Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Německá stíhačka sestřelila Brita

Německá stíhačka sestřelila Brita

Vzpomínka na VC Belgie 2010

V kvalifikaci se dvě přeháňky divákům postaraly o parádní podívanou. Na počátku chtěli všichni ze strachu před blížícím se deštěm zajet dobrý čas. Jenže plány jim zkřížil Petrov, který hned v úvodním kole uklouzl na obrubníku, lehce poškodil vůz a rozsvítil tím červená světla.

Když pak soupeři konečně vyjeli do ostrého kola, byl už v některých pasážích déšť tak silný, že udělal z tratě klouzačku. Asfalt pomalu osychal a znovu se rozpršelo až v samém závěru. Pole position si vyjel Webber a nadělil si tak dárek ke 34. narozeninám.

Start do závodu se mu ovšem nevydařil. Po pomalém rozjezdu ztratil vedení už před první zatáčkou a během úvodního kola propadl na šestou pozici. Zaváhání největšího rivala využil Hamilton. Ideálně projel zatáčkou La Source a ujal se vedení.

Ještě během prvního kola v souladu s předpovědí začalo pršet. Když jezdci na hladkých pneumatikách vlétli do poslední šikany, nestačili se divit. Téměř celé pole v čele s Hamiltonem se neudrželo na asfaltu a taková šlamastyka se samozřejmě neobešla bez šťouchanců. Hned na konci úvodního kola museli vyhledat pomoc mechaniků De la Rosa, Kovalainen, Glock a Buemi.

Ale co bylo horší, kritickou situaci nezvládl i matador Barrichello, jehož zásluhou v Belgii padl další historický milník. Populární Brazilec nastoupil ke svému 300. závodu ve F1… Jeho oslava byla krátká – neujel ani celé kolo! Ještě štěstí, že Alonsa jako jednoho z adeptů na titul při tom nevyřadil ze závodu. Španěl si sice dodatečně povzdechl, že se ocitl ve špatnou chvíli na špatném místě, ale rovnou zamířil do boxů, aby si nechal zkontrolovat auto a vyměnit pneumatiky.

Hamilton si vynahradil smůlu z minulých let a zvítězil

Za záda Hamiltona se ve druhém kole přes Kubicu probojoval Button. Kvůli roztroušeným kouskům poškozených vozů však záhy všichni kroužili za zpomalovacím vozem. Po jeho odbočení chyboval Kubica a propadl se za Vettela. Němec si hned brousil zuby na Buttona, jemuž se pak na několik kol doslova přilepil na zadní křídlo.

Jejich bitva v Ardenách se naplno rozhořela v 16. kole v nájezdu do šikany. Button si mazácky pohlídal vnitřní stranu zatáčky a donutil Vettela útočit nevýhodnějším vnějším obloukem. Mladý Němec náročný manévr nezvládl, dostal smyk a jako torpédo z boku zasáhl bezmocného Brita. Nálet německé stíhačky na britského hrdinu, honosícího se řádem Mistr světa, se neobešel bez následků. Pilot mclarenu smutně opouštěl svůj stroj, z jehož poškozeného chladiče se valil dým, a generálové na ředitelské věži se zatím radili o spravedlivém trestu pro útočníka. Vettel musel projet uličkou před boxy a to zhatilo jeho ambice na přední umístění. Mnozí soupeři i experti by ho však v té trestné uličce ještě rádi párkrát šlehli důtkami, protože jim pokání připadalo nedostatečné. 

Vettel dostal spravedlivou penalizaci za útok na Buttona

Nervák Vettel se nechal úplně rozhodit. Netrvalo dlouho a dostal se do křížku s Liuzzim. Vettel byl rychlejší, předjížděl, ale před zatáčkou se snažil příliš rychle stáhnout vůz k vnitřnímu okraji. Italovi při tom přejel přední křídlo a sám si poškodil zadní pneumatiku.

Vpředu zatím unikali s velkou bodovou kořistí Hamilton, Kubica a Webber. Stejně jako všichni soupeři však postupně dostávali zprávy o blížícím se dešti. Přihnal se deset kol před cílem a postaral se o zajímavé vyvrcholení už tak dost atraktivního závodu.

Většina startovního pole dala přednost jistotě a ve 34. kole zamířilo do boxů čtrnáct vozů. Přestože některé spěchaly ke stejnému stání, raději obětovaly čas při čekání, než by se vydaly na další sedmikilometrový okruh. Takhle stál frontu třeba Rosberg za Schumacherem a přišel tím o pět vteřin. Jezdci zpravidla dávali přednost takzvaným přechodným pneumatikám, ale třeba Hülkenberg, Liuzzi, Buemi, Jamamoto, De la Rosa, Glock a nakonec i Vettel obuli pneumatiky do extrémního mokra.

V boxové uličce nastalo velké vzrušení, když u Ferrari vypustili Alonsa do cesty Vettelovi, ale důkladné prošetření incidentu ukázalo, že se ničeho zlého nedopustili. Ostatně oběma v té době už téměř o nic nešlo. První čtveřice však stále vyčkávala, až bude na trati dostatek vody. Málem na to doplatil Hamilton, protože v zatáčce Rivage vyjel do kačírku a jen těsně minul bariéru z pneumatik.

Pro Sutila bylo páté místo odměnou za velmi dobrý výkon

Do boxů favorité zabočili na konci 35. kola v pořadí Hamilton, Kubica, Webber a Massa. A drama se tentokrát odehrávalo u Renaultu. „Při výměně pneumatik jsem mohl ohrozit i vedoucí pozici Hamiltona,“ odůvodňoval své počínání Kubica. „V nájezdu do boxové uličky musíte stlačit několik tlačítek zároveň a asi jsem té činnosti věnoval příliš pozornosti. Když jsem se znovu podíval dopředu, byl jsem už v místě, kde musím brzdit před zastavením u mechaniků. Se zablokovanými koly jsem pak minul správnou pozici. Ještě štěstí, že jsem nikoho nezranil. Chyba mě však stála jedno místo.

Ostatní situaci zvládli úměrně svým kvalitám a s důrazem na opatrnost pak mířili k cíli. I mistr tesař se však někdy utne a tentokrát to platilo o Alonsovi. Dvojnásobný mistr světa dostal smyk při výjezdu z Les Combes a zabořil se do bariéry. Jeho vinou musel na trať znovu vyjet zpomalovací vůz a roztažené pole se znovu sjelo do jednoho šiku.

 

Bruno Senna s totálně nekonkurenceschopným vozem stáje HRT

 

I po restartu si Hamilton pohlídal své vedení a nepustil si soupeře k tělu, takže se mohl radovat z třetího letošního vítězství. Webber sice projel cílem druhý, ale i tak přišel o vedení v průběžném pořadí mistrovství světa. Upřímně se na stupni vítězů radoval Kubica, protože původně nečekal, že by na rychlé belgické trati mohl těmto soupeřům konkurovat.

Výsledky: 1. Lewis Hamilton (McLaren – Mercedes), 2. Mark Webber (Red Bull – Renault) +1,571, 3. Robert Kubica (Renault) +3,493, 4. Felipe Massa (Ferrari) +8,264, 5. Adrian Sutil (Force India – Mercedes) +9,094, 6. Nico Rosberg (Mercedes) +12,359, 7. Michael Schumacher (Mercedes) +15,548, 8. Kamuj Kobajaši (BMW Sauber – Ferrari) +16,678, 9. Vitalij Petrov (Renault) +23,851, 10. Vitantonio Liuzzi (Force India – Mercedes) +34,831…