Ilmor hledá partnera na projekt F1
I po zjednodušení bude vývoj motoru ohromně drahý.
Dokud konečná podoba nových technických pravidel pro motory F1 ještě není známa, mnozí výrobci si myslí, že právě oni by v budoucnu mohli vyzvat současný čtyřlístek Honda, Renault, Ferrari a Mercedes. Šéf společnosti Cosworth nedávno prozradil, že bude členem skupin, hledajících správný typ motoru pro sezonu 2021 a další, a na palubě je i další známé jméno. Společnost Ilmor by se také chtěla vrátit do F1.
Jedná se o druhý Ilmor. Ten první založili Mario Illien a Paul Morgan v roce 1983. Na počátku 90. let navrhoval motory F1, postupně byl pohlcen společností Daimler a dnes pod jménem Mercedes AMG High Performance Powertrains vyrábí nejsilnější motory. Morgan zahynul při leteckém neštěstí a Illien založil nový Ilmor sám. V jeho čele pomohl Renaultu navrhnout B-verzi jeho motoru pro sezonu 2016, přičemž se na vývoji původně podílel jako partner Red Bullu.
Nezávislý výrobce ale může pomýšlet na návrat pouze v případě, že se bude jezdit s jednoduššími motory a i jejich vývoj bude více omezen pravidly.
"Očividně je zájem o návrat nezávislých výrobců. To je jeden důvod, proč chodím na tato setkání. Chci vidět, jestli se to ubírá správným směrem pro nezávislé. Bude to chtít hodně zjednodušování a škrtání nákladů a zlepšení na straně závodění a zvuku. Pokud by se řeklo: Standardní turbo pro všechny!, ušetřilo by se velmi mnoho peněz, to je jisté," řekl Illien.
Vývoj na současné úrovni si mohou dovolit pouze automobilky. "Šetření je nezbytné, v opačném případě nezávislí nemají šanci. Není to pouze o nákladech na vyvinutí určitého motoru, ale také o nákladech na vývoj. Jistě, každý by měl vyvíjet a zlepšovat, ale pravidla by měla být napsána tak, aby se i s velkými investicemi dal dosáhnout pouze malý progres."
Návrat nezávislých výrobců motorů by si vyžádal velké změny. V současnosti je například omezený počet pohonných jednotek na jezdce a sezonu, takže týmy si jich musejí kupovat méně. Vývoj pohonných jednotek schopných zvládnout třetinu dlouhé a náročné sezony F1 je ale extrémně drahý, což se promítá do nákladů výrobce.
"Budeme to muset nějak vyřešit. Příští rok bude dražší udržet se na třech motorech než vyrobit čtyři motory. Všechny nové části, které kvůli tomu bude nutné vyvinout, projdou testy na dynamometru. Už čtyři jsou vysoce položenou laťkou. Sezona je v poločase a polovina pole už má problémy."
Také by se prý mělo méně myslet na nudné technologie z moderního silničního provozu. "Podle mě není relevance k silničnímu provozu tak důležitá. Z mého úhlu pohledu bychom se měli vrátit k tomu, čemu se říká závodění. Ano, do jisté míry můžeme myslet na silniční vozy, ale mělo by to být až sekundární. Pak se nikdo nejde podívat na závod F1, protože je tak nudný. Funguje to jinak. MGU-H je jedna z velmi drahých věcí. Měli bychom zvážit i extrémní změnu, tedy návrat k atmosféře s KERSem. Nemyslím si, že je to možné, ale diváci by byli nadšeni. Když celý svět směřuje k hybridům a elektřině, měli bychom mít něco, co nikdo nemůže mít doma."
A i pak by Ilmor potřeboval partnera, který by projekt spolufinancoval. "Někdo by musel zaplatit první náklady. Zákazníci by to asi nepokryli. Nejspíš bude potřebná podpora výrobce automobilů. Ale když se podíváme na Red Bull, ten má TAG, takže to nemusí nutně být automobilka, může to být kdokoliv."
Jedná se o druhý Ilmor. Ten první založili Mario Illien a Paul Morgan v roce 1983. Na počátku 90. let navrhoval motory F1, postupně byl pohlcen společností Daimler a dnes pod jménem Mercedes AMG High Performance Powertrains vyrábí nejsilnější motory. Morgan zahynul při leteckém neštěstí a Illien založil nový Ilmor sám. V jeho čele pomohl Renaultu navrhnout B-verzi jeho motoru pro sezonu 2016, přičemž se na vývoji původně podílel jako partner Red Bullu.
Nezávislý výrobce ale může pomýšlet na návrat pouze v případě, že se bude jezdit s jednoduššími motory a i jejich vývoj bude více omezen pravidly.
"Očividně je zájem o návrat nezávislých výrobců. To je jeden důvod, proč chodím na tato setkání. Chci vidět, jestli se to ubírá správným směrem pro nezávislé. Bude to chtít hodně zjednodušování a škrtání nákladů a zlepšení na straně závodění a zvuku. Pokud by se řeklo: Standardní turbo pro všechny!, ušetřilo by se velmi mnoho peněz, to je jisté," řekl Illien.
Vývoj na současné úrovni si mohou dovolit pouze automobilky. "Šetření je nezbytné, v opačném případě nezávislí nemají šanci. Není to pouze o nákladech na vyvinutí určitého motoru, ale také o nákladech na vývoj. Jistě, každý by měl vyvíjet a zlepšovat, ale pravidla by měla být napsána tak, aby se i s velkými investicemi dal dosáhnout pouze malý progres."
Návrat nezávislých výrobců motorů by si vyžádal velké změny. V současnosti je například omezený počet pohonných jednotek na jezdce a sezonu, takže týmy si jich musejí kupovat méně. Vývoj pohonných jednotek schopných zvládnout třetinu dlouhé a náročné sezony F1 je ale extrémně drahý, což se promítá do nákladů výrobce.
"Budeme to muset nějak vyřešit. Příští rok bude dražší udržet se na třech motorech než vyrobit čtyři motory. Všechny nové části, které kvůli tomu bude nutné vyvinout, projdou testy na dynamometru. Už čtyři jsou vysoce položenou laťkou. Sezona je v poločase a polovina pole už má problémy."
Také by se prý mělo méně myslet na nudné technologie z moderního silničního provozu. "Podle mě není relevance k silničnímu provozu tak důležitá. Z mého úhlu pohledu bychom se měli vrátit k tomu, čemu se říká závodění. Ano, do jisté míry můžeme myslet na silniční vozy, ale mělo by to být až sekundární. Pak se nikdo nejde podívat na závod F1, protože je tak nudný. Funguje to jinak. MGU-H je jedna z velmi drahých věcí. Měli bychom zvážit i extrémní změnu, tedy návrat k atmosféře s KERSem. Nemyslím si, že je to možné, ale diváci by byli nadšeni. Když celý svět směřuje k hybridům a elektřině, měli bychom mít něco, co nikdo nemůže mít doma."
A i pak by Ilmor potřeboval partnera, který by projekt spolufinancoval. "Někdo by musel zaplatit první náklady. Zákazníci by to asi nepokryli. Nejspíš bude potřebná podpora výrobce automobilů. Ale když se podíváme na Red Bull, ten má TAG, takže to nemusí nutně být automobilka, může to být kdokoliv."