Před VC Velké Británie 2020
Čtvrtá velká cena 71. ročníku mistrovství světa F1
Po týdenní přestávce se bude závodit na okruhu, na němž před sedmdesáti lety šampionát F1 odstartoval. Většina týmů má navíc sídlo ve Velké Británii, takže je to pro ně domácí velká cena.
Po třech odjetých velkých cenách vede mistrovství světa jezdců Lewis Hamilton (63) před Valtterim Bottasem (58) a Maxem Verstappenem (33). Pořadí Poháru konstruktérů vládne Mercedes (121) před Red Bullem (55) a McLarenem (41). Bez bodového zisku je pouze Williams.
Historie okruhu
Jako mnoho anglických závodních okruhů, také Silverstone byl původně letištěm. Za války odtud startovaly wellingtony k náletům na Německo, po ní se z letiště stal závodní okruh. Po skončení druhé světové války byly další dvě tratě – Donington Park a legendární Brooklands – ve velmi špatném stavu. Královský automobilový klub proto Silverstone vybral jako dějiště britské velké ceny 1948.
V následujícím roce byl s využitím dostupných letištních komunikací vytvořen základ současného okruhu.
Jeden primát už okruhu v Silverstone nikdo nevezme: v roce 1950 zde odstartovalo mistrovství světa F1. Zvítězil Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo. O rok později se na trati udělaly další změny. Boxy byly přemístěny na rovinku mezi zatáčky Woodcote a Copse a zároveň byl vybudován malý okruh. Od roku 1955 se v pořádání velké ceny střídaly Silverstone a Aintree, později Aintree nahradil Brands Hatch.
Sebastian Vettel se radoval z vítězství už v roce 2009. Foto: Red Bull
V roce 1971 trať koupil British Racing Drivers' Club (BRDC) a tenhle klub britských závodníků se pustil do velké rekonstrukce. Postavily se nové boxy a šikana Woodcote nabízející možnosti k předjíždění. V roce 1987, kdy se dosahovalo závratných rychlostí, byla před Woodcotem postavena zatáčka. A roku 1992 vznikl nový komplex zatáček mezi Farmem a Woodcotem. V posledních letech byla na různých místech okruhu modernizována zařízení a vznikla tzv. SilverstoneArena. Nyní zde existuje závodnická škola a za státní peníze byl vybudován nový obchvat, čímž se značně zlepšil přístup ke kdysi odlehlému dějišti motoristických závodů.
Silverstone je třetím nejčastějším pořadatelem velké ceny F1. Od roku 1950 došlo k deseti úpravám, které trať postupně prodlužovaly z původních 4649 na současných 5891 metrů. Na vysokou prestiž závodů má vliv to, že v okolí sídlí většina stájí. Přesto mnoho nechybělo a na jednom z nejslavnějších okruhů by se už nejezdilo. Smlouvu na pořádání VC Velké Británie získal v roce 2010 konkurenční Donington, ale ten se nakonec musel šance z finančních důvodů vzdát.
Dnes Silverstone představuje rychlý moderní okruh s řadou těžkých zatáček: Copse, Becketts, Stowe a Woodcote. Ve Stowe měl v roce 1999 těžkou havárii Michael Schumacher.
Klíčová místa
Okruh v Silverstone je nejseverněji položenou tratí v seriálu mistrovství světa F1. Závod Grand Prix F1 hostil už 53krát, ale teprve pojedenácté se pojede na současné konfiguraci tratě. V minulosti postupně přibývaly zatáčky kvůli snížení příliš vysoké rychlosti. Přesto byla v minulém ročníku průměrná rychlost nutná k dosažení pole position 249,228 km/h, což předčilo 246,91 km/h z předchozího roku.
Trať je plná velmi rychlých zatáček. V deseti z nich dokonce ef jedničky ani nemusejí používat brzdy! Naopak dvě místa s velmi intenzivním brzděním jsou výsledkem změn v posledních třiceti letech. Nízká energie při brzdění během kola však může mít v případě deště nebo rychlého poklesu teploty za následek vyhlazení třecího materiálu.
V takových podmínkách se totiž karbonové kotouče a brzdové destičky mohou příliš ochladit. Tím by v klíčových místech nedosahovaly potřebných vlastností. Přesto je podle techniků firmy Brembo okruh v Silverstone jedním z nejméně náročných na brzdy.
Samotný start nehraje na okruhu v Silverstone tak významnou roli. Foto: Williams
V každém kole se používají sedmkrát po dobu 12,6 vteřiny, tedy zhruba o pět vteřin méně než na Hungaroringu. Během závodu je to méně než 11 minut. Dokonce i největší zpomalení je ovlivněno sníženou potřebou brzdění. Průměrná hodnota na kolo je 3,2 G. To vše znamená, že se při brzdění vytvoří jen malé množství energie ve srovnání s jinými tratěmi. Činí zhruba 120 kWh, tedy polovinu oproti Baku a Monaku.
Od startu po cílovou čáru každý závodník zatíží brzdový pedál celkovým tlakem 30 tun, zatímco na Red Bull Ringu to je 39 tun a na Hungaroringu 56 tun. Pouze na třech místech tlak přesahuje 55 kg.
