Některé vozy během závodů měnily světlou výšku
FIA se snaží zakázat fintu s volantem
FIA se těsně před Vánocemi pustila do boje proti fintě, kterou u některých týmů odhalila během sezony 2017. Všechny stáje upozornila, že si nepřeje, aby se v roce 2018 úmyslně měnila světlá výška přední části vozu v závislosti na natočení volantu. Ředitel velkých cen Charlie Whiting totiž přišel na to, že týmy prostřednictvím složitých systémů řízení a zavěšení předních kol ovlivňují světlou výšku, aby zlepšily aerodynamiku.
Whiting přitom připouští, že změna světlé výšky při točení volantem je normální věc. Není ale normální, aby tato změna přesáhla pět milimetrů. Prostřednictvím technické směrnice požaduje od týmů F1, aby mu zasílaly důkazy o tom, že pokud jejich systémy mění světlou výšku přední části vozu, děje se tak ryze náhodně.
Zdroje webů Autosport a Motorsport tvrdí, že Red Bull na schůzce v Londýně požadoval zachování svobodného vývoje těchhle systémů, zatímco Ferrari podpořilo zavedení omezení. Mercedes na setkání navrhl, aby se povolilo aktivní zavěšení kol s tím, že jeho fyzické části i software budou jednotné a pod kontrolou FIA.
"Během sezony se ukázalo, že některé týmy navrhly zavěšení a systémy řízení tak, aby měnily světlou výšku přední části vozu. Zatímco jistým odlišnostem se nelze vyhnout, efekt některých systémů má daleko k náhodným změnám světlé výšky. Také jsme přesvědčeni, že jakákoli jiná než náhodná změna světlé výšky s velkou pravděpodobností ovlivní aerodynamické vlastnosti vozu," napsal Whiting.
"Všechny změny by měly být výhradně náhodné. Proto od vás (týmů) budeme požadovat veškerou dokumentaci potřebnou k tomu, abychom pochopili, jakým způsobem je světlá výška ovlivňována systémem řízení. Abyste nás přesvědčili, musíte doložit, že při točení volantem se světlá výška nikdy nezmění o více než pět milimetrů."
Technická směrnice dorazila do sídel týmů tři týdny po setkání v Londýně, krátce před Vánocemi, čili v době, kdy se již pomalu spouští výroba prvních dílů pro vozy sezony 2018. Má se za to, že některé týmy budou směrnici prostě ignorovat, jsouce přesvědčeny, že zákaz nemá dostatečnou oporu v Technických pravidlech F1.
"Myslím si, že se to nedá uhlídat, a týmy na zákaz nebudou brát ohled. Tohle je prostě pohled FIA, není to zákon. Nic se tím nemění," tvrdí nejmenovaný insider.
Whiting se bude odvolávat na pasáž, která byla do technických pravidel vložena, když se v první polovině 90. let zakazovalo aktivní zavěšení kol.
"Je zakázán jakýkoli systém vozu, zařízení nebo úkon, které by využily jezdcovo konání ke změně aerodynamických vlastností vozu," píše se v Technických pravidlech F1.
Při světlé výšce dva centimetry má každý ubraný milimetr vliv na proudění vzduchu pod vozem i jeho chování v zatáčkách. Expert Gary Anderson, bývalý technický ředitel a šéfdesignér Jordanu a Prostu, se domnívá, že tyto týmy využívaly změny ve vzdálenosti přední části vozu od asfaltu k tomu, aby se v pomalých zatáčkách choval mírně přetáčivě, ale v rychlých byl neutrální až mírně nedotáčivý. V krátkých pomalých zatáčkách je totiž důležitá rychlá změna směru a v dlouhých rychlých se klade důraz na stabilitu vozu. Navíc, když se po výjezdu z pomalé zatáčky narovná volant, přední část vozu se vrátí výše a pustí více vzduchu na difuzor. To zvýší přítlak generovaný zádí vozu, tedy tlak na zadní kola, a umožní rychlejší akceleraci.