Překvapivě rychlý závod v království rychlosti
Závodníci dosahovali lepší časy než loni.
Velká cena Itálie nepřinesla po technické stránce nic nového. Jezdilo se ale rychleji, než se čekalo.
Letos zavedené podstatně širší pneumatiky a rozšířené možnosti aerodynamiky přinesly zvýšení rychlosti průjezdu zatáčkami a většinou i mnohem rychlejší časy dosahované na jedno kolo. Jenže Monza je královstvím rychlosti, kde dlouhé rovinky narušují jen šikany, takže se větší přítlak tolik neuplatní. V Monze se jezdí s minimalizovanými přítlačnými plochami, protože maximální rychlost zde převažuje nad problémy, které kvůli tomu jezdci mají na výjezdu ze zatáčky Parabolica. Zvětšení aerodynamického přítlaku a mechanické přilnavosti samozřejmě znamená větší aerodynamický i valivý odpor. V důsledku toho jsou sice nové monoposty F1 rychlejší v zatáčkách, ale současně by měly ztrácet na rovinkách.
Jenže Monza ukázala, že tomu tak není. Nejrychlejší kolo v Monze zajel Daniel Ricciardo časem 1:23,361, tedy průměrnou rychlostí 250,174 km/h, což bylo o plné 2 s rychleji než loni (kvalifikační časy vzhledem k dešti nejsou srovnatelné). Tehdy dosáhl Fernando Alonso času 1:25,340 (244,373 km/h). Paradoxní přitom je, že Alonso byl letos o půl sekundy pomalejší. Největší rychlost na rovince se ovšem proti očekávání o mnoho nesnížila - Lewisi Hamiltonovi vloni naměřili 359 km/h a rychlost 350 km/h překonalo devět jezdců. Letos dosáhl Sergio Pérez jen o málo nižší rychlosti 357,4 km/h a hranici 350 km/h překonalo sedm jezdců. Je tedy jasné, že letošní monoposty nejsou pomalejší, ale jsou mnohem efektivnější než loňské.
Ricciardův čas na jedno kolo byl nejrychlejší od roku 2008. Pro pořádek musíme připomenout, že v letech 2003 až 2007 se v Monze (trať se od roku 2000 nezměnila) jezdilo podstatně rychleji než letos. Traťový rekord ze závodu na okruhu v Monze drží Rubens Barrichello (Ferrari), který už roku 2004 dosáhl času 1:21,046! Úplně nejrychlejší kolo v Monze zajel Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) v předkvalifikaci roku 2004 časem 1:19,525 (tj. 262,242 km/h). Byl to také Montoya (už ale s vozem McLaren-Mercedes), komu v Monze naměřili vůbec nejvyšší rychlost - v roce 2005 při testech to bylo 372,6 km/h. Rekord ze závodu drží Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) z téhož roku rychlostí 370,1 km/h.
A ještě jeden dodatek - Räikkönenova rychlost už od loňského roku není rekordem. Vloni v Mexiku na konci cílové rovinky stopli Sergiovi Pérezovi (Force India-Mercedes) 372,54 km/h!