Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak je to s vyhláškou proti porpoisingu?

Jak je to s vyhláškou proti porpoisingu?

Podle Ferrari vůbec neplatí.

Porpoising a jeho zákaz byly velkým tématem víkendu VC Kanady a zůstaly jím i tento týden. FIA uznala porpoising za bezpečnostní problém a sama sobě tak dala právo provádět úpravy v pravidlech v průběhu sezony i bez souhlasu týmů. Šéf Scuderie Ferrari ale upozornil, že FIA ​​udělala procesní chybu, když technickou vyhláškou dala týmům do rukou nástroje na potlačení porpoisingu, například přidáním druhé stabilizační tyče mezi podlahu a karoserii. Nemá se to dělat technickou vyhláškou.

Podle nás technická vyhláška není platná,“ řekl Mattia Binotto v rozhovoru pro RaceFans. „Už jsme o tom informovali FIA. Důvodem je, že technická vyhláška slouží pouze k upřesnění nebo vysvětlení technických pravidel. Technická vyhláška nemůže změnit technické pravidlo. Pokud se jedná o otázku bezpečnosti, FIA musí konzultovat s Technickou poradní komisí, změnit pravidla a následně si změny nechat formálně schválit Světovou radou motorsportu. Potom nepotřebuje souhlas týmů. Ale technickou vyhláškou to udělat nelze.

Samozřejmě, FIA může svou chybu vcelku rychle napravit, nejspíš na tom již pracuje. Jinak Ferrari bude v tomto politickém zápase nejspíš někde uprostřed. Jeho vozy na začátku roku evidentně trpěly porpoisingem, v poslední době je však méně evidentní a zvláštně trápí více Carlose Sainze a méně Charlese Leclerca. Ferrari tedy jistě nechce nahrát Mercedesu, ale zase musí vidět, že Red Bull vyřešil porpoising ještě před sezonou.

Porpoising musí být v budoucnu zredukován. Asi budou zapotřebí technické změny. V posledním závodě porpoising nebyl velkým problémem, ale to se mění v závislosti na okruhu,“ dodal Binotto.

Šéf Scuderie se také podivil, že Mercedes měl ve druhém tréninku už na voze druhou stabilizační tyč, přestože FIA ​​svůj záměr oznámila pouze ve čtvrtek. Takže to vypadá, že Mercedes tvůrcům pravidel podsunul své nápady a byl předem připraven.

Toto Wolff řekl, že všechno udělali přes noc. Já k tomu řeknu pouze tolik, že Ferrari by to tak rychle určitě nestihlo a že jsem překvapený, že existuje tým, který to dokáže za jednu noc.

V sobotu tým Alpine avizoval stejnou námitku, jakou výše vysvětlil Binotto, takže vůz Mercedesu (i všechny ostatní) byly vráceny do původního stavu, aby neriskovaly vyloučení z výsledkové listiny.

Helmut Marko, motorsportovní šéf Red Bullu, bez ostychu ukázal prstem na Mercedes jako na jediný důvod změn.

FIA nám nemůže nařizovat, jak si máme nastavit svůj vůz. A změna světlé výšky je změna nastavení. To FIA nesmí. Kromě toho je zřejmé, že tohle všechno se dělá pouze kvůli tomu, že jeden tým má problémy. Ale ten tým by měl prostě vyřešit své problémy, neměl by to být problém všech ostatních.

Marko naráží na druhou část opatření FIA, ve které si rezervuje právo přikázat týmu zvětšit světlou výšku vozu, pokud budou jeho jezdci evidentně trpět porpoisingem. Tato část ale může ublížit jedině týmům s vozy trpícími porpoisingem.

"My v němčině říkáváme: „Der Schuss ging nach hinten los". Vybuchlo jim to do tváře," směje se Marko.

Třeba však říci, že v Baku například Mick Schumacher z týmu Haas kvůli porpoisingu nedokončil jeden z tréninků a po závodě řekl, že mu zůstaly na těle modřiny po bezpečnostních pásech. Během víkendu VC Španělska si stěžoval již zmíněný Sainz z Ferrari, který se obává o svá záda, pokud porpoising zůstane dlouhodobou součástí života jezdce F1.

Porpoising v Montrealu nebyl problémem, ale to ani v Barceloně. Foto: Mercedes

O porpoisingu budeme nejspíše slyšet i při sledování nejbližší sezony seriálu Touha po vítězství z dílny Netflixu, kterého štáb byl v Montrealu přítomen na pravidelném sobotním setkání generálního ředitele F1 (Stefana Domenicaliho) se šéfy týmů.

Myslím, že velká část tohoto setkání byla prostě jen divadlo. Možná to propojí s novým filmem, který Lewis (Hamilton) natočí,“ pousmál se Christian Horner, šéf týmu Red Bull.

Někteří přítomní byli hodně emocionální,“ potvrdil Mike Krack, šéf týmu Aston Martin.

A pořádně překvapil Toto Wolff, jenž po Montrealu vysvětlil, že Mercedes už nemá problém s porpoisingem, ale s něčím úplně jiným.

Myslím, že potřebujeme definovat porpoising a oddělit ho od problému s narážením podlahou o asfalt,“ řekl šéf týmu Mercedes. "Porpoising je aerodynamický efekt, s nímž jsme si my poradili už kolem Barcelony. Náš problém je spíše o tom, jak jezdci trpí, když vůz přejíždí obrubníky, výmoly a podobně. Vozy jsou prostě příliš tvrdé.

Takže ta divočina, co v Baku předváděly vozy Mercedesu, podle Wolffa nebyla žádný porpoising, to jen podlahy vozů narážely o asfalt.

Zdroj: Motorsport, RaceFans, úvodní foto: Mercedes