Před VC Velké Británie 2019
Desátá velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
Po skvělé podívané na kratičké trati VC Rakouska nás čeká zcela odlišný závod na formulové klasice. Velká cena v britském Silverstone totiž 13. května 1950 odstartovala mistrovství světa formule 1. A teď dovede jeho jubilejní 70. ročník do poloviny.
Od třetího podniku sezony je ve vedení domácí hvězda Lewis Hamilton. V Rakousku letos poprvé nedosáhl na stupeň vítězů a má tedy co napravovat. Jistě bude chtít soupeřům i fanouškům dokázat, kdo je pánem letošního ročníku.
V šampionátu zatím Lewis Hamilton vede s velkým náskokem (197 bodů), i když kolega Valtteri Bottas jeho náskok mírně stáhl (166). S velkým odstupem pak následují Max Verstappen (126), Sebastian Vettel (123) a Charles Leclerc (105). Za bodovou propastí potom následují jezdci středu Pierre Gasly (43), Carlos Sainz (30), Lando Norris (22), Kimi Räikkönen (21) a další.
Pořadí v Poháru konstruktérů vede Mercedes (363) před Ferrari (228), na dalších místech jsou Red Bull (169), McLaren (52), Renault (32). Bez bodového zisku je stále jediný Williams.
Historie okruhu
Jako mnoho anglických závodních okruhů, také Silverstone bylo původně letištěm. Za války odtud startovaly wellingtony k náletům na Německo, po ní se z letiště stal závodní okruh. Po skončení druhé světové války byly další dvě tratě – Donington Park a legendární Brooklands – ve velmi špatném stavu. Královský automobilový klub proto Silverstone vybral jako dějiště britské velké ceny 1948. V následujícím roce byl s využitím dostupných letištních komunikací vytvořen základ současného okruhu.
Jeden primát už okruhu v Silverstone nikdo nevezme: v roce 1950 zde odstartovalo mistrovství světa F1. Zvítězil Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo. O rok později se na trati udělaly další změny. Boxy byly přemístěny na rovinku mezi zatáčky Woodcote a Copse a zároveň byl vybudován malý okruh. Od roku 1955 se v pořádání velké ceny střídaly Silverstone a Aintree, později Aintree nahradil Brands Hatch.
Giuseppe Farina na trati VC Velké Británie 1950 v Silverstone
V roce 1971 trať koupil British Racing Drivers' Club (BRDC) a tenhle klub britských závodníků se pustil do velké rekonstrukce. Postavily se nové boxy a šikana Woodcote nabízející možnosti k předjíždění.
V roce 1987, kdy se dosahovalo závratné rychlosti, byla před Woodcotem postavena zatáčka. A roku 1992 vznikl nový komplex zatáček mezi Farmem a Woodcotem. V posledních letech byla na různých místech okruhu modernizována zařízení a vznikla tzv. SilverstoneArena. Nyní v ní existuje závodnická škola. Za státní peníze byl vybudován nový obchvat, čímž se značně zlepšil přístup ke kdysi odlehlému dějišti motoristických závodů.
Silverstone je třetím nejčastějším pořadatelem velké ceny F1. Od roku 1950 došlo k deseti úpravám, které trať postupně prodlužovaly z původních 4649 na současných 5891 metrů. Na vysokou prestiž závodů má vliv to, že v okolí sídlí většina stájí. Přesto mnoho nechybělo a na jednom z nejslavnějších okruhů by se už nejezdilo. Smlouvu na pořádání VC Velké Británie získal v roce 2010 konkurenční Donington, ale ten se nakonec musel šance z finančních důvodů vzdát.
Stupeň vítězů z roku 2007: zleva Fernando Alonso, Kimi Räikkönen a Lewis Hamilton
Dnes Silverstone představuje rychlý moderní okruh s řadou těžkých zatáček: Copse, Becketts, Stowe a Woodcote. Ve Stowe měl v roce 1999 těžkou havárii Michael Schumacher.
Nejméně vozů v cíli odmávl startér při F1 na této trati v sezonách 1958 a 1998 (devět), nejvíce odpadlých však bylo v roce 1953 (osmnáct). Nejtěsnější finiš tady byl při F1 k vidění v roce 2013 (0,765 s mezi Nikem Rosbergem a Markem Webberem) a nejvíc změn v čele se odehrálo v sezóně 1975 (osm), kdy se v čele vystřídalo i nejvíce různých pilotů (sedm). Nejčastěji, pětkrát, zde triumfovali Alain Prost a Lewis Hamilton. Po čtyřech prvenstvích však loni přerušil Britovu sérii Sebastian Vettel.