Ze sedmi brzdných míst jsou dvě považována za náročné, jedno za středně těžké a čtyři za lehká. Nejtěžší je zatáčka Village (č. 3). Vozy přijíždějí rychlostí 320 km/h a za 2,37 vteřiny zpomalí na rychlost 125 km/h. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 150 kg a dosáhnou zpomalení 4,8 G. Vůz za tu dobu ujede 133 metrů.
Zajímavá čísla
Při první velké ceně v roce 1950 okruh měřil 4649 metrů. Kvalifikaci vyhrál Giuseppe Farina v Alfě Romeo průměrnou rychlostí 151,051 km/h. V závodě zajel nejrychlejší kolo rychlostí 151,324 km/h. Loni byla délka okruhu 5891 metrů. V kvalifikaci byl nejrychlejší Valtteri Bottas ve voze Mercedes průměrnou rychlostí 249,228 km/h. Nejrychlejšího kola v závodě dosáhl jeho týmový kolega Lewis Hamilton rychlostí 242,736 km/h.
Silverstone je po Monze a Spa třetí nejrychlejší tratí v historii MS F1. V roce 1985 zde dosáhl vítěz Alain Prost průměrné rychlosti v závodě 235,425 km/h. Pro srovnání: loňský průměr Lewise Hamiltona byl 226,420 km/h.
V roce 1955 zde diváci viděli desátý nejtěsnější průjezd cílem. Vítěze Stirlinga Mosse a druhého Juana Manuela Fangia dělily pouhé dvě desetiny vteřiny. Třetí Karl Kling už ztratil 1:11,8. Přitom o tři roky dřív vyhrál Alberto Ascari s náskokem více než jednoho kola před Pierem Taruffim, což je naopak třetí největší rozdíl v historii. Pouze dvakrát byl v minulosti rozdíl dvě kola. S ním Jackie Stewart porazil Bruceho McLarena ve VC Španělska 1969 a Damon Hill zdolal Oliviera Panise ve VC Austrálie 1995.
Nejméně vozů v cíli odmávl startér na této trati při F1 v sezonách 1958 a 1998 (devět), nejvíce odpadlých však bylo v roce 1953 (osmnáct). Nejvíc změn v čele se odehrálo v sezóně 1975 (osm), kdy se ve vedení vystřídalo i nejvíce různých pilotů (sedm). Nejčastěji, šestkrát, zde triumfoval Lewis Hamilton, poprvé už v roce 2008.
V dosavadních 53 velkých cenách v Silverstone vyhrálo 39 různých jezdců. Z dosud aktivních je to pouze trojice šampionů Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen. Počtu nejrychlejších kol stále vládne Nigel Mansell (7). Lewis Hamilton vystoupil už devětkrát na pódium a šestkrát získal pole position. Nejvíc kilometrů ve vedení však strávil miláček domácího publika Jim Clark (1693).
Vzpomínka na rok 2019
Po předchozí Velké ceně Rakouska vedl šampionát jezdců Hamilton o 31 bodů před Bottasem a 71 před Verstappenem. V Poháru konstruktérů dominoval Mercedes s obrovským náskokem na Ferrari a Red Bull Racing.
První řadu na startu si vyjely stříbrné šípy, když tentokrát Bottas v kvalifikaci porazil Hamiltona. Za nimi stáli Leclerc a Verstappen. Vettel byl nucen se spokojit až se šestou pozicí za Gaslym.
Bottas si vedení na prvních metrech pohlídal, i když byl vystaven Hamiltonovu tlaku. Vettel šel před Gaslyho. Grosjean kolidoval s týmovým kolegou Magnussenem a oba vyhledali pomoc v boxech. Dán však zanedlouho odstoupil.
Ve 4. kole Hamilton znovu zaútočil a tentokrát uspěl. Jenže Bottas se nedal a o pár zatáček později mu to oplatil. Leclerc se díky tomu trochu přiblížil a v patách měl Verstappena, Vettela a Gaslyho. V 11. kole Verstappen bezúspěšně nastoupil na Leclerka. O kolo později Gasly předjel Vettela, ale vzápětí nečekaně odbočil do boxů pro tvrdou sadu. Záhy ho následovali rovněž Leclerc a Verstappen. V uličce Nizozemec proklouzl před svého soupeře, ale na trati pak spáchal chybu a Monačan toho okamžitě využil.
Bottas přezul na konci 16. kola. Použil znovu střední směs a tím bylo jisté, že Mercedes počítá s další zastávkou. Hamilton reagoval nejrychlejším kolem a zůstal na dráze. Giovinazzi po smyku uvízl v kačírku a v důsledku toho byl do akce v 19. kole povolán safety car. To nahrálo Hamiltonovi, který si dojel pro nové pneumatiky a pohodlně zůstal první. Následovali ho i Vettel a kupodivu také Verstappen.
V té chvíli platilo pořadí Hamilton, Bottas, Vettel, Gasly, Verstappen, Leclerc (o kolo později rovněž udělal zastávku), Sainz, Norris, Albon, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Räikkönen, Stroll, Kvjat, Russell a Kubica.
