Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mercedes postavil devadesátiprocentní vůz

Mercedes postavil devadesátiprocentní vůz

Neriskoval a přesto ztratil

John Owen je málo známým a přitom mimořádně důležitým členem technického týmu Mercedesu. Techničtí ředitelé, předtím Paddy Lowe a nyní James Allison, jsou pravidelně viděni na boxové zídce. Stát ve světle reflektorů je součástí jejich práce, zatímco šéfdesignér John Owen pracuje v anglickém sídle týmu. V Brackley zakotvil již v roce 2007, kdy továrna patřila Hondě. Pod šéfem Rossem Brawnem navrhl i mistrovský vůz sezony 2009 s dvojitým difuzorem a také stříbrné monoposty, které v letech 2014 až 2016 ovládly F1. Co prozradil o letošním W08 a práci na voze pro příští sezonu?

"Jako cíl pro rok 2017 jsem stanovil devadesátiprocentní vůz," řekl Owen v rozhovoru pro F1 Racing. "Může se vám zdát divné, že cíl nebyl 100 %, ale když dostanete novou podobu pravidel, nemůžete vědět, co všechno na vás cestou vyskočí. Nevíte, jak se ještě vyvinou pravidla, zda se pneumatiky nebudou chovat jinak, než předpokládáte. Na mapě je spousta bílých míst, takže chcete sestavit plán, jenž pokryje co nejvíce těžko předvídatelných okolností. To zároveň znamená akceptovat, že nepostavíte maximálně optimalizovaný stroj.

V tomto voze jsme nechali hodně prostoru pro další přizpůsobení, abychom mohli reagovat na věci, které se ukáží později. Naneštěstí jsme se většinou potřebovali přizpůsobit věcem, se kterými jsme vůbec nepočítali. Takže jsme celý rok jezdili s kompromisy, které se ukázaly být zbytečnými, a zároveň jsme se mořili s úplně jinými věcmi.

Nevěděli jsme, kam nás zavede vývoj aerodynamiky, kde budeme potřebovat prostor k realizaci úprav a kde jsou bezpečné zóny, které již zůstanou beze změny. V takové situaci je dobré mít vůz, ve kterém můžete změnit jednu věc, aniž byste museli od základu překopat všechno kolem. Bylo fajn mít trochu manévrovacího prostoru, ale u dalšího vozu postupujeme podstatně agresivněji.