Předobraz budoucnosti motorsportu?
Krásná, hypermoderní, ekologická, ale zatím pomalá
Nepříliš často se na autosalonech představují nová závodní auta. Letos se mezi nejdůležitější premiéry ženevského autosalonu zařadil nový monopost formule E. A nebyl sám - debutovaly zde ještě další dva závodní vozy s elektrickým pohonem Cupra e-Racer a Jaguar I-Pace.
Vzpomínám si, jak se v září 2013 na autosalonu ve Frankfurtu u stánku Michelinu při představení monopostu budoucí formule E sešlo jen pár lidí. Nezvyklé auto bylo vnímáno jako exotická atrakce a málokdo z přítomných věřil tomu, že se o rok později skutečně objeví v závodě. Vše, co bylo v té době o novém šampionátu zveřejňováno, budilo v očích ortodoxních nadšenců pochyby: závody v ulicích měst a výměna aut v polovině závodu - to myslí vážně?
Letos v Ženevě už bylo všechno úplně jinak. Představení druhé generace monopostu formule E se odehrávalo za mimořádné pozornosti médií za účasti mnoha významných osobností včetně prezidenta FIA Jeana Todta. Speciálně vytvořená expozice Mezinárodní automobilové federace FIA s novým monopostem byla po celé dva dny, které byly vyhrazeny pro média, neustále obklopena davy novinářů a fotografů. A nejen to. Další dva tyto monoposty byly v centru zájmu na stáncích automobilek Nissan a Audi. Současný monopost formule E, umístěný vysoko nad zemí, lákal k návštěvě stánku Jaguar, takže elektrických formulí bylo na výstavišti Palexpo stejně jako formulí 1!
Formule E se během čtyř let existence stala v očích automobilek nejdůležitější závodní kategorií. Všude se zdůrazňuje účast Audi, DS a Jaguaru, střídání Nissanu na místo Renaultu a očekávaný příchod BMW, Mercedesu-Benz a Porsche. Přitom se zapomíná, že ve startovním poli už jsou i automobilky Mahindra, Next Nio a Venturi. Paradoxní ovšem je, že jediný tým, který dosud nebyl a zatím ani není spojován se žádným výrobcem, tedy čínský Techeetah, se standardním monopostem první generace v současné době vede šampionáty jezdců (Jean-Éric Vergne) i týmů.
Monopost druhé generace přináší nejen novou techniku (podrobněji jsme se jí věnovali v samostatném textu), ale je i ukázkou toho, jak se bude do budoucna vyvíjet filosofie šampionátu formule E. Půjde o postupné otevírání technického soupeření v míře pochopitelné pro fanoušky.
Zásadní inovací ve druhé generaci je zvýšení kapacity akumulátorů, takže odpadne výměna vozu v polovině závodu. Akumulátory i nadále zůstávají jednotné, takže se soupeření techniků zaměří na pohonnou jednotku. Přitom stejně důležitou roli jako zlepšování výkonnosti bude hrát zvyšování účinnosti, aby měl jezdec dostatek energie pro závěrečnou fázi závodu. S tím souvisí i využití nového aktivního systému brzdění. Vývoj v této oblasti by se měl přenést i do sériové produkce.
V této souvislosti je důležitý ještě jeden aspekt, specifický pro formuli E. Tím, že se jezdí výhradně na městských okruzích, se systematicky potlačuje snaha o dosahování co největší rychlosti, což je faktor rozhodující ve všech ostatních disciplínách motoristického sportu. Přesto budou nové monoposty druhé generace díky vylepšení aerodynamiky podstatně rychlejší než ty stávající.
Nepochybně by bylo zajímavé je vidět bojovat na rychlých tratích. Jenže to by bylo popřením základního principu této formule. Pravdou ovšem je, že původní myšlenka závodit jen v ulicích měst možná nebude mít dlouhé trvání. Je sice pěkné, že elektrické monoposty nedělají hluk, jenže dlouhodobé uzavírky důležitých ulic kvůli přípravě trati už takovým přínosem pro životní prostředí nejsou. Proto měst ochotných pořádat tyto závody rychle ubývá.
Otázkou ovšem je, zda půjde vývoj při zvyšování kapacity akumulátorů natolik rychle, aby bylo možné někdy s monoposty čtvrté generace závodit alespoň hodinu na skutečně rychlé trati.