Dvojité vítězství Ferrari v Monte Carlu
VC Monaka – závod.
Monacký závod přinesl to, co jsme očekávali. Žádné drama vyplývající z těsných soubojů a alespoň občasného předjíždění. Ale zato neopakovatelnou atmosféru, ideální počasí a kolize vyplývající ze slalomu mezi svodidly. Byla to pěkná podívaná.
První řadu na startu obsadila ferrari. Letos už podruhé, ale předtím v Rusku se jim to povedlo po více než osmi letech. V Soči oba jezdci díky tomu vystoupili na stupeň vítězů, ovšem nikoli na ten nejvyšší stupínek. Teď si takovou variantu nepřipouštěli. Vždyť v Monaku je úspěšná kvalifikace základem úspěchu. Je to skutečně pravda? Ze statistického hlediska ano. Z posledních třinácti ročníků se jen třikrát stalo, že závod nevyhrál vítěz kvalifikace. Z toho ovšem dvakrát v posledních dvou letech… A do třetice letos!
Penalizace odsunuly na startovním roštu Buttona o patnáct míst, Vandoorna o tři místa a Ericssona o pět míst za výměnu převodovky. Chudák Button byl v tom nevinně, protože zaskočil za Alonsa startujícího v závodě 500 mil v Indianapolisu a zdědil auto s tolika hříchy, že kvůli další výměně pohonné jednotky dostal tak obrovský trest. Tým ho nakonec neposlal na poslední pozici na roštu, ale vyslal ho do závodu z uličky před boxy.
Start je v Monaku vždy prvním kritickým momentem. Tentokrát se však do první zatáčky 75. ročníku Velké ceny Monaka v ulicích Monte Carla najíždělo hodně opatrně. Na konci úvodního kola zamířili k mechanikům Button a Wehrlein a potvrdili očekávanou taktiku absolvovat zbytek závodu na jedné sadě pneumatik. Při návratu na trať se mezi nimi poprvé zajiskřilo, protože mechanici pustili Wehrleina do boje ve chvíli, kdy už kolem projížděl Button. Wehrlein byl potrestán za nebezpečné vypuštění z boxového stání penalizací 5 s.
Vpředu se nic zásadního nedělo a jezdci kroužili v pořadí Räikkönen, Vettel, Bottas, Verstappen, Ricciardo, Sainz, Pérez, Grosjean, Magnussen, Hülkenberg, Kvjat a dvanáctý Hamilton. Kvjat o dvě místa klesl, Magnussen si o dvě polepšil, všichni ostatní drželi své pozice. Vozy za sebou kroužily s rozestupy dvou až tří vteřin. Byl to záměr, aby se auta nepřehřívala a aby se víc šetřily pneumatiky.
Nezdálo se, že by vůbec někdo měl v úmyslu předjíždět. Verstappen se sice přibližovat Bottasovi, ale na útok bylo brzy. V 16. kole došlo k prvnímu vzrušení, když Hülkenberg odstavil auto s poruchou převodovky. Ve stejné chvíli se trochu zdržel u mechaniků Pérez, jehož přední křídlo bylo poškozené při drobné kolizi v první zatáčce. Klesl tím až na 16. pozici za Strolla a Palmera.
Uplynulo 20 kol a Hamilton už byl desátý, i když jen s přispěním soupeřů. Před sebou měl Kvjata a rozhodně nebyl nijak výrazně rychlejší. Ferrari v čele zvyšovala náskok, Bottas už ztrácel 6,165 s, Verstappen 8,873 s a Ricciardo 12,435 s. Desátý Hamilton měl manko 36,990 s. Konečně se schylovalo k prvnímu útoku. Pérez se dotáhl na patnáctého Strolla a se ztrátou několika desetin vteřiny se ho snažil znervóznit svou přítomností. Chyba soupeře by byla nejsnazší cestou k předjetí.
Ve 25. kole se zdálo, že Räikkönen v čele trochu ztrácí tempo, přiblížil se mu Vettel a také třetí Bottas. Ve 27. kole Kimi předjel o kolo posledního Buttona. Zakrátko měl velké problémy Verstappen, ale klouzající red bull dokázal zkrotit. Vedoucí pětice Räikkönen, Vettel, Bottas, Verstappen a Ricciardo kroužila v rozmezí 6,687 s, ale šestý Sainz už ztrácel 20,575 s a desátý Hamilton 38,199 s. Ve 32. kole si dojel pro nové pneumatiky Verstappen a klesl na 6. místo. Okamžitě na to reagoval Bottas a udržel se před nizozemským soupeřem.