Ve 24. kole se znovu začalo závodit. Leclerc šel hned po Verstappenovi. Oba se ocitli mimo trať, ale pilot Red Bullu odolal.
Hamilton a Bottas ostatním mizeli v dáli. Gasly na pokyn ze zdi pustil před sebe Verstappena. Tím se dostal do akčního rádiusu Leclerka, který si ho ve 36. kole manévrem po vnější straně zatáčky nádherně vychutnal.
Lewis Hamilton je nejúspěšnějším jezdcem v historii VC Velké Británie. Foto: Mercedes
Nenápadně působícímu Vettelovi přidělával stále hlubší vrásky dotírající Verstappen. Ten se nakonec kolem něj přehnal s pomocí DRS. Exmistr světa to tak nehodlal nechal být, jenže pokus o odvetu skončil ukázkovým odstřelem red bullu. Naštěstí mohli oba soci pokračovat, i když s poměrně značnou ztrátou. Vettel ovšem musel k mechanikům pro nové přední křídlo, navíc inkasoval za zavinění kolize desetisekundový trest a přišel tak o veškeré naděje na solidní umístění.
V závěru už vášně opadly. Bottas se na čerstvých gumách pokusil urvat bodík za nejrychlejší kolo, jenže na poslední chvíli mu ho vyfoukl vítězný Hamilton. Za duem Mercedesu si pro body dojeli Leclerc, Gasly, Verstappen, Sainz, Ricciardo, Räikkönen, Kvjat a Hülkenberg.
VC Velké Británie
Okruh: Silverstone Circuit
Místo: Silverstone
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL52
- DÉLKA OKRUHU5891 m
- DÉLKA ZÁVODU306,198 km
- REKORD OKRUHU1:27,369 (2019)
- DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
- Počet zatáček18
- Nadmořská výška196,2 – 207,5 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
31. července - 2. srpna 2020
- První tréninkPÁ 12:00 – 13:30
- Druhý tréninkPÁ 16:00 – 17:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Velké Británie v Silverstone
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2019 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes |
2018 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari |
2011 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Heikki Kovalainen | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2003 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2001 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
1999 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Johnny Herbert | Benetton | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1993 | Alain Prost | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1990 | Alain Prost | Ferrari | Ferrari | Nigel Mansell | Ferrari | Ferrari |
1989 | Alain Prost | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari |
1987 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda |
1985 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Keke Rosberg | Williams | Honda |
1983 | Alain Prost | Renault | Renault | René Arnoux | Ferrari | Ferrari |
1981 | John Watson | McLaren | Ford | René Arnoux | Renault | Renault |
1979 | Clay Regazzoni | Williams | Ford | Alan Jones | Williams | Ford |
1977 | James Hunt | McLaren | Ford | James Hunt | McLaren | Ford |
1975 | Emerson Fittipaldi | McLaren | Ford | Tom Pryce | Shadow | Ford |
1973 | Peter Revson | McLaren | Ford | Ronnie Peterson | Lotus | Ford |
1971 | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari |
1969 | Jackie Stewart | Matra | Ford | Jochen Rindt | Lotus | Ford |
1967 | Jim Clark | Lotus | Ford | Jim Clark | Lotus | Ford |
1965 | Jim Clark | Lotus | Climax | Jim Clark | Lotus | Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | Jim Clark | Lotus | Climax |
1960 | Jack Brabham | Cooper | Climax | Jack Brabham | Cooper | Climax |
1958 | Peter Collins | Ferrari | Ferrari | Stirling Moss | Vanwall | Vanwall |
1956 | Juan Manuel Fangio | Lancia | Ferrari | Stirling Moss | Maserati | Maserati |
1954 | José Froilán González | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes |
1953 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Giuseppe Farina | Ferrari | Ferrari |
1951 | José Froilán González | Ferrari | Ferrari | José Froilán González | Ferrari | Ferrari |
1950 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
Vybrané údaje z roku 2019
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 644,2 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 508,9 m
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 22,9 s
- Jízda na plný plyn (čas)1) 72,2 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 80,6 %
- Počet řazení za kolo1/2) 36/39
- DRS zóny1)Z5-6/Z14-15
- Největší přetížení4) 4,8 G ve 3. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 150 kg ve 3. zatáčce
- Největší brzdná síla4) 2252 kW ve 3. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 337 km/h (Ricciardo)
- Max. rychlost v závodě5) 340,4 km/h (Stroll)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:25,093 (Bottas)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:27,369 (Hamilton)
- Vítězná strategie3) jedna zastávka ve 20. kole (Hamilton)
- Počet předjetí1) 7
- Počet předjetí s DRS1) 16
- Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 40 kol (Gasly)
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 39 kol (Albon)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 22 kol (Pérez)
- Počet zastávek v boxech 29
- Počet vítězství z pole position 19x z 53 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2015-2019)1) 100 %
- Pravděpodobnost deště (2015-2019)1) 12 %
- Průměrná teplota vzduchu (2015-2019)1) 22 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2015-2019)1) 34 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA
Zdroj: originální materiál redakce, úvodní foto: Alfa Romeo