Kolik Ferrari utratilo na SF70H?
Rozpočet týmu z Maranella pod drobnohledem
Týmy F1 nerady mluví o přesných číslech ze svého rozpočtu, ale některé nemají jinou možnost. To je i případ Scuderie Ferrari, která je součástí automobilky Ferrari a její akcie se od roku 2015 obchodují na newyorské burze, takže své hospodářské výsledky nemůže utajit. S pomocí pár odhadů se pak dá vypočítat, kolik asi utrácí tým, který sice nepatří pod gigantickou nadnárodní společnost, ale vyrábí vlastní motory a od F1 dostává štědrý bonus za "historický přínos".
Podrobněji se časopis Forbes podíval na čísla týkající se roku 2016, kdy se vyvíjel vůz SF70H, ve kterém Sebastian Vettel loni vyhrál pět velkých cen a většinu sezony se držel v boji o mistrovský titul. Víme, že do letošního vozu SF71H šla o něco menší investice, protože jeho předchůdce začínal generaci vozů navržených podle nových pravidel a tehdy se vždy utrácí víc.
V roce 2016 dalo Ferrari na výzkum a vývoj dohromady 536.9 milionu USD a v dokumentech se píše, že přibližně 75 % těchto nákladů bylo na formuli 1. To znamená, že na výzkum a vývoj vozu pro rok 2017 šlo přibližně 400 milionů amerických dolarů. K tomu je ještě třeba připočítat, že jako tým Mercedes, tak i Ferrari dává na výplaty všech svých zaměstnanců přibližně 100 milionů dolarů, přičemž Scuderia posílá více než polovinu této částky na účty Sebastiana Vettela a Kimiho Räikkönena. A ještě jsou tu i "běžné" výdaje každého týmu F1, které by se měly pohybovat někde kolem 70 milionů.
Po sečtení těchto položek vychází, že tým Ferrari předloni utratil kolem 570 milionů. Důležitá je ale i druhá strana, čili výnosy.
Ferrari dostává od majitelů F1 nejméně 30 milionů ročně jako podíl z CCB (Constructors' Championship Bonus) a dalších přinejmenším 62 milionů za "historický přínos", čili za to, že je to Ferrari. Když se k tomu připočte ještě podíl na sumě dělené mezi všechny týmy na základě výsledků Poháru konstruktérů, Ferrari jen od F1 dostalo 190 milionů. Pro zajímavost, u Mercedesu to vychází o nějakých 53 milionů méně a zkrachovalý Manor dostával sotva 50 milionů.
Ale zpátky k týmu Ferrari. Ten ještě více než od F1 dostává od svých sponzorů, odhadem 220 milionů. Tady by měly být největšími přispěvateli Shell a tabákový gigant Philip Morris, se kterým je Ferrari stále spojováno hlavně v zemích, kde neplatí protikuřácké zákony. Forbes k tomu připočetl ještě 60 milionů za motory, protože v roce 2016 mělo Ferrari tři zákazníky a každý v průměru ročně zaplatí výrobci kolem 20 milionů.
Když se to takto spočítá, tak výnosy Ferrari byly na úrovni 470 milionů. Zbývá přibližně 100 milionů ztráty, která musela být pokryta automobilkou. To ale nemusí být vysoká cena za tak mocný globální marketingový nástroj, jakým je pro výrobce nejluxusnějších sportovních automobilů F1.
Také se ale nemůžeme moc divit, že Ferrari se nelíbí, když Ross Brawn plánuje snížit bonus za historický přínos na 40 milionů a dalších 10 milionů platit každému výrobci motorů. Navíc budou brzy spuštěny finančně náročné vývojové programy pro novou generaci vozů i hybridních motorů.