Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Honda a Toyota se postavily na stranu GPWC!

Honda a Toyota se postavily na stranu GPWC!

Automobilky tak reagovaly na postup Ferrari.

Myšlenka na vytvoření konkurenční série GPWC popadla doslova druhý dech. Poté, co se Ferrari zcela nečekaně dohodlo s Berniem Ecclestonem na setrvání ve formuli 1 i po vypršení současné Concordské dohody (viz. Ferrari se zavázalo formuli 1 a Ecclestonovi do 2012!) se zdálo, že jednota týmů dostane trhlinu nemalé velikosti. Jenže s odstupem několika dní se vše může jevit trochu jinak. Postup a zejména přístup Ferrari dokázal prakticky nemožné a myšlenka GPWC pořád existuje.

Velký podíl na tom mají prohlášení japonských automobilek Honda a Toyota, které včera představily svou vizi Grand Prix po roce 2007.

Stalo se tak ani ne týden poté, co Ferrari dospělo k dohodě s Berniem Ecclestonem a jeho  společností Formula One Management. Prodloužení platnosti Concordské dohody do roku 2012 by totiž reálně znamenalo konec GPWC. Situace se však zatím vyvíjí poněkud jinak, než maranellští plánovali. Italský tým se dostává do izolace. Automobilky nestojí o účast v sérii, kde se příliš nezávodí.

Dokument uvolněný po středečním setkání Hondy a Toyoty s ostatními automobilkami stojícími za GPWC (Renault, Mercedes-Benz a BMW) říká, že se pět automobilek jednomyslně shodlo na platformě představující budoucnost sportu po roce 2007.

Dokument hovoří o nové sérii Grand Prix Motor Racing, o způsobu jejího fungování, technickém a sportovním formátu, jakožto i o komerční stránce věci. Jedná se tak o první velmi konkrétní představu. 

Honda a Toyota doposud vystupovaly na straně automobilek, ale dohoda neměla nikdy jinou než neformální podobu. Lze předpokládat, že japonské firmy vyprovokoval poněkud zvláštní přístup Ferrari.

I když Honda i Toyota vyjádřili plnou podporu projektu GPWC, formálními členy se nestaly. Možnost, že by přistoupily na myšlenku formule 1, tak pořád zůstává ve hře. Pravdou rovněž zůstává, že první housle v GPWC hrálo vždy Ferrari, tedy až do okamžiku, než si Italové vše tak trochu rozmysleli.

Reálným výsledkem prohlášení pěti automobilek je zvýšení tlaku na FIA a Ecclestone. Bernie byl obviněn z toho, že věnuje Ferrari, diplomaticky řečeno, nadstandardní servis. Řeč je samozřejmě o penězích. Maranellští by měli podle Ferrari a Ecclestona nárok na největší díl koláče děleného mezi týmy.

Pokud by automobilky neuspěly v jednání s tandemem FIA / Ecclestone, pak by se vznik nové série stal opět o něco reálnějším.

Pět zásad, které stojí za platformou Grand Prix Motor Racing:

  • udržet si pozici výkladní skříně motoristického sportu
  • sloužit jako základ dlouhodobé prosperity platformy a všech jejích akcionářů, týmů, sponzorů a okruhů
  • podporovat a povzbuzovat nezávislé týmy prostřednictvím technické pomoci a dodávek motorů
  • přitáhnout a nadchnout fanoušky po celém světě
  • otevřenost, transparentnost a férovost ve smyslu komerčním, technickém a sportovním