Jak změny ovlivní jízdu v Barceloně?
Ze zatáček se stávají rovinky.
Web Motorsport se podíval na výsledky prvních analýz vozů sezóny 2017 a odhadl, jak se změní jízda na okruhu v Barceloně. Opírá se přitom i o vyjádření Tima Gosse, technického ředitele McLarenu, podle kterého se v očích týmů stávají některé zatáčky rovinkami. Na svědomí to má zvýšení aerodynamického přítlaku i předpokládaná lepší přilnavost nových pneumatik Pirelli.
"Z pohledu inženýra je zatáčka definována jako místo na trati, kde jezdec musí vůz zpomalit, aby jím mohl projet a udržet přitom kontrolu nad vozem," napsal Goss. "Pokud otočí volantem, zatímco plynový pedál nechá až na podlaze, je to pro nás rovinka. Protože nové vozy budou rychleji, některé ze zatáček sezóny 2016 překlasifikovat na rovinky. Z pohledu jezdce to ale budou zatáčky ještě rychlejší než dosud, což znamená větší přetížení a větší fyzickou námahu."
Přestože loni Pirelli s pomocí Mercedesu, Ferrari a Red Bullu absolvovalo testovací program s přechodnými vozy, týmy nevědí, jak dobré pneumatiky se mu nakonec podaří vyrobit, jaký bude poměr mezi přilnavostí a výdrží, takže pracují pouze s odhady. Obecně se očekává, že kupříkladu třetí zatáčka v Barceloně bude alespoň o 30 km/h rychlejší než loni. Jezdci před ní nebudou brzdit a místo toho dají zabrat především svým krčním svalům, neboť na hlavu v přilbě bude působit boční přetížení vyšší než 5G.
Podle inženýra jednoho z týmů, který si nepřál být jmenován, se počítá s tím, že v Barceloně se bude na plný plyn jezdit 70 procent okruhu. Loni to bylo 50 procent. Simulace Magneti Marelli ukázala, že na Monze, okruhu s dlouhými rovinkami i pár pomalými šikanami, se pojede s pedálem na podlaze 80 procent kola, přičemž loni to bylo 69 procent.
Důležitým faktorem může opět být spolehlivost. Technická pravidla pohonných jednotek sice zůstávají prakticky stejná, ale každá z nich by měla vydržet alespoň 5 kompletních velkých cen. Každý jezdec totiž může během sezóny s 20 závody použít pouze 4 kusy, zatímco loni jich měl na 21 závodů 5. Zároveň se bude více jezdit na plný plyn a spalovací motor bude moci využít 105 kilogramů paliva místo loňských 100.
"Z pohledu inženýra je zatáčka definována jako místo na trati, kde jezdec musí vůz zpomalit, aby jím mohl projet a udržet přitom kontrolu nad vozem," napsal Goss. "Pokud otočí volantem, zatímco plynový pedál nechá až na podlaze, je to pro nás rovinka. Protože nové vozy budou rychleji, některé ze zatáček sezóny 2016 překlasifikovat na rovinky. Z pohledu jezdce to ale budou zatáčky ještě rychlejší než dosud, což znamená větší přetížení a větší fyzickou námahu."
Přestože loni Pirelli s pomocí Mercedesu, Ferrari a Red Bullu absolvovalo testovací program s přechodnými vozy, týmy nevědí, jak dobré pneumatiky se mu nakonec podaří vyrobit, jaký bude poměr mezi přilnavostí a výdrží, takže pracují pouze s odhady. Obecně se očekává, že kupříkladu třetí zatáčka v Barceloně bude alespoň o 30 km/h rychlejší než loni. Jezdci před ní nebudou brzdit a místo toho dají zabrat především svým krčním svalům, neboť na hlavu v přilbě bude působit boční přetížení vyšší než 5G.
Podle inženýra jednoho z týmů, který si nepřál být jmenován, se počítá s tím, že v Barceloně se bude na plný plyn jezdit 70 procent okruhu. Loni to bylo 50 procent. Simulace Magneti Marelli ukázala, že na Monze, okruhu s dlouhými rovinkami i pár pomalými šikanami, se pojede s pedálem na podlaze 80 procent kola, přičemž loni to bylo 69 procent.
Důležitým faktorem může opět být spolehlivost. Technická pravidla pohonných jednotek sice zůstávají prakticky stejná, ale každá z nich by měla vydržet alespoň 5 kompletních velkých cen. Každý jezdec totiž může během sezóny s 20 závody použít pouze 4 kusy, zatímco loni jich měl na 21 závodů 5. Zároveň se bude více jezdit na plný plyn a spalovací motor bude moci využít 105 kilogramů paliva místo loňských 100.