Ve 35. kole zastavil i vedoucí Räikkönen a vrátil se za v této fázi velmi rychlým Ricciardem. Australan stáhnul vedoucího Vettela na rozdíl 5,200 s ve 36. kole. Oba špičkové týmy tedy zvolily u obou jezdců odlišné strategie. Když dostal Vettel zprávu o situaci za jeho zády, hned zareagoval zrychlením. Ve 37. kole si dojel pro novou sadu pneumatik Ricciardo a na trať se vrátil před Bottasem i Verstappenem. O kolo později jel do boxů i Vettel a vrátil se na vedoucí pozici. A právě v té chvíli jsme měli za sebou rozhodující fázi celého závodu.
Špička se ve 40. kole seřadila v pořadí Vettel, Räikkönen +3,819, Ricciardo +10,213, Bottas +18,300, Verstappen +19,580 s. Za nimi už byl šestý Hamilton, ale zatím bez zastávky v boxu. Tentokrát se vyplatilo zůstat na trati o něco déle, čehož proti týmovým kolegům využili Vettel i Ricciardo. Räikkönen tím evidentně ztratil motivaci, protože od té chvíle výrazně ztrácel, ve 45. kole už 6,977 s. Ricciardo jezdil bezpečně třetí, zatímco na Bottase vyvíjel tlak Verstappen.
Ve 47. kole zastavil Hamilton a vrátil se na 7. místo za Sainze, ale před Grosjeana a Kvjata. Hamilton jezdil časy o půl až o jednu vteřinu lepší než Sainz, ale i Verstappen a Bottas. Jako by se ještě nechtěl vzdát možnosti vylepšit bodový zisk. Räikkönena varovala zpráva, že Ricciardo jezdí až o půldruhé vteřiny rychleji. Chladný Fin se znovu nažhavil, ale jeho náskok se stále ztenčoval. Nejrychlejším jezdcem na trati byl Hamilton, který se už přilepil na záda Sainzovi.
V 60. kole se před vjezdem do tunelu převrátil Wehrleinův sauber na bok a na trať vyjel zpomalovací vůz. Jezdec byl uvězněný uvnitř, ale naštěstí nezraněný. Kolize s Buttonem měla opravdu kuriózní závěr a dlouho trvalo, než byl sauber v zatáčce Portier převrácen zpět na kola. Dlouhý had vozů se zatím seřadil v těsných rozestupech a to slibovalo atraktivní závěr závodu. Na restart jezdci čekali v pořadí Vettel, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Verstappen, Sainz, Hamilton, Grosjean, Kvjat, Vandoorne, Pérez, Massa, Magnussen, Palmer, Stroll a Ocon. Když v 65. kole dostali o kolo opoždění jezdci pokyn, aby předjeli safety car, Ericsson nezvládl jednu z prvních zatáček a narazil do svodidel…
Od 67. kola se znovu závodilo naostro. Po restartu se v první zatáčce čelem zabořil do bariéry Vandoorne. V 72. kole došlo v zatáčce La Rascasse ke kolizi mezi Kvjatem a Pérezem, při které mexické torpédo odstřelilo Kvjatova malého býčka. Vzápětí odstavil svůj williams Stroll. Najednou se toho událo víc než za první polovinu závodu.
O stupeň vítězů se však nebojovalo. Rozestupy byly konstantní, nikdo se ani nepokusil zaútočit. Po 16 letech v Monte Carlu triumfoval tým Ferrari, i když se to nepodařilo nejrychlejšímu z kvalifikace Räikkönenovi. Naopak poprvé od VC Singapuru 2015 chyběl na stupni vítězů jezdec Mercedesu.
p.
|
Jezdec
|
Tým
|
Čas
|
Kola
|
1.
|
S.Vettel | Ferrari |
1h 44:44.340
|
78
|
2.
|
K.Räikkönen | Ferrari |
+ 0:03.145
|
78
|
3.
|
D.Ricciardo | Red Bull |
+ 0:03.745
|
78
|
4.
|
V.Bottas | Mercedes |
+ 0:05.517
|
78
|
5.
|
M.Verstappen | Red Bull |
+ 0:06.199
|
78
|
6.
|
C.Sainz | Torro Roso |
+ 0:12.038
|
78
|
7.
|
L.Hamilton | Mercedes |
+ 0:15.801
|
78
|
8.
|
R.Grosjean | Haas |
+ 0:18.150
|
78
|
9.
|
F.Massa | Williams |
+ 0:19.445
|
78
|
10.
|
K.Magnussen | Haas |
+ 0:21.443
|
78
|
11.
|
J.Palmer | Renault |
+ 0:22.737
|
78
|
12.
|
E.Ocon | Force India |
+ 0:23.725
|
78
|
13.
|
S.Perez | Force India |
+ 0:39.089
|
78
|
14.
|
L.Stroll | Williams |
|
71
|
15.
|
D.Kvyat | Torro Roso |
|
71
|
16.
|
S.Vandoorne | McLaren |
|
66
|
17.
|
M.Ericsson | Sauber |
|
63
|
18.
|
J.Button | McLaren |
|
57
|
19.
|
P.Wehrlein | Sauber |
|
57
|
20.
|
N.Hülkenberg | Renault |
|
15
|