Klíčová místa
Okruh v Silverstone je nejseverněji položenou tratí v seriálu mistrovství světa F1. Závod F1 hostil už 52krát, ale teprve podesáté se pojede na současné konfiguraci tratě. V minulosti postupně přibývaly zatáčky kvůli snížení příliš vysoké rychlosti. Přesto byla v minulém ročníku průměrná rychlost nutná k dosažení pole position 246,91 km/h, což předčilo 244,57 km/h z roku 1983.
Trať je plná velmi rychlých zatáček. V deseti z nich dokonce ef jedničky ani nemusejí používat brzdy! Naopak dvě místa s velmi intenzivním brzděním jsou výsledkem změn v posledních třiceti letech. Nízká energie při brzdění během kola však může mít v případě deště nebo rychlého poklesu teploty za následek vyhlazení třecího materiálu.
V takových podmínkách se totiž karbonové kotouče a brzdové destičky mohou příliš ochladit. Tím by v klíčových místech nedosahovaly potřebných vlastností. Přesto je podle techniků firmy Brembo okruh v Silverstone jedním z nejméně náročných na brzdy.
V každém kole se používají sedmkrát po dobu 12,7 vteřiny, což představuje 12 % délky závodu. Dokonce i největší zpomalení je ovlivněno sníženou potřebou brzdění. Průměrná hodnota na kolo je 3,2 G. To vše znamená, že se při brzdění vytvoří jen malé množství energie ve srovnání s jinými tratěmi. Je to zhruba 120 kWh, tedy polovina oproti Baku a Monaku. Od startu po cílovou čáru každý závodník zatíží brzdový pedál celkovým tlakem 30 tun.
Ze sedmi brzdných míst jsou dva považovány za náročné, jeden za středně těžký a čtyři za lehké. Nejtěžší je zatáčka Village (č. 3). Vozy přijíždějí rychlostí 319 km/h a za 2,44 vteřiny zpomalí na rychlost 123 km/h. Jezdci zde musejí vyvinout na brzdový pedál tlak 152 kg a dosáhnou zpomalení 4,8 G. Vůz za tu dobu ujede 133 metrů.
V zatáčce č. 16 je dosahováno zpomalení 5 G, ale po kratší dobu z hlediska času (2,35 s) i vzdálenosti (112 m). Při brzdění z 295 km/h na 105 km/h je zapotřebí vyvinout na pedál tlak 152 kg. A do třetice zatáčka Brooklands (č. 6). K ní dorazí monoposty rychlostí 329 km/h a po 2,42 vteřiny najedou do zatáčky jen v 166 km/h.
Vzpomínka na rok 2018
Po předchozí VC Rakouska stále žila Vettelova naděje. Na v průběžné klasifikaci druhého Hamiltona měl k dobru jediný bod, na stájového kolegu Räikkönena plných 45. Také v Poháru vedlo Ferrari před Mercedesem a Red Bull Racingem.
Silverstone přivítalo účastníky novým asfaltovým povrchem. V kvalifikaci si s ním nejlépe rozuměl Hamilton, který si vyjel svoje 76. pole position ve F1. Další příčky obsadili Vettel a Räikkönen.
Daniel Ricciardo (Red Bull) před Nikem Hülkenbergem (Renault)
O pozdvižení se postaraly williamsy. Stroll a Sirotkin nad nimi shodně ztratili kontrolu a havarovali. Protože šlo o technickou příčinu, rozhodl se tým porušit pravidla parc ferme a vyměnit problematické zadní křídlo. Oba jezdci proto začínali z boxů, stejně jako Hartley. Ten kvalifikaci neabsolvoval po nehodě ve třetím tréninku vůbec a do závodu nastoupil s novým podvozkem.
Hamilton na startu zaváhal a propadl se až za Vettela a Bottase. Ve třetí zatáčce to na obhájce titulu zkusil i Räikkönen, jenže ho trefil a otočil. Hamilton se rázem ocitl na úplném chvostu. Räikkönen naopak ztratil jen dvě pozice ve prospěch Verstappena a Ricciarda. Australana však ještě v úvodním kole předjel zpět. V čele uháněl Vettel, sledován Bottasem, Verstappenem, Räikkönenem, Ricciardem, Hülkenbergem, Leclerkem, Oconem a Sainzem. Hartley zjistil, že auto vůbec nefunguje, a vzdal.
