Halo obnovilo starý problém vysokých jezdců
Závodníci i inženýři bojují s kily navíc
Vyšší z jezdců F1 budou příští rok nejspíš opět výrazně znevýhodněni oproti menším kolegům. Na vině bude hmotnost Halo.
Že Halo něco váží, s tím se samozřejmě počítalo. Příští rok se minimální hmotnost vozu (i s jezdcem) zvýší o 6 kilogramů a nějaká rezerva se nechala už při psaní pravidel pro letošní sezonu. Problémem je, že uchycení Halo a zesílení šasi tak, aby nový ochranný prvek prošel nárazovými testy FIA, spolu se samotným Halo zvýší hmotnost vozu o 14 kg. Tak alespoň tvrdí odhad týmu Force India.
Pro tým, jehož vůz bude mít jen malou "podváhu", to znamená, že přijde o možnost rozmístit dovažovací závaží, kterými se dá pomoci lepšímu vyvážení vozu. Už to je nevýhodou, ale pokud se vůz s Halo i bez závaží dostane nad minimální hmotnost, každé kilo se přímo projeví v časech na kolo. Týmy v takových situacích jezdce žádají, aby snížili svoji hmotnost, což v případě vrcholových sportovců neznamená shodit tukové zásoby, ale vzdát se části svalstva. V nových rychlejších vozech ale jezdci svaly potřebují. Vyšší závodníci přitom vozu přirozeně přidají více kil než jejich soupeři s postavami žokejů. Nejvyšší z nich je Nico Hülkenberg.
"Víme o tom, mluvíme o tom, ale je v tom politika. Na změně hmotnosti by se musely dohodnout týmy, ale některé to nechtějí. Je to problém," řekl jezdec Renaultu. "Pro mě jako nejvyššího (184 cm) a nejtěžšího jezdce to jistě bude znevýhodnění. Tým mi už řekl, že můžeme mít problém s hmotností a zeptal se mě, jestli bych mohl zhubnout. Ale odpověď byla ne, nemohl!"
Větší a bohatší týmy mohou více investovat do snižování hmotnosti jednotlivých dílů, jezdci pomaleji vyvíjejících týmů mají smůlu. Vůz Romaina Grosjeana (180 cm) je prý na hraně i bez Halo.
"Můj vůz letos bývá na limitu, ne-li nad ním," povzdechl si jezdec malého týmu Haas. "Pokud je Halo opravdu tak těžké, tak mám problém. Asi se budu muset vzdát pár kostí! Ale vážně. Už teď mám podváhu a pokud bych měl na výběr, neváhal bych a něco přibral."
Hülkenberg obecně patří k odpůrcům Halo a očekává, že FIA si sice prosadila své, ale v F1 zařízení neudrží navždy.
"Nemyslím si, že Halo má před sebou dlouhou budoucnost v F1. Podle mě si lidé uvědomí, že není nezbytné."
Technický ředitel Force India Andy Green dodává, že Halo nepotěšilo ani inženýry. Navrhnout ho tak, aby bylo co nejlehčí, ale vydrželo náročný test FIA, není jednoduchou úlohou.
"Je to obrovská výzva. Masivní. Momentálně nám to dělá velké starosti. Je těžké navrhnout vůz tak, abychom splnili cíle v oblastech hmotnosti a distribuce hmotnosti," přiznal.