Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Ekström: F1 by také měla používat žolíky

Ekström: F1 by také měla používat žolíky

Pomohou motorsportu objížďky a zkratky?

WTCC chce zvýšit atraktivitu svých městských závodů převzetím kontroverzní pomůcky z Mistrovství světa v rallycrossu. Tzv. žolíková kola, jsou v rallycrossu již samozřejmostí a podle úřadujícího mistra světa mohou pomoci nejen závodům cestovních vozů, ale i F1.

Žolíková kola jsou v chápání FIA kola, která jezdec absolvuje na alternativní, méně výhodné verzi okruhu. Jezdec musí jednou za závod projet několik desítek metrů trati navíc, přičemž o načasování rozhoduje on sám. Je to tedy taktický prvek, který dokáže dočasně zamíchat pořadím a nakonec se podepsat i na výsledku závodu. Taktizování s tím, kdy si jezdec může dovolit ztratit několik vteřin, je podobné taktizování se zastávkami v boxech. V Americe se využívá alternativní verze, kde jsou žolíková kola kratší než běžná, v podstatě se jedná o zkratky.

"Podle mě je žolíkové kolo jedna z nejlepších věcí v moderním motorsportu. Rozdíly v časech na kolo jsou velmi malé, hlavně na špičce. Pokud jste jen o desetinu sekundy na kolo rychlejší, nemáte to jak ukázat," vysvětluje Mattias Ekström. “Ale pokud máte žolíkové kolo, můžete ho využít a získat tak šanci zaútočit, aniž jste museli soupeře opravdu předjet v některé ze zatáček.

Je to jako koření. Můžete ho využít k obraně, absolvovat ho na začátku závodu a pak bránit. Nebo k tomu můžete přistoupit opačně a zůstat na trati. Podle mě by se tímto měl nechat inspirovat celý motorsport, nejen WTCC. Lidé, kteří nejsou experty na rallycross, mi říkají, že je to zajímavé. Je normální, že se to šíří dál. V F1 je hodně těsných závodů a pro ty vozy je těžké jezdit ve vláčku. Kdyby měli žolíkové kolo, jeden jezdec by jím mohl projet o pár kol dříve než druhý a získat tak pár kol v čistém vzduchu. Ta kola by mohl využít k (nepřímému) útoku na pozici."

Přinejmenším si můžeme říct, že nejen Strategická skupina F1 dokáže fanoušky svého sportu dokonale překvapit.