Vettel si postupně vypracoval šestisekundový náskok na Bottase, který zase unikal Verstappenovi. Hamilton se vracel do hry. Jel již šestý, ale plných 27 sekund za Vettelem. Slabou útěchou mu mohlo být, že Räikkönen za způsobení kolize obdržel desetisekundovou penalizaci. „Odseděl“ si ji během zastávky v boxech ve 14. kole. Současně přešel z měkkých gum na střední. Klesl až na desáté místo, brzy ale díky podstatně vyšší rychlosti zdolal Ocona, Leclerka a Hülkenberga. Zastávka vůbec nevyšla Leclerkovi. Mechanici špatně upevnili kolo a jemu nezbylo, než odstoupit.
Také ostatní borci ze špičky si pro další jízdu zvolili střední pneumatiky. K žádné změně pořadí nedošlo. Ve třicátém kole na tom byl nadále nejlépe Vettel před Bottasem, Verstappenem, Räikkönenem, Hamiltonem, Ricciardem (absolvoval mezitím už druhou zastávku), Hülkenbergem, Oconem, Alonsem a Magnussenem.
Čtrnáctý Ericsson nezvládl ve 32. kole průjezd první zatáčkou a vletěl do bariéry. Na dráhu byl vyslán safety car. Neutralizace využili Vettel, Verstappen, Räikkönen a někteří další k přezutí zpět na „softy“. Z toho těžil Bottas, jenž do boxů, podobně jako Hamilton, nezamířil. Vedl, v rukou ale držel výrazně horší karty.
K restartu došlo ve 38. kole, závodilo se ovšem jen krátce. Sainz se probíjel před Grosjeana tak vehementně, že vyřadil oba dva. Na scéně se tak znovu objevil Bernd Mayländer se zpomalovacím vozem. Po jeho stažení se Räikkönen vypořádal s Verstappenem, na něhož si již dlouho brousil zuby. Nizozemec vzápětí uklouzl, výrazně zvolnil a nakonec zastavil s porouchanou převodovkou.
Bottasovo obutí se postupně ocitalo v posledním tažení. Ve 47. kole se kolem Fina mihl Vettel, zanedlouho i Hamilton a Räikkönen. V závěru si ještě Gasly vykoledoval pětisekundový trest za bodyček na Péreze.
Vettel dosáhl svého 51. triumfu ve VC F1. Body si na svoje konto připsali také druhý Hamilton, třetí Räikkönen, čtvrtý Bottas, pátý Ricciardo, šestý Hülkenberg, sedmý Ocon, osmý Alonso, devátý Magnussen a desátý Pérez.
VC Velké Británie
Okruh: Silverstone Circuit
Místo: Silverstone
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
- POČET KOL52
- DÉLKA OKRUHU5891 m
- DÉLKA ZÁVODU306,198 km
- REKORD OKRUHU1:30,621 (2017)
- DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
- Počet zatáček18
- Nadmořská výška196,2 – 207,5 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
12. - 14. července 2019
- První tréninkPÁ 11:00 – 12:30
- Druhý tréninkPÁ 15:00 – 16:30
- Třetí tréninkSO 12:00 – 13:00
- KvalifikaceSO 15:00 – 16:00
- ZávodNE 15:10 – 17:10
Vítězové VC Velké Británie v Silverstone
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes |
2013 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2012 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari |
2011 | Fernando Alonso | Ferrari | Ferrari | Mark Webber | Red Bull | Renault |
2010 | Mark Webber | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Heikki Kovalainen | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren | Mercedes | Fernando Alonso | Renault | Renault |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | McLaren | Mercedes |
2003 | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Juan Pablo Montoya | Williams | BMW |
2001 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
1999 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Jacques Villeneuve | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1995 | Johnny Herbert | Benetton | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1994 | Damon Hill | Williams | Renault | Damon Hill | Williams | Renault |
