Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Renault a Mercedes proti Brawnově vizi

Renault a Mercedes proti Brawnově vizi

Navrhují úpravu současných motorů a nečekat do roku 2021

Ross Brawn v úterý světu odhalil, jaké motory by měla F1 používat od roku 2021. Pro laika jsou to na první pohled malé změny, většinou škrty, omezení a unifikování, ale automobilky okamžitě rozeznaly, že by měly začít vyvíjet zcela nové pohonné jednotky. Důvodem je vyškrtnutí MGU-H, rekuperace tepelné energie. Paradoxně, kvůli snížení nákladů na vývoj, výrobu a celkovému zjednodušení pohonné jednotky. Ztracený výkon má ale nahradit silnější MGU-K, rekuperace kinetické energie. Tento jediný rekuperační systém má nabíjet jednotnou baterii, v níž se bude hromadit energie zachycená i během několika kol. Pro Mercedes i Renault by to znamenalo vývoj úplně jiného konceptu hybridního turbomotoru, což se jim zdá zbytečné. Obě automobilky chtějí raději upravit své současné pohonné jednotky.

"Navzdory tomu, co možná tvrdí FOM a FIA, je toto návrh nového motoru. Je to nový motor s pár ale, jenže přesto nový motor. A to je to, co je pro mě opravdu důležité," řekl ředitel Renault Sport Cyril Abiteboul. "V tomto musíme být extrémně opatrní, protože všichni víme, co se stane vždy, když přijdeme se změnou pravidel, uvedeme nový produkt, motor nebo šasi. Začnou se závody ve zbrojení, objeví se nové bitevní pole."

Toto Wolff, sportovní ředitel Mercedesu, souhlasí a zdá se, že tyto dvě automobilky budou spojenci v blížícím se politickém boji.

"Když se podíváte na hlavní body, tak se to zdá být pouze malou změnou. Mnoho věcí je stejných, ale je tam také obrovská změna. Byly by to úplně jiné motory, s odlišnou strategií zachycování a opětovného využívání energie. Všichni respektujeme, že je třeba něco udělat s náklady a zvukem, ale nemělo by se to dělat skrze nový koncept, protože to bude znamenat, že příští tři roky bude muset běžet paralelní vývoj," řekl Wolff.


Zachování současného konceptu by znamenalo méně prostoru pro vývoj a další čas pro konkurenty dobíhající Mercedes. Zvýšení o 3000 otáček za minutu, což má vyřešit problém se zvukem současných pohonných jednotek, může být implementováno i sem.

"Myslím, že zvýšení otáček o 3000 by mohlo přinést velmi odlišný zvuk. Je to oblast, kterou chceme prozkoumat," řekl šéf Mercedesu.

Abiteboul je ještě odvážnější, chce škrtat "zelená" omezení, a to podstatně dříve než v roce 2021.

"Renault už před šesti měsíci předložil návrh na zachování stávajících motorů, ale absolutně bez omezení spotřeby a průtoku paliva a bez omezení otáček. Na tomto návrhu je skvělé to, že by se nemuselo čekat do roku 2021. Svět se rychle mění a v roce 2022 bude elektrifikace silničních automobilů někde jinde než dnes. Proto pochybuji, že je správné, abychom teď rozhodli o motoru pro období 2021 až 2026."

Mercedes a Renault mají ve F1 své tovární týmy, pohonnými jednotkami zásobují šest z deseti týmů a účast v šampionátu mají podepsanou pouze do roku 2020. Ferrari se zatím k Brawnově návrhu vůbec nevyjádřilo, Honda oznámila, že ho prozatím nebude veřejně komentovat.