Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

FIA se opět věnuje spalování oleje

FIA se opět věnuje spalování oleje

Okamžitý konec kvalifikační převahy Mercedesu?

Používání oleje jako paliva? To je přece nesmysl! Ne však ve F1, kde je průtok paliva omezen a sledován senzorem a v kvalifikaci může rozhodnout každá koňská síla. Že podezření Red Bullu a Renaultu, že Mercedes takto obchází pravidla, není nesmyslné, už před pár měsíci potvrdil zájem FIA. V nových pravidlech se píše, že FIA ​​může kdykoliv odebrat vzorek oleje z hlavní nádrže, že se zakazuje aktivní ovládání vzduchových ventilů (přes které je možné nasávat i olej) a že tým musí během celého závodního víkendu používat jedinou specifikaci oleje (protože olejopalivo je možná dost dobrým mazivem na jedno kolo, ale nejspíš ne ideálním na závodní vzdálenost a všechny kilometry odjeté v trénincích). Stále si myslíte, že pálit ve válcích olej je nesmysl? FIA evidentně ne.

Jelikož výše uvedené změny se podařilo prosadit pouze s účinností od příští sezony, látá alespoň díry ve výkladu těch současných. Palivo je prý pouze benzin a benzin je pouze to, co vyhovuje technickým pravidlům věnovaným této oblasti.

"Abychom se zbavili nejasností, jediným palivem dovoleným použít při spalování je benzin a ten musí mít vlastnosti jasně popsáné v odstavci 19 technických předpisů," napsal týmům Marcin Budkowski, šéf technického oddělení FIA pro F1. "Přestože ty přímo neurčují vlastnosti motorového oleje, jakýkoliv pokus o obohacení oleje o přídavné komponenty nebo látky za účelem zlepšení spalování se bude považovat za jejich porušení."

Zjednodušeně řečeno: Mazivo se nemá vyvíjet s úmyslem zlepšit výkon motoru při jeho spalování (kterému přitom nelze zcela zabránit). Nabízí se otázka, zda FIA skutečně může nejlepším chemikům Petronasu, partnera Mercedesu, dokázat, že nějaká složka jeho maziva se dobře spaluje a vůbec nemaže, tudíž nemá v mazivu co pohledávat.