1993 | Alain Prost | Williams | Renault | Alain Prost | Williams | Renault |
1992 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1991 | Nigel Mansell | Williams | Renault | Nigel Mansell | Williams | Renault |
1990 | Alain Prost | Ferrari | Ferrari | Nigel Mansell | Ferrari | Ferrari |
1989 | Alain Prost | McLaren | Honda | Ayrton Senna | McLaren | Honda |
1988 | Ayrton Senna | McLaren | Honda | Gerhard Berger | Ferrari | Ferrari |
1987 | Nigel Mansell | Williams | Honda | Nélson Piquet sen. | Williams | Honda |
1985 | Alain Prost | McLaren | TAG Porsche | Keke Rosberg | Williams | Honda |
1983 | Alain Prost | Renault | Renault | René Arnoux | Ferrari | Ferrari |
1981 | John Watson | McLaren | Ford | René Arnoux | Renault | Renault |
1979 | Clay Regazzoni | Williams | Ford | Alan Jones | Williams | Ford |
1977 | James Hunt | McLaren | Ford | James Hunt | McLaren | Ford |
1975 | Emerson Fittipaldi | McLaren | Ford | Tom Pryce | Shadow | Ford |
1973 | Peter Revson | McLaren | Ford | Ronnie Peterson | Lotus | Ford |
1971 | Jackie Stewart | Tyrrell | Ford | Clay Regazzoni | Ferrari | Ferrari |
1969 | Jackie Stewart | Matra | Ford | Jochen Rindt | Lotus | Ford |
1967 | Jim Clark | Lotus | Ford | Jim Clark | Lotus | Ford |
1965 | Jim Clark | Lotus | Climax | Jim Clark | Lotus | Climax |
1963 | Jim Clark | Lotus | Climax | Jim Clark | Lotus | Climax |
1960 | Jack Brabham | Cooper | Climax | Jack Brabham | Cooper | Climax |
1958 | Peter Collins | Ferrari | Ferrari | Stirling Moss | Vanwall | Vanwall |
1956 | Juan Manuel Fangio | Lancia | Ferrari | Stirling Moss | Maserati | Maserati |
1954 | José Froilán González | Ferrari | Ferrari | Juan Manuel Fangio | Mercedes | Mercedes |
1953 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari |
1952 | Alberto Ascari | Ferrari | Ferrari | Giuseppe Farina | Ferrari | Ferrari |
1951 | José Froilán González | Ferrari | Ferrari | José Froilán González | Ferrari | Ferrari |
1950 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo | Giuseppe Farina | Alfa Romeo | Alfa Romeo |
Vybrané údaje z ročníku 2018
- Vzdálenost od startu do 1. zatáčky1) 225,96 m
- Poloha pole position vlevo
- Délka uličky před boxy1) 507 m
- Jízda na plný plyn (čas)1) 68 %
- Jízda na plný plyn (vzdálenost)1) 78 %
- Čas věnovaný brzdění4) 12 %
- Počet řazení za kolo1/2) 36/40
- Největší přetížení4) 4,8 G ve 3. zatáčce
- Největší tlak na brzdový pedál4) 152 kg ve 3. zatáčce
- Max. rychlost v kvalifikaci5) 325,6 km/h (Räikkönen)
- Max. rychlost v závodě5) 346,8 km/h (Räikkönen)
- Nejrychlejší kolo v kvalifikaci5) 1:25,892 (Hamilton)
- Nejrychlejší kolo v závodě5) 1:30,696 (Vettel)
- Ideální čas na kolo2) 1:25,787
(S1: 21,525, S2: 28,316, S3: 26,159)
- Vítězná strategie3) dvě zastávky ve 20. 33. kole (Vettel)
- Počet předjetí1) 9
- Počet předjetí s DRS1) 21
- Nejdelší úsek na tvrdých pneu3) 32 kol (Hülkenberg)
- Nejdelší úsek na středních pneu3) 33 kol (Ocon)
- Nejdelší úsek na měkkých pneu3) 26 kol (Grosjean)
- Průměrná spotřeba2) 2,12 kg/kolo
- Max. rychlost průjezdu boxovou uličkou1) 80 km/h
- Čas potřebný na projetí boxovou uličkou1) 22,81 s
- Počet zastávek v boxech 28
- Počet vítězství z pole position 19x z 52 závodů
- Pravděpodobnost vyjetí safety caru (2014-2018)1) 100 %
- Pravděpodobnost deště (2014-2018)1) 16 %
- Průměrná teplota vzduchu (2014-2018)1) 21,9 °C
- Průměrná teplota asfaltu (2014-2018)1) 34,7 °C
Zdroje:
1) Mercedes, 2) Renault, 3) Pirelli, 4) Brembo, 5) FIA