Před VC Velké Británie 2018
Desátá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1
Jeden primát už okruhu v britském Silverstone nikdo nevezme: 13. května 1950 se zde uskutečnila první velká cena mistrovství světa F1. Trať je ikonou motoristického sportu. Letos se na ní pojede už 52. závod ef jedniček.
Historie okruhu
Jako mnoho anglických závodních okruhů, také Silverstone bylo původně letištěm. Za války odtud startovaly wellingtony k náletům na Německo, po ní se z letiště stal závodní okruh.
Po skončení druhé světové války byly další dvě tratě – Donington Park a legendární Brooklands – ve velmi špatném stavu. Královský automobilový klub proto Silverstone vybral jako dějiště britské velké ceny 1948. V následujícím roce byl s využitím dostupných letištních komunikací vytvořen základ současného okruhu.
Jeden primát už okruhu v Silverstone nikdo nevezme: v roce 1950 zde odstartovalo mistrovství světa F1. Zvítězil Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo. O rok později se na trati udělaly další změny. Boxy byly přemístěny na rovinku mezi zatáčky Woodcote a Copse a zároveň byl vybudován malý okruh. Od roku 1955 se v pořádání velké ceny střídaly Silverstone a Aintree, později Aintree nahradilo Brands Hatch.
John Surtees ve voze Vanwall v roce 1961
V roce 1971 trať koupil British Racing Drivers' Club (BRDC) a tento klub britských závodníků se pustil do velké rekonstrukce. Postavily se nové boxy a šikana Woodcote nabízející možnosti k předjíždění. V roce 1987, kdy se dosahovalo závratné rychlosti, byla před Woodcotem postavena zatáčka. A roku 1992 vznikl nový komplex zatáček mezi Farmem a Woodcotem.
V posledních letech byla na různých místech okruhu modernizována zařízení a vznikla tzv. SilverstoneArena. Nyní tam existuje závodnická škola a za státní peníze byl vybudován nový obchvat, čímž se značně zlepšil přístup ke kdysi odlehlému dějišti motoristických závodů.
Silverstone je třetím nejčastějším pořadatelem velké ceny F1. Od roku 1950 došlo k deseti úpravám, které trať postupně prodlužovaly z původních 4649 na současných 5891 metrů. Na vysokou prestiž závodů má vliv to, že v okolí sídlí většina stájí. Přesto mnoho nechybělo a na jednom z nejslavnějších okruhů by se už nejezdilo. Smlouvu na pořádání VC Velké Británie získal v roce 2010 konkurenční Donington, ale ten se nakonec musel šance z finančních důvodů vzdát.
Jochen Rindt na okruhu v Silverstone v roce 1970
Dnes Silverstone představuje rychlý moderní okruh s řadou těžkých zatáček: Copse, Becketts, Stowe a Woodcote. Ve Stowe měl v roce 1999 těžkou havárii Michael Schumacher. Nejméně vozů v cíli odmávl startér při F1 na této trati v sezonách 1958 a 1998 (devět), nejvíce odpadlých však bylo v roce 1953 (osmnáct). Nejtěsnější finiš tady byl při F1 k vidění v roce 2013 (0,765 s mezi Nikem Rosbergem a Markem Webberem) a nejvíc změn v čele se odehrálo v sezóně 1975 (osm), kdy se v čele vystřídalo i nejvíce různých pilotů (sedm). Nejčastěji, pětkrát, zde triumfovali Alain Prost a Lewis Hamilton.
Vzpomínka na rok 2017
Na bývalé vojenské letiště přijížděl v roli lídra celkové klasifikace Vettel. Hamilton na něj ztrácel dvacet bodů, Bottas pětatřicet.
Ferrari poprvé nasadilo vylepšený motor. V potížích se ocitlo Toro Rosso, protože při technické přejímce se ukázalo, že na jednom z vozů je poškozené bezpečnostní lanko u kola. Následné vyšetřování však žádnou manipulaci ze strany týmu neprokázalo.
V první fázi kvalifikace si s jezdci pohrálo počasí a mezi odpadlíky se nečekaně objevil i Ricciardo. Pole position si nakonec vyjel Hamilton před Vettelem a Räikkönenem. Dozadu se na roštu stěhovali Bottas (o pět míst – výměna převodovky) a Ricciardo (o patnáct míst – výměna převodovky a motoru).
Palmer odstoupil ještě před startem. Kvůli tomu se jelo další zahřívací kolo.
Hamilton hladce obhájil pozici a ihned začal ujíždět Räikkönenovi. Před Vettela se natlačil Verstappen, zatímco v zadní části kolidovali Sainz a Kvjat. Do akce byl povolán safety car. Za Hamiltonem v té chvíli kroužili Räikkönen, Verstappen, Vettel, Hülkenberg, Ocon, Bottas, Pérez, Vandoorne a Massa. Ricciardo již postoupil na dvanáctou příčku.
Australan však po restartu pospíchal až moc a po výletu mimo trať se znovu poroučel na poslední místo. V 9. kole obdržel Kvjat trest v podobě průjezdu boxovou uličkou za střet se Sainzem. Ricciardo neúnavně znovu šplhal vzhůru. Nadlouho se ale zasekl za Alonsem. Vypořádal se s ním až ve 12. kole.
Ztráta Räikkönena na Hamiltona se ustálila na třech sekundách a Bottas pomalu doháněl Vettela. Ten se marně pokusil dostat před Verstappena. Povedlo se mu to jen díky zpackané Nizozemcově zastávce. Ricciardo se přehnal kolem Péreze a postoupil na sedmou příčku. Nepřezuti zůstávali Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Ricciardo, Vandoorne a Massa.
