Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jedno ano, jedno ne a dvakrát možná pro MGU-H

Jedno ano, jedno ne a dvakrát možná pro MGU-H

Unikátní technologie prohrává svůj boj

Čtyři vedoucí osobnosti čtyř současných dodavatelů pohonných jednotek se zamysleli nad ztrátou MGU-H, motorgenerátoru tepelné energie zachycené z výfukových plynů, kterého se chce F1 zbavit počínaje rokem 2021. Prý je to úžasná technologie, ale příliš drahá na to, jak málo fanoušky zajímá. Jediný, kdo byl otevřeně proti takovému ochuzení pohonné jednotky a snad ještě chová naději na změnu tohoto rozhodnutí, je nejvyšší šéf továrny na motory Mercedesu Andy Cowell.

"MGU-H je dávána za vinu nízká hlučnost a přehnaná komplikovanost motorů," řekl Cowell. "Mluví se o něm jako o technologii z jiného světa, ale jsou zde čtyři společnosti, kterým funguje. Abychom nahradili výkon, o který takto přijdeme, budeme muset zvýšit průtok paliva, což znamená krok zpět. Pokrok takto rozhodně nevypadá."

Cowell také podotkl, že bez energie z MGU-H budou muset výrobci do motorů zakomponovat ani-lag systém pro turbo, který dosud nepotřebovali.

"Budeme muset přijít s celou řadou systémů a zařízení a pravděpodobně mezi nimi bude i něco pro spalování části paliva ve výfuku, což pro motorového inženýra není příjemný úkol. Ale hledáme rovnováhu mezi technologiemi a zábavou," uzavřel Cowell.

Naproti tomu technický ředitel Ferrari Mattia Binotto je s vyškrtnutím dlouho vyvíjeného MGU-H smířený. Maranello nadále trvá na tom, že pravidla pro motory nesmějí být tak striktní, aby zastavila vývoj. Ale rekuperace tepelné energie k tomu není nutná a může se obětovat ve prospěch zábavy, hluku, zjednodušení a snížení nákladů.

"Když se snažíte o kompromis, vždy se setkají různé úhly pohledů," uvedl. "To neznamená, že potřebujeme standardizované pohonné jednotky. Je důležité, abychom zachovali technologickou výzvu a aby motor mohl promluvit do výsledků závodů, protože to je v DNA F1."


Renault ještě v zimě tvrdě vystupoval proti nutnosti vyvíjet zcela novou pohonnou jednotku bez MGU-H, který ho teprve teď začíná poslouchat, takže si tento úspěch téměř vůbec neužije. Nyní se zdá, že boj už považuje za prohraný.

"Hledáme cesty, jak pokračovat ve vývoji této pohonné jednotky. Na MGU-H jsme se nadřeli, funguje a je to skvělá věcička, takže ji nechceme jen tak odložit někam do šuplíku," nechal se slyšet Rémi Taffin, technický ředitel motorů Renault.

Nejstručnější byl Tojoharu Tanabe, technický ředitel Hondy, která se diskusím a polemikám o tom, jaké technologie by měla F1 používat po roce 2020, maximálně vyhýbá. Řekl, že MGU-H "bude chybět". Samozřejmě, nikde není psáno, že F1 nebude po roce 2020 chybět celá Honda, když zmizí jedna ze dvou hybridních technologií, které ji prý přesvědčily vrátit se do F1 jen pár let poté, co z ní v roce 2008 odešla.