Hamilton korunoval jedinečný víkend
VC Belgie – závod.
Na Spa-Francorchamps 2017 bude Lewis Hamilton asi dlouho vzpomínat. K vyrovnanému rekordu v počtu pole position přidal brilantní výkon i v samotné velké ceně.
S úderem čtrnácté hodiny se dvacítka vozů vydala do zahřívacího kola. Ukázalo se, že jindy nevyzpytatelné ardenské počasí bude tentokrát k účastníkům milosrdné. Bylo polojasno, vzduch měl příjemných 22,6 stupně, trať 31,8 stupně.
Start nepřinesl žádné zásadní překvapení. Prvních šest borců z roštu obhájilo svoje pozice, ačkoliv se Sebastian Vettel pokusil zaskočit Hamiltona v Les Combes. Za nimi se však překvapivě usadil Fernando Alonso. Toho v nájezdu do šikany Bus Stop sice zdolal Nico Hülkenberg, pilot McLarenu mu to však vzápětí na rovince Kemmel vrátil. Nicméně ve třetím kole se Němec vrátil na sedmou příčku, zatímco Alonso se musel začít věnovat zezadu dotírajícím vozům týmu Force India. Netrvalo to dlouho a podlehl i jim. Prvním odpadlíkem se stal Pascal Wehrlein, na jehož autě dle jeho vlastních slov „něco prasklo“.
V šestém kole vedl Hamilton s náskokem 1,6 sekundy na Vettela. Za touto dvojicí kroužili Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen, Max Verstappen, Daniel Ricciardo a Nico Hülkenberg. Ten už na lídra ztrácel čtvrt minuty. Nastalo krátké uklidnění, které však rázně uťalo Verstappenovo zvolání do rádia: „No Power!“ Jeho red bull se dovlekl na rovinku Kemmel, kde ho pilot musel odstavit. Jako na potvoru před tribunou, plnou svých fanoušků…
V desátém kole si Kevin Magnussen vyžádal časnou výměnu pneumatik, neboť jinak se údajně nedostane k bodům. Ve dvanáctém kole zamířil k mechanikům rovněž Hamilton a hned za ním i Bottas. Oba se vrátili na dráhu na softech. Čekalo se, jak zareaguje Ferrari, zda vsadí na strategii s jedinou zastávkou. Nestalo se tak, v patnáctém kole se v pitline objevil také Vettel a vzápětí Räikkönen. i jejich volba padla na tvrdší směs pneumatik.
Fina ovšem záhy stihla tvrdá rána. Za příliš rychlou jízdu během žluté fáze při odklízení Verstappenova monopostu vyfasoval desetisekundové stop and go! Trest absolvoval neprodleně a rázem se propadl až na osmé místo. Chabou útěchou mu mohlo být, že v tom nezůstal sám. Sergio Pérez totiž obdržel pětisekundovou penalizaci za krácení tratě.
Vettel se pozvolna přibližoval k vedoucímu Hamiltonovi. Odstup na něj dokázal zredukovat na sekundu a chystal se k útoku s využitím DRS. Hamilton však zaregistroval hrozbu a blíže k sobě svého pronásledovatele nepouštěl.
Ve dvacátém kole jsme zaznamenali pořadí: Hamilton, Vettel, Bottas, Ricciardo, Hülkenberg, Räikkönen, Esteban Ocon, Pérez, Romain Grosjean a desátý Magnussen. Alonso byl dvanáctý před Jolyonem Palmerem, snažícím se zoufale urvat první body v sezoně.
Dobíhala první hodina závodu a Alonso, jako už letos tolikrát, dopil kalich hořkosti do dna. Kvůli problému s motorem zaparkoval v boxech, kde pro něj VC Belgie skončila. Mezitím Pérez zahájil druhou rundu přezouvání. Zvolil ultrasofty. Po něm obsloužili u stání Force India i Ocona. Oba parťáci se zanedlouho opět potkali v nájezdu do Eau Rouge, kde měli kontakt už krátce po startu. Tentokrát si však ze strkanice Mexičan odnesl defekt pravého zadního kola.
Protože asfalt byl v inkriminovaném místě pokryt troskami z obou vozů, byl ve 30. kole povolán safety car. V reakci na toto rozhodnutí došlo k masivnímu náporu na boxy. Pro čerstvé obutí okamžitě zamířila i kompletní špička, přičemž Vettelův pitstop rozhodně nebyl vzorový, pozici nicméně neztratil. Vrátil se na ultrasoftech, zatímco Hamilton a Bottas vsadili na jistotu v podobě softů.
Restart přišel ve 34. kole. Vettel se vyvezl za Hamiltonem a zkusil ho přechytračit v Kemmelu, byl ale čistým způsobem vymanévrován. Mnohem úspěšnější byl Ricciardo, jenž v Les Combes elegantně proklouzl na třetí místo před Räikkönena a Bottase!
Ve finiši Hamilton jasně dokumentoval svoji naprostou převahu. Ač na teoreticky pomalejších gumách, vzdaloval se skokově Vettelovi. Šest kol před cílem sice oznámil, že se mu začínají přehřívat zadní pneumatiky, i s tím si ale mistrovsky poradil. Vettelovi zbylo jako cena útěchy alespoň nejrychlejší kolo (1:46,6).
Daleko za touto dvojicí se mohli těšit z bodového přídělu, uvolněného nedisciplinovaností pilotů Force India, u Haase a dokonce i u Williamse, což se vzhledem k předchozímu průběhu víkendu rovnalo téměř zázraku.
p. | jezdec | tým | čas | kol | body |
---|---|---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:24:42,820 | 44 | 25 |
2. | Sebastian Vettel | Ferrari | +2,358 | 44 | 18 |
3. | Daniel Ricciardo | Red Bull | +10,791 | 44 | 15 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | +14,471 | 44 | 12 |
5. | Valtteri Bottas | Mercedes | +16,456 | 44 | 10 |
6. | Nico Hülkenberg | Renault | +28,087 | 44 | 8 |
7. | Romain Grosjean | Haas | +31,553 | 44 | 6 |
8. | Felipe Massa | Williams | +36,649 | 44 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Force India | +38,154 | 44 | 2 |
10. | Carlos Sainz | Toro Rosso | +39,447 | 44 | 1 |
11. | Lance Stroll | Williams | +48,999 | 44 | 0 |
12. | Daniil Kvjat | Toro Rosso | +49,940 | 44 | 0 |
13. | Jolyon Palmer | Renault | +53,239 | 44 | 0 |
14. | Stoffel Vandoorne | McLaren | +57,078 | 44 | 0 |
15. | Kevin Magnussen | Haas | +67,262 | 44 | 0 |
16. | Marcus Ericsson | Sauber | +69,711 | 44 | 0 |
17. | Sergio Pérez | Force India | - | 42 | 0 |
- | Fernando Alonso | McLaren | - | 25 | 0 |
- | Max Verstappen | Red Bull | - | 7 | 0 |
- | Pascal Wehrlein | Sauber | - | 2 | 0 |