Räikkönen zastavil ve 24. kole a klesl za Bottase. Mercedes okamžitě zareagoval a stáhl Hamiltona. Brit po návratu nadále figuroval v čele před stále na starých gumách kroužícím Bottasem. Ve 28. kole vykrystalizovalo pořadí Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Ricciardo a Hülkenberg.
Valtteri Bottas (vlevo) a Lewis Hamilton na stupni vítězů po minulém ročníku
Bottas odbočil k mechanikům až po 32 kolech a propadl se za Vettela. V Alonsově mclarenu selhal motor a Španěl byl nucen odstoupit. Po završení série výměn pneumatik mířil neochvějně za vítězstvím Hamilton sledován Räikkönenem, Vettelem, Bottasem, Verstappenem, Hülkenbergem a Ricciardem.
Ve 42. kole Bottas s využitím DRS zaútočil na Vettela. Napoprvé byl odražen, ale při repríze v zatáčce Stowe uspěl. Hned se vydal stíhat Räikkönena, jehož gumy se nacházely v kritickém stavu. Finský matador se snažil dotáhnout auto až do cíle, jenže tři kola před šachovnicí ho potkal defekt. Totéž se jen o moment později přihodilo také Vettelovi. Na rozdíl od svého týmového kolegy to měl pro pomoc přece jen dále, a tak na něj nakonec zbyla až sedmá pozice.
Räikkönen naopak ještě uhájil bronzovou příčku. Před ním bylo odmávnuto duo Mercedesu Hamilton a Bottas. Do nejlepší desítky se dále zařadili Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Vettel, Ocon, Pérez a Massa.
VC Velké Británie
Okruh: Silverstone Circuit
Místo: Silverstone
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL52
- DÉLKA OKRUHU5891 m
- DÉLKA ZÁVODU306,198 km
- REKORD OKRUHU1:30,621 (2017)
- DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
- Počet zatáček18
- Nadmořská výška196,2 – 207,5 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
6. - 8. července 2018
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Charakteristika okruhu
Na bývalém vojenském letišti v Silverstone se britská VC jela poprvé už v roce 1949, tehdy ještě mimo MS F1. Od té doby doznal okruh celé řady přestaveb, takže zcela ztratil svůj dřívější charakter. Trať je velmi rychlá s několika zajímavými zatáčkami. Nejzajímavějším úsekem je rychlá zatáčka Copse a následující komplex zatáček Maggots-Becketts-Chapel. Právě zde se často odehrává řada nádherných předjížděcích manévrů. Naopak úsek Brooklands mezi mostem a cílovou zatáčkou Woodcote vylučuje plynulou jízdu. Monoposty jsou zde totiž nestabilní, protože jsou nastaveny na menší přítlak.
Vítězové VC Velké Británie na okruhu v Silverstone
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari |
2011 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Heikki Kovalainen | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2003 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2001 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
1999 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Johnny Herbert | Benetton | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1993 | Alain Prost | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1990 | Alain Prost | Ferrari | Ferrari | Nigel Mansell | Ferrari | Ferrari |
1989 | Alain Prost | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari |
1987 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda |
1985 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Keke Rosberg | Williams | Honda |
1983 | Alain Prost | Renault | Renault | René Arnoux | Ferrari | Ferrari |
1981 | John Watson | McLaren | Ford | René Arnoux | Renault | Renault |
1979 | Clay Regazzoni | Williams | Ford | Alan Jones | Williams | Ford |
1977 | James Hunt | McLaren | Ford | James Hunt | McLaren | Ford |
1975 | Emerson Fittipaldi | McLaren | Ford | Tom Pryce | Shadow | Ford |
1973 | Peter Revson | McLaren | Ford | Ronnie Peterson | Lotus | Ford |
1971 | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari |
1969 | Jackie Stewart | Matra | Ford | Jochen Rindt | Lotus | Ford |
1967 | Jim Clark | Lotus | Ford | Jim Clark | Lotus | Ford |
1965 | Jim Clark | Lotus | Climax | Jim Clark | Lotus | Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | Jim Clark | Lotus | Climax |
1960 | Jack Brabham | Cooper | Climax | Jack Brabham | Cooper | Climax |
1958 | Peter Collins | Ferrari | Ferrari | Stirling Moss | Vanwall | Vanwall |
1956 | Juan Manuel Fangio | Lancia | Ferrari | Stirling Moss | Maserati | Maserati |
1954 | José Froilán González | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes |
1953 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Giuseppe Farina | Ferrari | Ferrari |
1951 | José Froilán González | Ferrari | Ferrari | José Froilán González | Ferrari | Ferrari |
1950 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
Základní údaje z ročníku 2017
Jízda na plný plyn (čas): 58 %
Jízda na plný plyn (vzdálenost): 70 %
Počet řazení za kolo: 40
Spotřeba paliva: střední
Největší přetížení: 4,5 g v 1., 9. a 11. zatáčce
Největší rychlost: 330 km/h
Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 296,3 m
Poloha pole position: vlevo
Délka uličky před boxy: 376,4 m
Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 16,938 s
Počet zastávek v boxu: 27
Počet předjetí: 15
Počet předjetí s DRS: 21
Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 100 %
Pravděpodobnost deště: 52 %
Průměrná teplota vzduchu: 20,3 °C
Průměrná teplota asfaltu: 32,4 °C
Doba věnovaná brzdění : 13 %
Průměrné přetížení: 3,6 g
Náročnost na brzdy: 4