Je lepší jeden nebo více převodových stupňů?
Konstruktéři mají ve Formuli E nezvyklé starosti
Pod jednotným kabátkem monopostů Formule E se skrývají odlišné vnitřnosti. Týmy, respektive výrobci pohonných ústrojí, mají od druhého ročníku šampionátu v řadě položek v podstatě volnou ruku.
Týká se to i převodů. Základní konstruktérský spor se zde přitom vede v rovině u klasických motorů nepředstavitelné. Totiž, zda je lepší mít několik převodových stupňů, nebo jediný. Zastáncem druhého řešení je i stáj NIO.
Nepřekvapuje, že se líbí jejímu pilotovi Oliveru Turveymu: „Z pohledu jezdce je to mnohem příjemnější, mohu se víc soustředit na vlastní řízení.“ Technické přednosti vysvětluje šéf týmu Gerry Hughes: „Při brzdění a zpětném získávání energie nevyletí točivý moment tak vysoko, protože nejde přes několik koleček.“
NIO (což je přejmenovaný NextEV) je zajímavé i tím, že v autě jako jediné používá dvojitý elektromotor. „Když začínáte s čistým listem papíru, musíte vzít v úvahu řadu faktorů,“ tvrdí Hughes a dodává, že v jedné etapě vývoje podcenili otázku hmotnosti. Příliš těžký agregát je pak ve druhé sezoně zbavil všech šancí. „Ale i potom musíte vnímat, co se kolem vás děje. Je proto docela dobře možné, že se brzy s naší originální koncepcí rozloučíme,“ prozrazuje.