Před VC Austrálie 2018
První velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Na okruhu v Albert Parku v hlavním městě australského státu Victoria se jezdí velké ceny F1 pravidelně od roku 1996. S výjimkou let 2006 a 2010 zde seriál pokaždé zahajuje a tím na sebe soustředí pozornost celého motoristického světa. Také 69. ročník mistrovství světa F1 odstartuje u protinožců. Za celou dobu se délka okruhu změnila o jediný metr, takže trať patří k nejstabilnějším v seriálu. Zajímavé také je, že za posledních osm let získali pole position pouze dva jezdci (Hamilton a Vettel), ale z vítězství se radovala pětice (Button, Vettel, Räikkönen, Rosberg a Hamilton).
Historie okruhu
V roce 1992 byl novým premiérem státu Victoria zvolen Jeff Kennett. Hlavní snaha o zviditelnění Melbourne se zaměřila na získání velké ceny F1 z Adelaide. Dohoda byla uzavřená v roce 1995 a v následujícím roce se ef jedničky stěhovaly do státu Victoria. Město dalo k dispozici silnice kolem jezera v nádherném prostředí Albert Parku. Vznikla tak jedna z nejkrásnějších tratí seriálu, dosažitelná z centra města i pěšky. Díky tomu se VC Austrálie pyšní rekordními návštěvami přes 360 000 diváků během víkendu! Od roku 1996 s dvěma výjimkami zahajuje seriál MS.
Závod v roce 2017
Ricciardo se dostal do problémů už při nájezdu na rošt a jeho vůz byl odtlačen do boxů. První pokus o start musel být přerušen kvůli Pérezovým potížím. Po dalším zaváděcím kole se konečně začalo závodit. Do čela se dostal Hamilton, Vettel v první zatáčce odrazil Bottasův nápor, Räikkönen se ubránil Verstappenovi. V hloubi pole kolidovali Ericsson a Magnussen. Po úvodním kole vykrystalizovalo pořadí Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Verstappen, Massa, Grosjean, Sainz, Pérez a Kvjat. Ricciardo se v závěru druhého kola vrátil do závodu. Vettel se tlačil na Hamiltona, zatímco Bottas a Räikkönen nedokázali držet tempo vedoucí dvojice. Palmer odstoupil kvůli nefunkčním brzdám, Grosjeana vyřadil únik kapaliny.
V 17. kole absolvoval Hamilton jako první ze špičky pitstop a přezul na softy. Po návratu na trať však uvízl za Verstappenem, před něhož se nemohl dostat. O šest kol později měnil pneumatiky Vettel a rovněž vsadil na softy. Podařilo se mu najet zpět ještě před Verstappenem a tudíž i před Hamiltonem. Po povinných zastávkách tak vedl Vettel před Hamiltonem, Bottasem, Räikkönenem a Verstappenem (jako jediný zvolil ultrasofty).
Ricciardovo trápení skončilo ve 29. kole (ztráta tlaku paliva). Cíl nespatřili ani Stroll (brzdy) a Magnussen (zlomený závěs kola). Vettel permanentně zvyšoval svůj náskok na Hamiltona. Verstappen se nalepil na Räikkönena, ke kloudnému útoku se nicméně nedostal. V závěru ještě přišel Alonso kvůli poškozenému závěsu kola o bod za desáté místo. Vettel vyhrál svoji 43. VC a první od Singapuru 2015. Bottas dosáhl desátého pódiového umístění ve své kariéře ve F1. Ocon si vyjel premiérový bod v šampionátu.
VC Austrálie
Okruh: Melbourne Grand Prix Circuit
Místo: Melbourne, Albert Park
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11985
- POČET KOL58
- DÉLKA OKRUHU5303 m
- DÉLKA ZÁVODU307,574 km
- REKORD OKRUHU1:24.125 (2004)
- DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
- Počet zatáček16
- Nadmořská výška7,5 – 10,1 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
23. – 25. března 2018
- První tréninkPÁ 02:00 – 03:30
- Druhý tréninkPÁ 06:00 – 07:30
- Třetí tréninkSO 04:00 – 05:00
- KvalifikaceSO 07:00 – 08:00
- ZávodNE 07:10 – 09:10
Charakteristika okruhu
Na okruhu v Albertu Parku se jezdí od roku 1996. Melbourne má jedinečnou přátelskou atmosféru, kterou zvyšuje skutečnost, že vzhledem ke vzdálenosti od Evropy jsou zde jezdci méně pod tlakem médií než jinde. Nepříjemný je nerovný povrch tratě, ale největší záludnost je zde jiná: okruh vede po silnicích používaných k běžnému provozu. Povrch je proto zprvu hodně prašný, ale postupně se během víkendu vyjede jen ideální stopa. Přilnavost povrchu se proto postupně značně mění a předjíždění i opozdilců je velmi riskantní.
Vítězové VC Austrálie
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2013 | Kimi Räikkönen | Lotus | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2012 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Jenson Button | Brawn | Mercedes | Jenson Button | Brawn | Mercedes |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Jenson Button | Honda | Honda |
2005 | Giancarlo Fisichella | Renault | Renault | Giancarlo Fisichella | Renault | Renault |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1999 | Eddie Irvine | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Damon Hill | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): | 70 % |
Jízda na plný plyn (vzdálenost): | 77 % |
Počet řazení za kolo: | 46 |
Spotřeba paliva: | vysoká |
Největší přetížení: | 4,6 G v 11. zatáčce |
Největší rychlost: | 314,3 km/h |
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: | 60 % |
Průměrná teplota vzduchu: | 19,9 °C |
Průměrná teplota asfaltu: | 27,8 °C |
Doba věnovaná brzdění: | 15 % |
Průměrné přetížení: | 4,2 g |
Náročnost na brzdy: | 10 |
Nejdelší doba brzdění: | 3,3 s |
Počet zastávek v boxech | 20 |
Nejdelší úsek na měkkých pneumatikách: | 46 kol (Vandoorne) |
Nejdelší úsek na superměkkých pneumatikách: | 43 kol (Magnussen) |
Nejdelší úsek na ultraměkkých pneumatikách: | 34 kol (Kvjat) |