PJ Mercedesu, Ferrari a Renaultu jsou téměř vyrovnané
Podle analýzy FIA pouze Honda ztrácí více než 0.3 sekundy.
Odborníci FIA vypracovali analýzu, podle níž tým používající letošní pohonnou jednotku Ferrari, Renaultu nebo Mercedesu není vůči nikomu znevýhodněn o více než 0.3 sekundy. Všechny tři pohonné jednotky jsou tedy téměř stejně výkonné a v boji osmi z deseti týmů F1 rozhoduje hlavně zbytek vozu a jezdci. Více ztrácí pouze McLaren a jeho letošní pohonná jednotka od Hondy a Sauber používající loňské pohonné jednotky Ferrari.
Analýza byla vypracována kvůli písemné dohodě mezi FIA, automobilkami a týmy F1, podle níž by se měly rozdíly mezi pohonnými jednotkami ještě před koncem jejich životního cyklu v roce 2020 zmenšit pod tři desetiny sekundy na kolo na okruhu Barcelona-Catalunya.
"Součástí loňské dohody bylo sbíhání výkonu pohonných jednotek," vysvětlil Charlie Whiting, ředitel technického oddělení FIA. "Všichni jsme se dohodli na systému, kde po prvních třech závodech sezóny zkontrolujeme, zda došlo ke konvergenci výkonu pohonných jednotek. Podle této analýzy jsou tři ze čtyř výrobců pohonných jednotek v rozmezí tří desetin sekundy na kolo v Barceloně.
Udělali jsme simulaci založenou na všech datech, ke kterým máme přístup pouze my. Takže jsme vzali všechna data z prvních tří závodů týkající se všech pohonných jednotek a dali jsme jim simulačním inženýrům v Ženevě a Fabrice Lomovi (řediteli FIA pro motory). Ti použili metodu, která byla odsouhlasena všemi čtyřmi výrobci, abychom se dozvěděli, jak pohonné jednotky ovlivní kolo na okruhu v Barceloně. Když jsme skončili, bylo Strategické skupině F1 oznámeno, že jsme dosáhli konvergenci výkonu."
Red Bull, který má zastoupení ve Strategické skupině, prý nebyl s výsledkem spokojen a nevěří mu. Je si jistý, že kvůli Renaultu ztrácí mnohem více než tři desetiny sekundy. Whiting reálnost výsledku přímo neobhajoval, pouze podotkl, že na metodě porovnání se loni dohodli zástupci automobilek.
"Pro nás je důležité, že tento postup podepsali všichni. Samozřejmě, byli to všichni výrobci pohonných jednotek, ne týmy, ale to snad nikoho nepřekvapuje. Podle tohoto systému bylo dosaženo sbíhání výkonu pohonných jednotek. Nemůžeme ho teď měnit, takto jsme se dohodli před rokem. Teď všichni vědí, že jsme to udělali a jak jsme to udělali a že jsme dostali tenhle výsledek."
Honda se do tří desetin sekundy nedostala, takže o stoprocentním úspěchu opatření se mluvit nedá. Říkalo se, že McLaren na základě toho požádá o pomoc pro Hondu, jenže v dohodě se píše pouze o tom, co by se mělo dít, ne jak vyřešit situaci, když se to dít nebude. Kromě toho, Whiting je spokojený, že jsou na papíře vyrovnané tři ze čtyř pohonných jednotek.
"Nebylo to dohodnuté, aby se někomu pomáhalo. Pouze jsme si chtěli ověřit účinnost přijatých opatření, tedy zrušení žetonového systému a dalších věcí, které se odsouhlasily kvůli konvergenci výkonu."
Analýza byla vypracována kvůli písemné dohodě mezi FIA, automobilkami a týmy F1, podle níž by se měly rozdíly mezi pohonnými jednotkami ještě před koncem jejich životního cyklu v roce 2020 zmenšit pod tři desetiny sekundy na kolo na okruhu Barcelona-Catalunya.
"Součástí loňské dohody bylo sbíhání výkonu pohonných jednotek," vysvětlil Charlie Whiting, ředitel technického oddělení FIA. "Všichni jsme se dohodli na systému, kde po prvních třech závodech sezóny zkontrolujeme, zda došlo ke konvergenci výkonu pohonných jednotek. Podle této analýzy jsou tři ze čtyř výrobců pohonných jednotek v rozmezí tří desetin sekundy na kolo v Barceloně.
Udělali jsme simulaci založenou na všech datech, ke kterým máme přístup pouze my. Takže jsme vzali všechna data z prvních tří závodů týkající se všech pohonných jednotek a dali jsme jim simulačním inženýrům v Ženevě a Fabrice Lomovi (řediteli FIA pro motory). Ti použili metodu, která byla odsouhlasena všemi čtyřmi výrobci, abychom se dozvěděli, jak pohonné jednotky ovlivní kolo na okruhu v Barceloně. Když jsme skončili, bylo Strategické skupině F1 oznámeno, že jsme dosáhli konvergenci výkonu."
Red Bull, který má zastoupení ve Strategické skupině, prý nebyl s výsledkem spokojen a nevěří mu. Je si jistý, že kvůli Renaultu ztrácí mnohem více než tři desetiny sekundy. Whiting reálnost výsledku přímo neobhajoval, pouze podotkl, že na metodě porovnání se loni dohodli zástupci automobilek.
"Pro nás je důležité, že tento postup podepsali všichni. Samozřejmě, byli to všichni výrobci pohonných jednotek, ne týmy, ale to snad nikoho nepřekvapuje. Podle tohoto systému bylo dosaženo sbíhání výkonu pohonných jednotek. Nemůžeme ho teď měnit, takto jsme se dohodli před rokem. Teď všichni vědí, že jsme to udělali a jak jsme to udělali a že jsme dostali tenhle výsledek."
Honda se do tří desetin sekundy nedostala, takže o stoprocentním úspěchu opatření se mluvit nedá. Říkalo se, že McLaren na základě toho požádá o pomoc pro Hondu, jenže v dohodě se píše pouze o tom, co by se mělo dít, ne jak vyřešit situaci, když se to dít nebude. Kromě toho, Whiting je spokojený, že jsou na papíře vyrovnané tři ze čtyř pohonných jednotek.
"Nebylo to dohodnuté, aby se někomu pomáhalo. Pouze jsme si chtěli ověřit účinnost přijatých opatření, tedy zrušení žetonového systému a dalších věcí, které se odsouhlasily kvůli konvergenci výkonu."