Světu F1 hrozí velká vlna propouštění
Šetřit se bude na platech zaměstnanců, ne závodníků
I lidé z nablýskaného světa F1 se nyní musejí strachovat o svou práci. Aktuálně jsou továrny týmů zavřené a mechanici, inženýři, technici, designéři i lidé z výroby sedí doma. Někteří mohou mít home office, většina ale bude dostane výplatu podle pravidel kurzarbeitu. Při platových poměrech ve F1 určitě hlady nezemřou, ale horší je to s vyhlídkami do budoucnosti.
Finanční problémy by mohly ukončit cestu několika menších nezávislých týmů. Větší by měly přežít, pokud jejich mateřské společnosti podepíší novou dohodu Concorde. Jenže tyto stáje se budou muset přizpůsobovat rozpočtovému stropu, jenž má právě pomáhat menším týmům. Při stropu 175 milionů amerických dolarů na tým a sezonu se předpokládalo určité propouštění s tím, že lidé mohou najít uplatnění u menších týmů, které při férovějších pravidlech hry budou mít chuť expandovat.
V době hospodářské krize malé týmy nebudou mít chuť nabírat nové zaměstnance a navíc se strop příští rok posune na 150 milionů nebo ještě níže. To znamená ještě více propuštěných u velkých týmů.
Také se počítalo s tím, že Mercedes, Ferrari, Renault, McLaren a také Red Bull (prostřednictvím Red Bull Technology) budou moci svému technickému personálu nabídnout místa v jiných částech firmy, což ale vzhledem k velkému propadu automobilového průmyslu teď také nevypadá nadějně.
Podle propočtů listu Daily Telegraph byl v roce 2018 průměrný rozpočet týmu sídlícího v Británii 193.4 milionu liber, což je přibližně 236 milionů dolarů. Průměr samozřejmě táhly nahoru velké týmy, hlavně Mercedes s rozpočtem kolem 392 milionů dolarů. Ne všechny náklady spadají pod rozpočtový strop, takže Mercedes může i příští rok ve F1 utratit více než 150 milionů. Ale je jasné, že bude muset dělat ráznější škrty, než původně plánoval. V účetnictví týmu F1 jsou přitom platy druhou nejvyšší položkou, hned po nákladech na výzkum a vývoj.
Kolik z nich přijde o práci? Foto: Mercedes
Týmy v Británii přímo zaměstnávají 4276 lidí a ročně je to stojí 372 milionů liber, tedy 459 milionů dolarů (11,6 miliardy českých korun). Částka by se mohla snížit, kdyby zaměstnanci souhlasili, alespoň na nějaký čas, se snížením platů. To je jednak u špičkových odborníků málo pravděpodobné a jednak by to bylo v kontrastu s platy jezdců. Ty nespadají pod rozpočtový strop a navzdory krizi by díky tomu mohly růst.
"Pokud budou top týmy muset kvůli rozpočtovému stropu propouštět a platy jezdců budou nadále v desítkách milionů, tak se někde stala chyba," nechal se slyšet Cyril Abiteboul, šéf týmu Renault, který také sídlí v Británii a s Danielem Ricciardem má údajně smlouvu, díky níž Australan vydělá kolem 20 milionů liber ročně.
Zdroj: FORMULE.cz