Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Historie F1: Velká cena Kanady 2007

Historie F1: Velká cena Kanady 2007

První triumf Hamiltona.

Přesně před deseti lety se v Montrealu odehrála jedna z nejdramatičtějších velkých cen historie. Výjimku představoval v čele poklidně kroužící Hamilton.

Alonso si byl dobře vědom síly svého mladičkého kolegy. Proto také po startu vsadil vše na jednu kartu: dostat se před Hamiltona hned v první zatáčce. Tlačil se vnějším obloukem, šel později na brzdy, ale když viděl marnost svého počínání, raději si to namířil rovně do trávy, prolétl šikanou, zaskákal si na obrubnících a jen se štěstím Hamiltona neodstřelil na výjezdu ze zatáčky. „Vylekal jsem se, když prolétl kolem mě. Střetu bych nedokázal zabránit. Byla to vlastně jediná krizovka celého závodu,“ svěřil se později Hamilton.

Alonso byl nakonec rád, že zkrotil auto na asfaltu a udržel se aspoň na třetím místě za Heidfeldem. Protože za jejich zády do sebe lehce ťukla obě ferrari, vklínil se mezi ně Rosberg. Za Räikkönenem vyrazili Fisichella, Kubica, Webber a Sató. Od úvodního kola se Alonso s šikanou rval a rval, ale po celý závod ji nepřepral. Když v 15. kole znovu vyjel do trávy, stačil si ještě pozici udržet, ale když totéž zopakoval v 19. kole, využil toho Massa.

 Ve 21. kole poprvé vyjel safety car a ovlivnil tím celý závod. O kolo předjížděný Sutil havaroval, zůstal stát na trati, a proto ředitel závodu správně rozhodl o vyslání zpomalovacího vozu. Alonso s Rosbergem bohužel v té době museli s prázdnou nádrží za mechaniky a tankovali dřív, než byl dán pokyn Pit Lane Open. Poprvé v sezoně tedy muselo být uplatněno pravidlo o penalizaci 10 sekund stop&go. Tím se oba definitivně propadli do hloubi pole, i když Alonso se ještě postaral o atraktivní podívanou.

Po čtyřech kolech byl závod znovu odstartován, ale jen na pár sekund. Kubica jel po zastávce v boxu až na 15. pozici a chtěl rychle kupředu. Při pokusu o předjetí narazil zezadu do Trulliho, dostal se na nečistý povrch tratě a ztratil vládu nad vozem. Následovalo několik vteřin děsivé podívané. Auto nadskočilo na obrubníku, ve velké rychlosti narazilo do svodidel, odrazilo se zpátky napříč přes trať, udělalo při tom podélné salto a zabořilo se do svodidel na protější straně. Byly to už jen trosky otrhaného kokpitu, z něhož bezvládně čněla jezdcova hlava...

 Kolem tratě už kolovaly zvěsti, že nehoda měla tragické následky, když v padoku najednou Kubicův manažer tvrdil, že s jezdcem mluvil telefonicky ještě ze sanitky. Nehoda, po níž by před lety jezdec přinejlepším bojoval o život, skončila jako zázrakem bez jediné zlomeniny!

Ve 34. kole byl závod potřetí odstartován. Třetí pozici musel nerad opustit Alonso, protože až ve 36. kole s Rosbergem nastoupili k výkonu trestu a na deset sekund museli zastavit u mechaniků v boxu. Když se vrátili, byl z toho Rosberg tak rozhozený, že v první zatáčce společně s Trullim předvedli parádní synchronizovanou piruetu. V té chvíli Rosberg, jezdící po celý víkend skvěle, klesl až na předposlední místo.

Sportovní komisaři v té době řešili starší hřích. Už ve 25. kole společně zastavilo osm jezdců, mezi nimi také Massa za zády s Räikkönenem, Fisichella, Kubica či Trulli. Jeli těsně na sobě, hlídali se navzájem, a tak se stalo, že dva z nich přehlédli červená světla na semaforu u výjezdu z boxové uličky. Komisaři dlouho prověřovali fakta, aby měli jistotu – a v 51. kole Massovi s Fisichellou ukázali černé vlajky!

Když oba opouštěli jezdecké pole, kroužil už zase po trati safety car. Albers skákal po trávě tak vehementně, že rozesel trosky předního křídla a dalších částí vozu i po asfaltu. Od 55. kola se znovu mělo závodit, ale Liuzzi se nechal strhnout a hned v prvním kole na plný plyn narazil bočně do zdi. Zpomalovací vůz vyjel počtvrté...

Sató si snad vzpomněl na svá vítězná léta ve F3, kdy byl považován za hvězdu budoucnosti. Když se v 61. kole naposled restartoval závod, kroužil na 9. místě. O jedno se posunul díky Barrichellově zastávce v boxu, v 66. kole předjel Schumachera a v 68. kole na stejném místě Alonsa. Byly to parádně připravené útoky v nájezdu do poslední šikany a oba soupeře předjel vnějším obloukem! „Byl to nejhezčí den v mé dosavadní závodní kariéře,“ neskrýval Sató nadšení. „V závěru jsem držel tempo s těmi nejlepšími.“ Výrok to byl skromný, protože předjet dvě kola před cílem dvojnásobného mistra světa, to byl skutečně výkon k zaznamenání.