třetím místem se s aktivní kariérou rozloučila bývalá dvojka Red Bullu-F1, Mark Webber. Na stupínek vítězů směl společně s kolegy Hartleyem a Bernahrdem. Za nimi dojely s kolem ztráty na vítěze obě Toyoyty TS050 a bezbarvým šestým místem se mistrem světa vytrvalostních závodů sezony 2016 korunovala posádka druhého Porsche 919, Romain Dumas, Neel Jani a Marc Lieb. Nové šampiony zdržela oprava po srážce s pomalejším soupeřem, nedostatek konkurence ve třídě LMP1 ovšem znamenal, že jim jednoduše stačilo nějak dojet do cíle.
V boxech a v paddocku tedy vládla podivná směs z radosti, smutku a obav. U Porsche se těšili z titulu, v táboru Audi se snažili mužně vypořádat s odchodem, což se některým dařilo lépe, jiným hůře. Zvláště šedesátičlenné osazenstvo Joest Racingu možná prožije neklidnou zimu, bez jistoty zaměstnání...
O sportovní hodnotě titulu a šampionátu WEC se již letos dalo diskutovat - příští rok bude ještě hůře. LMP1 ztratí dva vozy Audi a přinejmenším i oba prototypy soukromníka Rebellion. FIA by opravdu měla vážně zvážit škrtnutí této třídy - vyprávějte o tom ale Toyotě a Porsche, kteří do vývoje jejich hybridů investovali desítky milionů...
Mnohem lepší sport předvedla v Bahrajnu třída LMP2. Roman Rusinov, René Rast a Alex Brundle (Jota-Oreca) startovali z poslední pozice, během senzační stíhací jízdy se ale probojovali až na první místo svého hodnocení. V cíli byli jen o čtyři sekundy před Gonzalesem, Sennou a Albuquerquem (Morand-Ligier). Z vozů GT byl nejrychlejší Aston Martin Dánů Thiima a Sorensena, kteří si tím zárověň zajistili i titul šampionů.
Celkový stav šampionátu WEC roku 2016:
1. Jani, Dumas, Lieb - Porsche 160 b.
2. Duval, di Grassi, Jarvis - Audi 147,5 b.
3. Konajaši, Conway, Sarrazin - Toyota 145 b.
4. Hartley, Webber, Bernhardt - Porsche 134,5 b.
5. Lotterer, Faessler - Audi 104 b.
6. Treluyer - Audi 70 b.
7. Imperatori, Kraihammer, Tuscher - Rebellion 66,5 b.
8. Davidson, Nakajima, Buemi - Toyota 60 b.
9. Menezes, Lapierre, Richelmi -Alpine 47 b.
10. Rusinov - Jota-Oreca 36 b.